فاصله اقتصاد آبادان تا شرایط ایده‌آل

در سال ۱۳۲۴ اتاق بازرگانی آبادان به صورت مشترک با اتاق خرمشهر شروع به فعالیت کرد. کم کم با گسترش فعالیت های بازرگانی در بندر آبادان و افزایش تعداد تجار آبادانی عضو اتاق مشترک، بازرگانان آبادانی تصمیم گرفتند به صورت مستقل اتاق آبادان را تاسیس کنند .در سال ۱۳۵۳ با رایزنی های انجام شده اتاق آبادان به شکل مستقل در محلی واقع در «بریم» راه‌اندازی شد .در سال ۱۳۵۹ و همزمان با شروع جنگ تحمیلی اتاق آبادان به صورت موقت به اهواز منتقل شد و پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران بازسازی بار دیگر اتاق بازرگانی در آبادان مستقر شد .

با شروع دوران سازندگی و فعالیت مجدد بندر آبادان و بازگشت تجار آبادانی، اتاق آبادان در پی گسترش خدمات بازرگانی و بازگشت رونق گذشته همواره سعی کرده مشکلات بازرگانان را حل کنند و پل ارتباطی میان بخش خصوصی و دولتی باشد. مسعود خیاط زاده، رییس اتاق آبادان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: در طول سالیان اخیر برای گسترش بازارهای هدف و افزایش مبادلات بازرگانی، چندین هیات خارجی به دعوت اتاق آبادان از این شهر بازدید به عمل آوردند. هم اکنون این اتاق با بیش از ۳۵۰۰ نفر عضو، فعالیت گسترده‌ای در امر خدمت رسانی به بخش بازرگانی این شهرستان دارد و با توجه به راه اندازی منطقه آزاد اروند و وجود پتانسیل‌های بالقوه در منطقه نظیر چهار بندر آبادان، خرمشهر، چوئبده، اروند کنار و فرودگاه بین المللی و راه آهن و نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر امید می‌رود بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد انجام فعالیت های چشمگیر تری باشیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو با رییس اتاق آبادان را می‌خوانید:

شرایط کلی اقتصادی و فعالیت بنگاه‌های بخش خصوصی در آبادان به چه شکل است؟

شرایط اقتصادی و فعالیت‌های بخش خصوصی در آبادان هنوز تحت تاثیر جنگ تحمیلی بوده و به شرایط ایده آل خود بازنگشته است اما این امید می‌رود با توجه به تعاملات اتاق بازرگانی و منطقه آزاد در آینده نه چندان دور سطح فعالیت بخش خصوصی بالاتر رود.

اقتصاد آبادان با نفت و پتروشیمی‌عجین شده است. مزیت‌ها و معایب این موضوع را در اقتصاد این شهر چه می‌دانید؟

اقتصاد آبادان با صنعت نفت بیش از صد سال است که در آمیخته شده، اما این آمیختگی در قالب ۱۰۰درصد دولتی بوده است. به لطف منطقه آزاد و با تلاش اتاق بازرگانی آبادان خوشبختانه این نوید داده می‌شود که فعالیت‌های بخش خصوصی به زودی آغاز شود.

منطقه آزاد اروند یکی از مزایای این شهر است، تا چه حد بازرگانان و صنعتگران استان توانسته‌اند از مزایای این منطقه بهره‌مند شوند؟

در جلسات متعدد بین اتاق بازرگانی آبادان، تشکیل کارگروه‌های مختلف توسط ریاست اتاق در دستور کار قرار گرفته شده و از اول خرداد ۹۶ منطقه آزاد با دستور ریاست جمهوری به‌رغم برخی مخالفت‌ها از سوی گمرک به شکل واقعی خود فعالیت کرده و این نوید را می‌دهد که در آینده نزدیک دستاوردهای منطقه آزاد در شهر گسترده شود.

مهم‌ترین صنایعی که در شهر آبادان فعال هستند و بیشترین سهم اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده‌اند، کدام هستند؟

مهم‌ترین صنایع آبادان در بخش انرژی به ویژه پالایشگاه و پتروشیمی ‌و صنایع وابسته که اغلب دولتی هستند، متمرکز شده‌اند اما اخیرا بخش خصوصی نیز به این مهم وارد شده است. همچنین صنایع گردشگری، شیلات و خرما از جمله فعالیت‌های بخش خصوصی آبادان است که زمینه توسعه را می‌توان در سال‌های آینده در آنها دید. از سوی دیگر صنایع لنج‌سازی، صیادی، صنایع دستی محلی و از همه مهم‌تر پرورش میگو می‌تواند جذابیت مهمی ‌برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

به لحاظ زیر ساختی، شهر آبادان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا بخش خصوصی به راحتی می‌تواند در این شهر فعالیت کند؟ آیا دسترسی‌های ریلی و جاده‌ای مناسبی برای حمل و نقل کالا وجود دارد؟

با توجه به نقش خارجی‌ها در آبادان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، ‌این شهر از نظر کلیه زیر ساخت‌ها در منطقه نقش ارزنده‌ای داشته است. اگر چه بعد از انقلاب به این زیر ساخت‌ها کمکی نشد، ولی با همین زیرساخت‌های فعلی در بخش‌های ریلی، آبی، هتل، جاده و ... هنوز در استان خوزستان و استان‌های همجوار، آبادان حرف اول را می‌زند.

با توجه به نزدیکی به مرزهای آبی تا چه حد از این مزیت برای توسعه اقتصاد دریا بهره برده اید؟

هر چند تاکنون در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت نگرفته است، اما با توجه به مزیت‌های بالایی که در مرزهای آبی ما وجود دارد، در طول مدت ۴ ماه گذشته بیش از ۱۰ گروه خارجی برای سرمایه گذاری در اتاق حضور یافته‌اند که نوید را برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر می‌دهد.

مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های اتاق آبادان در سال 96 چه مواردی هستند؟

در راستای تحرک بیشتر و در جهت اشتغال، تولید، اقتصاد مقاومتی و همچنین مشارکت در جذب سرمایه گذاری در زمینه انرژی پاک و تجدیدپذیر اقدامات اساسی را در دستور کار قرارداده‌ایم. در همین حال دعوت از بازرگانان خارجی به خصوص بازرگانان عراقی که تاکنون چندین جلسه با آنها برگزار شده و تمام موانع موجود بررسی و به منظور رفع موانع قدم‌های اساسی برداشته شده است، در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.به دنبال ارائه راهکار برای استفاده از مزایای منطقه آزاد به منظور فراهم کردن زمینه استفاده بهینه برای صنعتگران و تجار و بازرگانان نیز هستیم. همچنین با توجه به نزدیکی به مرزهای آبی در زمینه گردشگری چندین طرح در حال اجرا است. در همین حال بحث خرما، شیلات و انرژی از مهمترین شاخص‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است و در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌ورتر کردن آنها هستیم.