ضرورت تحول در ترویج فرهنگ تعاون
ترویج فرهنگ تعاون به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که به منظور انتقال نوآوری‌های سودمند بخش تعاون در خارج از نظام آموزش‌های رسمی انجام می‌پذیرد و هدف آن توسعه بخش تعاون است.

در همین راستا معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفت راهبرد تحول بخش تعاون را تدوین و ارائه نمود که اولین راهبرد آن ترویج فرهنگ تعاون است.
ما برای اجرای برنامه‌ها و عملیاتی کردن راهبرد ترویج فرهنگ تعاون نیازهای متعددی داریم؛ نیازهایی برای امروز بخش تعاون. اولین نیاز ترویج تعاون، نیروی انسانی متخصص در این زمینه و استفاده از تجارب بین‌المللی است که برای سال‌ها از آن محروم بوده است.

دومین نیاز این بخش، نیازهای اقتصادی هستند. پیرو تصویب قانون جدید تعاون در سال ۱۳۹۳ توسط مجلس محترم، بودجه ترویج تعاون که غالبا از محل ۴ درصد آموزش ترویج تامین می‌شد عملا قطع شد و بودجه جدیدی نیز توسط دولت تامین نشد که نیازمند نگاه ویژه و تیزبین مسوولان دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. سومین نیاز ترویج تعاون، استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی تعاونی‌هاست. علیرغم تلاش‌های اخیردولت، بخش تعاون نتوانسته از ظرفیت‌های اجتماعی تعاونی‌ها در ترویج فرهنگ تعاون آنگونه که شایسته و بایسته است استفاده کند.چهارمین نیاز تحول در بخش ترویج تعاون، استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی به خصوص رسانه‌های اقتصادی - اجتماعی نوین مثل شبکه‌های اجتماعی و همچنین روزنامه‌‌ها و سازمان صدا و سیما است. متاسفانه به رغم صراحت قانون تعاون سال ۱۳۹۳ که در آن سازمان صدا و سیما را موظف به تولید و پخش برنامه‌هایی جهت ترویج و گسترش تعاون در کشور نموده است، این سازمان توجهی به این موضوع ندارد.به نظر می‌رسد تحول در این بخش، بدون توجه به این نیازها امکان‌پذیر نیست، اما پیوست اصلی آن اعتقاد مسوولین به تعاون است که اولین مرحله آن بیان زبانی این اعتقاد است.

رضا محمودی درخش
رییس اداره ترویج تعاون