موانع قانونی؛ مشکلات اقتصادی
مشکلات اقتصادی باشگاه‌های دولتی و باشگاه‌های صنعتی که بدون شک بر شرایط کنونی لیگ برتر تأثیرات قابل توجهی وارد کرده، سبب شده که توجه به اقتصاد بخش خصوصی در ورزش، امروز یکی از نیازهای اساسی کشور حس شود. با نگاهی به کشورهای خارجی، این موضوع به خوبی قابل مشاهده است که توجه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، یکی از راه‌های اصلی ورزش این کشورها به شمار می‌رود و باید برای آن راهکاری اساسی اندیشید. باشگاه سپاهان که در حال حاضر با قالب خصوصی فعالیت می‌کند، به شدت نسبت به مشکلات کنونی اقتصادی خود واکنش نشان داده است اما بازیکنان تیم در لفافه عنوان کرده‌اند که ترجیح می‌دهند که در این باره سخنی بر زبان نیاورند. گفت‌وگوی روزنامه دنیای اقتصاد با اصغر باقریان، مدیرعامل باشگاه سپاهان پیرامون اقتصاد ورزش و مشکلات اقتصادی باشگاه متبوعش را در ادامه می‌خوانید. دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد که باشگاه سپاهان همچنان از نظر مالی، در مضیقه است. آیا مشکلات شما هنوز برطرف نشده است؟
به هر حال، در هفته‌های گذشته شرایط بهتر شده و با توجه به قول مسئولان و مساعدت‌های صورت گرفته، ما به رفع مشکلات مالی امیدوار هستیم. به هر حال مجموعه فولاد مبارکه تا جایی که در وسع این شرکت بوده و شرایط اجازه داده، از تیم ما حمایت کرده است.همه می‌دانند که مشکلات مالی یک موضوع فراگیر است و به باشگاه خاصی اختصاص ندارد زیرا در حال حاضر کل باشگاه‌های لیگ ایران با مشکلات اقتصادی و معضل نقدینگی مواجه هستند. اما مسئولان فولاد مبارکه تلاش‌های قابل قبولی در این حوزه انجام داده‌اند آنها هرچه از دستشان بر آمده، صورت داده‌اند. به هر حال فشارهای مالی فراگیر است و باشگاه‌های لیگ برتر نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

دنیای اقتصاد: امروز، موضوع مشکلات اقتصادی، مسئله‌ای است که گریبان باشگاه‌های بسیاری را گرفته است اما به نظر می‌رسد که باشگاه‌های صنعتی که بارها مورد نقد دیگر باشگاه‌ها قرار می‌گرفتند، در حال حاضر از این مسئله بسیار ضربه خورده‌اند.
همه مسائل کشور ما معمولاً به هم پیوسته و متصل به یکدیگر است. وقتی اتفاقی در بخشی از جامعه ما صورت می‌گیرد، این موضوع فراگیری داشته و به بخش‌های دیگر جامعه سرایت می‌کند. بحث مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی در حال حاضر یک بحث کلی و فراگیر در سراسر جامعه ما به شمار می‌رود و در بخش‌های مختلف جامعه ما، مسائل اقتصادی، تولیدی، اجتماعی و بحث‌های ورزشی این موضوع وجود دارد.

دنیای اقتصاد: راهکار شما برای رفع مشکلات اقتصادی باشگاه‌های ورزشی در این شرایط نامناسب اقتصادی چیست؟
به نظر من موضوع مهم این است که یاد بگیریم در مقاطع مختلف با استفاده از تفکر و فرمول‌های مدیریتی، خود را با شرایط روز، وفق دهیم. در حال حاضر مقتضیات شرایط روز کشور ما به گونه‌ای است که کمبود نقدینگی، به اقتصاد کشور ما فشار وارد می‌کند و این موضوع بر شرایط کشور ما فشار وارد کرده است. به همین دلیل ما باید کاری کنیم که با تفکرات و ایده‌های خود، این دوره‌ها را بگذرانیم زیرا تجربه ثابت کرده که این روزها، روزهای گذرایی است و این شرایط به وضعیت طبیعی و ایده‌آل خود به سرعت باز خواهد گشت.

دنیای اقتصاد: برخی باشگاه‌ها در ابتدای فصل، با انتقاد از بودجه دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن، خواستار تغییر در وضعیت آنها بودند. نگاه شما به این مسئله چیست؟
شرایط کشور بر اساس استانداردهایی دسته بندی می‌شود و هرکس در هر مقطع به دنبال آن است که با استفاده از روشی، قدرت خود را به دیگران نشان داده و آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد اما واقعاً اینگونه نیست.وقتی باشگاه‌های کشور را دسته‌بندی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این دسته‌بندی‌ها در طول تاریخ فوتبال کشور ادامه پیدا کرده‌اند و اگرچه کم و زیاد داشته اما همواره وجود داشته است. دسته‌بندی‌ها نشان می‌دهد که تیم‌های ریشه‌دار و بنیه‌دار، در برهه‌های مختلف اقتصادی و مسائل دیگر، خود را نشان داده‌اند و قدرت خود را حفظ کرده‌اند.

دنیای اقتصاد: شما تیم‌های اصفهان را به نسبت تیم‌های دیگر ریشه‌دارتر و مستحق موضوع خصوصی‌سازی می‌دانید؟
سپاهان و ذوب‌آهن تیم‌هایی نیستند که یک روزه به وجود آمده باشند و بخواهند با برخی مشکلات به وجود آمده، به یک باره و یک روزه از بین بروند زیرا همه می‌دانند که این دو تیم، دارای قدمت بسیار بزرگی بوده و همواره مقابل مشکلات، برنامه‌های مناسبی را اجرایی کرده‌اند.سپاهان در حال حاضر نزدیک به ۶۰ سال قدمت دارد و ذوب‌آهن نیز از ۴۰ سال پیش تیم‌داری می‌کرده است که این موضوع، نشان دهنده آن است که باشگاه‌های اصفهانی، ریشه‌دار و دارای برنامه هستند.از سوی دیگر باشگاه‌هایی مثل ملوان، تراکتورسازی و دیگر باشگاه‌های با قدمت، با حضور چندین ساله در ورزش، نشان داده‌اند که آنها باشگاه‌هایی هستند که بر اساس اعتقادات مردم مناطق مختلف و علائق آنها شکل گرفته‌اند و بر این اساس نیز همواره فعالیت آنها تداوم پیدا می‌کند.

دنیای اقتصاد: قبول دارید که مهم‌ترین موضوع فوتبال امروز کشور ما، مشکلات اقتصادی است؟
پستی و بلندی و فراز و نشیب در فوتبال همواره وجود دارد و این موضوع یکی از مسائل اصلی فوتبال در کشورها و مناطق مختلف به شمار می‌رود. خیلی از چیزها در قدرتمندتر شدن یک تیم بسیار تأثیرگذار است اما نکته مهم در این زمینه، پایه‌گذاری و ریشه این تیم‌ها بوده و به مسائلی باز می‌گردد که باید به آنها احترام گذاشت زیرا رقابت‌ها باید در زمین اجرا شوند و در بیرون از زمین کمک کنیم که فوتبال کشور رشد بیشتری داشته باشد.

دنیای اقتصاد: به نظرتان امروز چرا اقتصاد ورزش به صورت جدی و کلی اجرایی نمی‌شود؟
این موضوع به پیش‌نیازها و مقدماتی نیازمند است تا آنها امکان حضور فعال بخش اقتصادی و خصوصی در فوتبال را فراهم کنند.باید کاری کنیم که موانع حضور آنها در ورزش فوتبال برطرف شود زیرا برخی از این موانع، موانع قانونی، موانع اقتصادی و دیگر موانع هم مد نظر قرار گرفته‌اند که باید در آینده نزدیک، برطرف شوند.