بین راهی‌های سوری
خانه و کاشانه‌شان را رها کرده‌اند و با پای پیاده، کشتی، قطار و اتوبوس خود را فوج فوج به قاره سبز می‌رسانند. آنها سوری‌هایی هستند که از جنگ خسته شده‌ و راه زندگی را در پیش گرفته‌اند. اما این راه چندان راه آسانی هم نیست. راهی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت یا با برخورد پلیس روبه‌رو می‌شود یا اینکه به مرگ بر می‌خورد.

حضور فوج فوج آوارگان در قاره سبز هم‌اینک یک بحث داغ حقوقی را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا پدید آورده است. به نظر می‌رسد کشورهای بزرگ‌تر و قوی‌تر با این پدیده بهتر برخورده کرده‌اند. آلمان و انگلیس در این میان توانسته‌اند حجم زیادی از این آوارگان را در داخل کشورهایشان اسکان دهند؛ اما کشورهای کوچک‌تر مانند مجارستان و بلغارستان با سختگیری‌هایی که داشته‌اند اجازه اقامت این دسته از جنگ‌زدگان نداده‌اند. در این راستا اتحادیه اروپا سیاست مجارستان در قبال پناهجویان را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

نخست‌وزیر مجارستان در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل، بحران پناهجویان را «مشکل آلمان» می‌خواند. آلمان نیز در مقابل مجارستان را بی‌مسوولیت قلمداد می‌کند. این در حالی است که «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر محافظه‌کار مجارستان که برای دیدار با مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده است، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه سیاست دولت آلمان، مبنی بر ضرورت برقراری سهمیه‌ای برای پناهندگان را مورد انتقاد قرار داده است.او گفت: «مشکل پناهندگان، مساله اتحادیه اروپا نیست، بلکه مشکل آلمان است، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد در مجارستان بماند و همه می‌خواهند به آلمان بروند.» او پیش‌تر از سیاست آنگلا مرکل در مورد اعمال نشدن قانون دوبلین در مورد پناهجویان سوری انتقاد کرده بود.

این در شرایطی است که طبق قانون دوبلین باید همه پناهجویان در همان کشور عضو اتحادیه اروپا که برای نخستین بار به آن وارد شده‌اند، درخواست پناهندگی بدهند. این قانون باعث شده که کشورهایی چون ایتالیا و یونان متعهد به پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان نسبت به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا باشند. از این رو موضوع تعیین سهمیه پذیرش پناهجو برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدت‌ها است مورد بحث قرار گرفته است.ویکتور اوربان گفته است که بنابر قوانین اتحادیه اروپا وظیفه مجارستان تنها این است که مشخصات هر مهاجری را که از راه می‌رسد ثبت کند و دولتش هرکاری که از دستش برمی‌آمده انجام داده تا بر اساس این قوانین حرکت کند. او گفت که وضعیت به شدت بی‌نظم و آشفته است.نخست‌وزیر مجارستان همچنین تاکید کرد که دولتش را به خاطر آنچه باید انجام می‌داده نمی‌توان سرزنش کرد.
به گفته او اقدامات مجارستان واکنش این کشور «به سیاست شکست خورده اروپا است»، زیرا کنترل مرزهای اتحادیه اروپا بر عهده ۲۸ عضو آن است. او درباره وضع مردم مجارستان گفت که مردم کشورش در ترس و نگرانی به سر می‌برند، زیرا رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قادر نیستند وضع را تحت کنترل درآورند. ویکتور اوربان از اجرای قوانین جدیدی از نیمه سپتامبر و افزایش نیروهای نظامی در حفاظت شدیدتر از مرزها خبر داد. او گفت: «باید به پناهجویان گفت که ترکیه کشوری امن است و برای شما و خانواده‌تان بهتر است همان جا بمانید.»

انتقاد از نخست‌وزیر مجارستان
همزمان با این موضوع که نخست‌وزیر مجارستان به دنبال راه گریز از معضل پناهجویان بوده است، مارتین شولتز ضمن انتقاد از سخنان او، از این کشور خواست برای یک راه حل مشترک در چارچوب اتحادیه اروپا تلاش کند.
رئیس پارلمان اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم اتخاذ سیاستی واحد در قبال پناهندگان تاکید کرد و گفت که نباید پناهندگان در آلمان 15 ماه و در هلند 15 روز در انتظار روشن شدن تکلیف‌شان بمانند.در این شرایط اما انتشار یک خبر دولتمردان آلمان را با شوک مواجه کرد. در روز سوم سپتامبر خبری منتشر شد که حکایت از اجازه خروج پناهندگان از ایستگاه مرکزی قطار در بوداپست داشت. مقامات مجارستانی بی‌آنکه مراحل قانونی را طی کنند اجازه حرکت داده‌اند. بنابراین خبرها گروهی 300 نفره از پناهندگانی که در آنجا در انتظار بودند، توانستند به سوی اتریش و آلمان حرکت کنند. این خبر بلافاصله با واکنش برلین مواجه شد و مقامات مجارستانی مجبور به تغییر تصمیم خود شدند. در این شرایط پلیس مجارستان قطار حامل این پناهندگان را در 40 کیلومتری بوداپست متوقف و همگی را روانه یکی از اقامتگاه‌های موقت در همان حوالی کرد.هم‌چنان 1000 پناهجو در ایستگاه قطار بوداپست به‌سر می‌برند و تکلیف‌شان روشن نیست.

بحرانی بزرگ برای قاره سبز
مسوولان اتحادیه اروپا معضل کنونی آوارگان را بزرگ‌ترین بحران مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم ارزیابی می‌کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا با سیاست‌ها و قوانین مختلف تا کنون قادر به مدیریت مطلوب بحران کنونی نبوده‌اند. چنان که «دیمیتریس آوراموپولوس»، کمیسر اتحادیه اروپا در امور مهاجرت در یک نشست خبری اعلام کرد که جهان با «بدترین بحران آوارگی» از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون مواجه است.او اعتقاد دارد که کشورهای اروپایی موظف هستند که این بحران را به‌گونه‌ای «متمدنانه» حل کنند.

دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد برای آوارگان نیز به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد شمار پناهجویانی که از آغاز سال جاری تاکنون از طریق دریای مدیترانه به اروپا آمده‌اند بیش از 250 هزار نفر است. این تعداد، در هفت ماه آغازین سال جاری، بیش از کل پناهجویانی است که در سال 2014 از طریق دریای مدیترانه به اروپا آمده‌اند. شمار این پناهجویان در سال 2014 حدود 219 هزار نفر بود.گزارش کمیساریای آوارگان تاکید می‌کند که تا کنون حدود 135 هزار پناهجو به یونان و بیش از 93 هزار پناهجو از طریق دریا به ایتالیا وارد شده و در آنجا به‌طور رسمی درخواست پناهندگی داده‌اند. احتمال می‌رود که تا پایان سال 2015 بیش از 237 هزار پناهجو ازطریق دریا به اروپا وارد شوند. در هفت ماه سال جاری میلادی تخمین زده می‌شود که حدود 2300 پناهجو و مهاجر در طول مسافرت به اروپا جان باخته‌ باشند.