خداحافظی نمایشگاه‌های خودرو با بازار
طولانی شدن رکود بازار خودرو باعث شده تا برخی نمایشگاه‌داران خودروهای داخلی نسبت به رونق خرید و فروش خودروها ناامید شوند و کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.

بنا به گفته فعالان بازار خودرو پایتخت، روند نزولی معاملات به حدی است که بسیاری از نمایشگاه‌های خودرو در پایتخت تعطیلی را بهترین راهکار حل مشکلات خود دانسته‌اند.رکود در بازار خودرو نزدیک به 6 ماهی است که دست از دامن بازار خودرو بر نمی‌دارد. تاکید مشتریان بر نخریدن خودرو در حالی باعث ادامه‌دار شدن روند رکودی در بازار خودرو شده که پیش‌بینی می‌شود روزهای سخت‌تری پیش روی خودروسازان باشد. روزهای سخت نبود مشتری و معامله حالا جای خود را به تعطیلی نمایشگاه داده است تا زنگ خطر دیگری در بازار خودرو کشور نواخته شود

. موضوعی که با شدت گرفتنش در اوایل تابستان سال‌جاری چندان از سوی دست‌اندرکاران صنعت خودرو جدی گرفته نشد، اما حالا با جدی شدنش گویا بازار به هیچ راهکاری پاسخ نمی‌دهد. در آشفته بازار خودرو به‌دلیل لجبازی مشتریان از یکسو و تهدیدهای افزایش قیمتی خودروسازان از سوی دیگر، بیش از همه نمایشگاه‌داران خودروهای داخلی متضرر شده‌اند؛ زیرا با پاسخ‌های منفی و مکرر مشتریان، کسب‌وکار خود را رها کردند و تصمیم به تاسیس شغل دیگری گرفتند.غلام‌حسین قاسمیان، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز با تایید تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو پایتخت به دنبال تشدید رکود در بازار، می‌گوید: رکود بازار خودرو وضعیت وخیمی را برای کسانی به وجود آورده است که از راه معامله خودرو ارتزاق می‌کنند. در شرایطی که مشتریان خودرو منتظرند تا قیمت خودرو کاهش پیدا کند و از خرید خودداری می‌کنند، بسیاری از نمایشگاه‌داران خودرو داخلی شغل خود را ترک کرده‌اند تا بتوانند از راه دیگری روزگار بگذرانند.

تعطیلی ۱۰ تا ۱۵ درصدی نمایشگاه‌ها
چند درصد از نمایشگاه‌های خودرو با تاثیر از وضعیت کنونی شغل خود را ترک کرده‌اند؟ بنابه گفته یکی از کارشناسان بازار خودرو، تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از نمایشگاه‌داران خودرو مجبور شده‌اند کسب‌وکار خود را تعطیل کنند. در همین مورد، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران نیز با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از نمایشگاه‌داران به‌صورت موقت یا دائم شغل خود را ترک کرده‌اند، می‌گوید: روندنزولی معاملات در بازار خودرو به حدی بوده است که بسیاری امید خود را از دست داده‌اند. این موضوع در شرایطی بوده که آنها در چندماه گذشته از جیب خود بسیاری از هزینه‌ها را متحمل شده‌اند و ضرر کرده‌اند.وی با بیان اینکه رکود بازار خودرو از اواسط تابستان تاکنون عمیق‌تر شده است، می‌افزاید: در طول چند ماه گذشته هر نمایشگاه به‌صورت میانگین یک خودرو فروخته است و در برخی موارد هیچ‌گونه معامله‌ای صورت نگرفته است که فاجعه بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه برخی از این نمایشگاه‌ها شغل خود را به‌صورت موقت تعطیل کرده‌اند تا در صورت رونق گرفتن بازار بار دیگر نمایشگاه خود را بازگشایی کنند، می‌گوید: اما برخی دیگر از شرایط موجود کلافه شده‌اند و به‌صورت دائم نمایشگاه خود را تعطیل کرده‌اند و در حال حاضر در زمینه دیگری مشغول به کار شده‌اند.آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد عمده‌ترین دلیل در تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو صرف نظر از نبود معامله هزینه‌های بسیاری است که نمایشگاه‌داران متحمل می‌شوند. یکی از نمایشگاه‌داران خودرو داخلی در گفت وگو با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: بسیاری از صاحبان نمایشگاه‌های خودرو در طول ۶ ماه اخیر متضرر شده‌اند؛ بنابراین باقی ماندن در شرایط رکودی را چندان به صلاح نمی‌دانند.وی اضافه می‌کند: نمایشگاه‌ها ضمن پرداخت هزینه‌های جاری خود یعنی آب، گاز، برق، تلفن و اجاره‌بهای ملک باید هزینه‌های هنگفت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت کنند این در حالی است که آنها باید از جیب خود حقوق و مزایای کارگر را نیز بپردازند.

اما به‌نظر می‌رسد که ناامیدی از تغییر وضعیت در بازار خودرو همانند رکود موجود در این بازار آنچنان عمیق شده است که در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت نمایشگاه‌های بیشتری تصمیم به تعطیلی خواهند گرفت. غلام‌حسین قاسمیان با اشاره به اینکه دولت و خودروسازان باید برای حل وضعیت موجود چاره‌ای بیندیشند، می‌گوید: درمان وضعیت کنونی تنها رونق معاملات در بازار است وگرنه در آینده نزدیک شاهد تعطیلی بسیاری از نمایشگاه‌های دیگر در سطح شهر خواهیم بود.در همین زمینه یکی از نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به اینکه رکود بازار خودرو منجر به تعطیلی ۱۰ تا ۱۲ درصدی نمایشگاه‌ها شده است، می‌گوید: اگر روند فعلی ادامه‌دار باشد تا پایان سال شاهد تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصدی نمایشگاه‌های خودرو خواهیم بود. وی با بیان اینکه تمام تلاش دولت معطوف به حل مشکل صنعت خودرو از طریق اعطای تسهیلات است، می‌گوید: در صورتی که ارائه تسهیلات راه‌حل افزایش تقاضا باشد این موضوع در بازار خودرو تاثیری نخواهد داشت؛ زیرا همه سرمایه‌ها به سوی شرکت‌های خودرو روانه می‌شود و تکانی در بازار صورت نخواهد گرفت.

وضعیت معکوس وارداتی‌ها
سایه سنگین رکود در بازار خودرو، خرید و فروش وارداتی‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است، اما با گشتی در بازار خودروهای وارداتی می‌توان مشاهده کرد که هر چند بازار آنها نیز در رکود به‌سر می‌برد، اما تعداد نمایشگاه‌های خودروی وارداتی در حال افزایش است. گویا واردکنندگان خودرو نگران نبود معامله و خواب سرمایه‌های خود نیستند. زیرا در این بخش شاهد افزایش تعداد نمایشگاه‌های این خودروها در خیابان‌های پایتخت هستیم. با وجود آنکه شواهد نشان دهنده آن است که نمایشگاه‌های عرضه خودروهای وارداتی‌ تحت تاثیر رکود تعطیل نشده‌اند، اما نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است که اوضاع وارداتی‌ها هم بهتر از عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی نیست.غلامحسین قاسمیان می‌گوید: تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو بیشتر مختص عرضه‌کنندگان داخلی بوده است، اما این به معنی آن نیست که وارداتی‌ها نیز مشکلی ندارند؛ زیرا تقاضا در این بازار نیز کاهش یافته و ممکن است در طولانی مدت بسیاری از نمایشگاه‌داران خودروهای وارداتی نیز مجبور به ترک یا تغییر شغل شوند.