از یک شرکت تورهای مسافرتی چه آموختم؟

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

والدین من اهل کشور کره بودند، اما من در شیلی به دنیا آمدم و در ایالات‌متحده آمریکا بزرگ و وکیل یک سرمایه‌گذاری خصوصی در نیویورک شدم. این شغل یک شغل با ساعات کاری نرمال (۹ صبح تا ۵ بعدازظهر) بود. نمی‌توانم بگویم ضرورتا ناراضی بودم؛ اما می‌خواستم برنامه زمانی خودم را داشته باشم و چیز ماندگاری را بسازم.

پدرم در دهه ۹۰ میلادی سفر خود را به کره‌شمالی به‌عنوان بخشی از نمایندگی کسب‌وکار کره‌ای-آمریکایی شروع کرد. اولین بار در سال ۲۰۰۳ با مادرم به آنجا رفتم. مردم آنجا تفاوت چندانی با خانواده خودم نداشتند. با اینکه در نظام سیاسی کاملا متفاوتی رشد کرده بودم، اما فورا احساس کردم که در خانه و با خانواده‌ام هستم. چشم‌اندازهای طبیعت زیبا بودند؛ بکر و فریبنده و بودن در آنجا من را بر آن داشت تا سخت‌تر به‌دنبال حقایق در مورد مردم و مکان‌ها بروم. افراد بیشتری را متقاعد کردم که تجربه‌هایی مانند من داشته باشند و به این ترتیب Uri Tours را راه‌اندازی کردم که با ۲۰ هزار دلار مردم را به کره‌شمالی می‌آورد. مرتبط کردن بخش‌های متفاوت جهان هدف اصلی این شرکت است. Uri Tours در نیویورک و شانگ‌های مستقر است. پس از جنگ جهانی دوم و متعاقبا جنگ کره، شبه‌جزیره کره به دو قسمت شمال و‌جنوبی تقسیم شد. در کره‌شمالی جمعیتی حدود ۲۴ میلیون نفر زندگی می‌کنند.

Uri همان oursیا us است؛ و Uri Tours به معنای «تورهای ما» است.

سفر به کره‌شمالی اکنون در تمام سال ممکن است و این به علت تغییرات اخیر در سیاست توریسم ملی این کشور میسر شده است.

امروز ما بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده آمریکایی تورهای کره‌شمالی هستیم و این هدف را دنبال می‌کنیم که امسال بتوانیم رکورد ۱ میلیون دلار درآمد را بزنیم. اما روزهای اولیه شروع کارمان بسیار دشوار بود. من هیچ تجربه مسافرت یا کسب‌وکار نداشتم. حداقل به‌عنوان یک وکیل یک فرد تحلیلی بودم. می‌توانستم قراردادهایی را پیش‌نویس، با مشتریان مذاکره و قوانین بین‌المللی را هدایت کنم. همچنین آموختم که درست مانند انجام کسب‌وکار در سایر بخش‌های آسیا، توریسم در کره‌شمالی در مورد کسانی است که می‌شناسید و در نگاه اول بر شما تاثیر مثبت می‌گذارند. مردمی در آنجا وجود دارند که می‌خواهند با شرکای خارجی کار کنند.

بخش دشوار مدیریت انتظارات مشتریان بوده است. ژانویه گذشته ما سفر بزرگی با سه ورزشکار اسنوبرد و مجله Snowboarder داشتیم. سپس دو روز پیش از سفر، اخبار آزمایش بمب هیدروژنی این کشور منتشر شد و همه افراد از سفر منصرف شدند. حوادث دیگری مانند این اتفاق افتاد. در سال ۲۰۱۳، در یک هفته ۱۰۰ مورد حذف این گونه موارد اتفاق افتاد و چون ما قوانین بازپرداخت منعطف داریم، مدیریت جریان پولی می‌تواند یک چالش باشد.

ریسک بسیار زیادی در این کسب‌وکار وجود دارد. ما مدام طرز عمل خود را ارزیابی می‌کنیم. باید این اطمینان را ایجاد کنیم که اگر شما قوانین را نقض کنید، ما پیام درستی در مورد پیامدهای این سفر به شما منتقل می‌کنیم. پس از کار با متیو میلر (یک بازدیدکننده از یونی تورز که در سال ۲۰۱۴ پس از درخواست پناهندگی در کره‌شمالی دستگیر شده بود) ما فرآیند درخواست خود را تقویت کردیم. اکنون ما سوالات بیشتری می‌پرسیم و حق مراجع تماس را محفوظ نگه داشته‌ایم.

بردن مردم به کره‌شمالی در حالی که رسانه‌های به‌طور مداوم اخباری علیه آن منتشر می‌کنند، سخت‌ترین کار دنیا است. از سوی دیگر، توریست‌ها جذب کره‌شمالی می‌شوند، چون مرموز و مبهم است و هر زمان که هر فرد مهمی از این کشور دیدن می‌کند، مانند دنیس رادمن (بسکتبالیست آمریکایی و مشتری یوری تورز) این علاقه شدت می‌یابد.

متمایز کردن خودمان از رقبا چالش‌برانگیز است، چون تورهای ما چندان متفاوت نیستند. ما همه با آژانس‌های دولتی کار می‌کنیم و بسیاری از برنامه‌های سفر یکسان هستند. بنابراین ما بر خدمات مشتری تاکید می‌کنیم. ما یک سیاست پاسخگویی ۲۴ ساعته داریم. اولین چیزی که از زمان وکالتم آموختم این است که مشتریان انتظار یک پاسخ فوری را دارند.

شما نمی‌توانید سیاست‌ها را پیش‌بینی کنید. اما بسته به روابطی که بین کره‌شمالی، ایالات‌متحده و چین وجود دارد، فعالیت‌های ما باید تغییر کند. از یک نظر، از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون فعالیت‌ها آسان‌تر شده است. سیاست توریسم لیبرال‌تر شده است و اخیرا کره‌شمالی برنامه‌هایی برای خوش‌آمدگویی به دو میلیون توریست تا سال ۲۰۲۰ اعلام کرده است. اما در فرودگاه‌ها امنیتی‌تر شده‌اند.

به‌عنوان مثال، پس از انتشار فیلم «مصاحبه»، آنها مشغول بررسی این شدند که آیا مسافران هیچ نوع فیلمی در مورد کره به این کشور نیاورده باشند. آنها پیش از این هرگز این مورد را بررسی نمی‌کردند. بنابراین ما تنها باید یک مدل کسب‌وکار بسازیم که تحمل تغییر سیاسی را داشته باشد. اکنون، ما فعالانه به دنبال توسعه تورهای ماجراجویانه به مقاصد دور در آسیا هستیم؛ در حالی که برخی از ریسک‌های خود را در کره‌شمالی‌پوشش می‌دهیم و بنابراین به‌‌رغم زمان‌های دشوار یک جریان تضمینی از درآمد داریم.

اخیرا دوستی از من پرسید که آیا هرگز دوباره به نقش خود به‌عنوان یک وکیل بازخواهم گشت؟ پاسخ آنی من به این سوال «خیر» بود. این کار بسیار ساده خواهد بود. چالش‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار در آسیا، و هدایت مردم و فرهنگ‌های متفاوت، چیزی است که مرا جذب می‌کند. این کار استرس‌زا است؛ اما من همواره به دنبال یافتن فرصت در زمان‌های دشوار هستم. من همواره سعی کرده‌ام یک حلال مشکل باشم.

منبع: entrepreneur