دنیای اقتصاد، احسان صمدی*- بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان به‌عنوان سریع‌ترین کشنده‌ها شناخته می‌شوند و بررسی عواملی که باعث ایجاد آن می‌شود بسیار حائز اهمیت است. از طرف دیگر بیماری کبد چرب غیرالکلی(NAFLD) درحال تبدیل شدن به شایع‌ترین علت بیماری‌های مزمن کبدی در جهان و کشورهای درحال توسعه است. از آنجا که عواملی که باعث کبد چرب می‌شوند، می‌توانند باعث بروز بیماری‌های قلبی شوند، این احتمال وجود دارد که کبد چرب غیر الکلی یکی از فاکتورهای به‌وجود آورنده بیماری‌های قلبی باشد.

کبدچرب

کبد نقش مهمی در ذخیره‌سازی و سوخت‌وساز چربی برعهده دارد و آسیب آن باعث مشکلات عمده‌ای برای فرد می‌شود. یکی از نارسایی‌ها و آسیب‌هایی که باعث درگیری کبد فرد می‌شود، کبد چرب است. کبد چرب یکی از بیماری‌های شایعی است که تا حدود زیادی به سبک زندگی و عادات غذایی افراد وابسته است. تجمع اسیدهای چرب بیشتر از پنج درصد از وزن کبد را،کبد چرب می‌گویند. عوامل مختلفی مانند تجمع لیپید و التهاب که ممکن است ناشی از التهاب مزمن باشد، می‌تواند سبب فیبروزه شدن (زخم) بافت و سیروز (از بین رفتن) کبد شوند. چاقی و دیابت مهم‌ترین عوامل پیشرفت کبد چرب شناخته می‌شوند.

بیماری قلبی

قلب مهم‌ترین عضو در بدن است که کمترین اختلالی در آن باعث به‌خطر افتادن زندگی هر انسانی می‌شود، قلب با نظمی باورنکردنی همیشه درحال خدمت‌رسانی به دیگر اعضای بدن است. کمترین علت پیدایش بیماری‌های قلبی و عروقی، تصلب شرایین است. تصلب شرایین سبب می‌شود که سرخرگ‌های گوناگونی که به قسمت‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آن‌ها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول‌های بدن کاهش یابد. بعضی از عوامل موجب سریعتر شدن تصلب شرایین می‌شوند و درصورت وجود آن‌ها احتمال پیدایش بیماری قلبی و عروقی افزایش می‌یابد. برای پیشگیری از پیدایش بیماری‏های قلبی و عروقی و مرگ‌ومیر و ناتوانی ناشی از آن‌ها، باید این عوامل خطر را بشناسید. عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی عبارتنداز: سن بالا، جنس مذکر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشارخون بالا، افزایش چربی خون به ویژه کلسترول، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم‌تحرکی (انجام ندادن فعالیت‌های بدنی) و اختلال در انعقاد خون.

بررسی ارتباط این دو بیماری

با بررسی سونوگرافی شکم افراد، اطلاعات ارزشمندی برای ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی درباره وضعیت کبد به‌دست می‌آید. کبد چرب یک نشانگر پاتوژنیک است که سبب ایجاد پلاک‌های آترومی (علت اصلی تصلب شرایین) شده و یک وضعیت التهابی را در بدن ایجاد می‌کند.تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کبد چرب، دچار سندروم متابولیک هستند که خود عامل خطر عمده‌ای برای ایجاد آترواسککلروزیس است. همچنین در تحقیقی که در زمینه ارتباط میان شدت کبد چرب و بیماری‌های قلبی و عروقی انجام شده است ، بیماران با کبد چرب درجه یک ۸۸/ ۱ برابر، بیماران با کبد چرب درجه دو ۳۷/ ۲ برابر و بیمارانی با کبد چرب شدید یا درجه سه ۷۶/ ۲ برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را داشته‌اند.

نتیجه‌گیری

با بررسی اطلاعات و تحقیقات انجام شده به این نتیجه می‌رسیم که عواملی که باعث ایجاد کبد چرب می‌شوند با عوامل ایجادکننده بیماری‌های قلبی مشترک هستند. از جمله این عوامل سبک زندگی و عادات غذایی نادرست است که باعث مصرف چربی‌ها و کلسترول زیاد می‌شود. می‌توان گفت کبد چرب غیرالکلی در افراد، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. بنابراین وجود کبد چرب و شدت آن می‌تواند به‌عنوان یک ریسک‌فاکتور مهم و مستقل برای بیماری‌های قلبی و عروقی درنظرگرفته شود.

*پژوهشگر و محقق حوزه سلامت و غذا