چرا خودروهای جدید ایمن‌تر هستند؟

سوالی که ممکن است ذهن خیلی از افراد را به خود جلب کند امنیت در خودروهای جدید است. خودروهای جدید با ظاهر آیرودینامیک ممکن است شکننده و حساس به نظر برسند و ممکن است تبلیغات مربوط به تکنولوژی‌های مورد استفاده برای افزایش ایمنی خودرو باور نکردنی و دور از تصور باشند. در تصادفی که اخیرا یک دستگاه خودروی BMW i۸ داشته است می‌توان پی برد تا چه حد تبلیغات ایمنی خودرو‌های جدید باور کردنی هستند. شرکت بی‌ام‌و این مدل از خودروی اسپرتش را در سال ۲۰۱۴ وارد بازارهای جهانی کرده است که با مصرف بسیار پایین (۱/ ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) خودرویی هیبریدی به‌شمار می‌آید که با مصرف مقدار بسیار کمی از بنزین، ساعت‌ها می‌توان با موتورهای برقی‌اش بدون آلوده کردن محیط زیست رانندگی کرد.

این خودرو در تصادف اخیرش توسط یک نوجوان با شدید‌ترین حالت ممکن با مانعی برخورد کرد و تنها سرنشین آن یعنی راننده به‌طور شگفت‌انگیزی نجات یافت. تصاویر این تصادف شدید در فضای مجازی منتشر شده‌ و پدر این نوجوان یادداشتی را برای شفاف‌سازی چگونگی تصادف و زنده ماندن فرزندش منتشر کرده است که شاید بتوان گفت حرف‌های ساده این پدر در تایید امنیت i۸ موثرتر از روش‌های تبلیغاتی پرهزینه شرکت بی‌ام‌و بوده است. او در یادداشتش اعلام کرده است که منتظر شده تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و بعد ماجرا را توضیح دهد. این پدر که از زنده ماندن پسرش حیرت زده شده تایید کرده است که پسر نوجوانش در حالتی عادی (بدون مصرف مواد مختل‌کننده هوشیاری) در حال رانندگی در مسیری دور افتاده و کم تردد در شب و با سرعت زیاد بوده است (علامت محدودیت سرعت در جاده وجود نداشته است) که به‌دلیل نبود علائم راهنمایی و رانندگی و عدم اطلاع دقیق از نحوه استفاده از سامانه GPS خودرو توسط فرزندش، با مانعی برخورد می‌کند در این هنگام کیسه‌های هوا فعال می‌شوند و جلوی دید راننده را می‌گیرند و به خاطر وجود پیچی تند خودرو از مسیر منحرف و با تپه‌ای برخورد کرده و واژگون می‌شود. او همچنین می‌نویسد: «اینجا جایی است که عاشق بی‌ام‌و می‌شوم چرا‌که به‌محض باز شدن کیسه‌های هوا دستیار بی‌ام‌و با فرزندم شروع به صحبت کردن می‌کند و دستیار با اعلام موقعیت دقیق به نیروهای امدادی EMS باعث می‌شود به این محل دور افتاده اعزام شوند و در همین لحظه من و همسرم هم از سوی دستیار خودرو از این حادثه با خبر شدیم؛ زمانی که به محل تصادف رسیدم نیروهای امداد در حال صحبت کردن با خودشان بودند و از شدت تصادف و زنده ماندن فرزندم متعجب بودند که هیچ خراشی بر نداشته و خودش از خودرو خارج شده است». کارشناسان شرکت بیمه و مدیران EMS نسبت به خاصیت جذب ضربه توسط فیبرکربن موسوم به CFRP موجود در بدنه خودرو ابراز تعجب کرده‌اند که عموما در چنین تصادفاتی با بدنه فلزی امکان زنده ماندن راننده بسیار پایین است. کارشناسان مهندسی طراحی خودرو و عناصر به‌کار رفته در آن را عامل حفظ جان راننده اعلام کرده‌اند. پدر این نوجوان، پول دریافتی از شرکت بیمه را به پروژه‌ای بیمارستانی در کامبوج ارسال کرده است. به روشنی می‌توان دریافت آلیاژ‌های جدید و سیستم‌های ایمنی موجود در این خودروها عاملی مهم برای حفظ جان سرنشینانش به حساب می‌آیند. عمده تصادفات خودروهای جدید و اسپرت به دلیل عدم آشنایی راننده با امکانات و شتاب خودرو بوده است. برای مثال خودروی i۸ می‌تواند ظرف مدت ۵/ ۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۵/ ۹۶ کیلومتر در ساعت) در ساعت برسد که کنترل خودرو برای راننده‌های تازه وارد ممکن است دشوار باشد.

اما چرا بدنه‌های جدید با وجود ظرافت بیشتر و بهره‌گیری از ورق‌هایی با ضخامت نازک‌تر ایمنی بالاتری دارند. این را باید در جادوی طراحی جست‌وجو کرد. در گذشته شاسی خودرو، دسته موتور و حتی بدنه به گونه‌ای طراحی می‌شدند که در مقابل ضربه مقاومت کنند. این شیوه اگر چه در نهایت موجب می‌شد تا بدنه خودرو در تصادف کمتر آسیب ببیند اما طبق قوانین فیزیک، با مقاومت خود، شدت ضربه را به قسمت‌های عقب‌تر و از جمله اتاق و سرنشینان منتقل می‌کرد. اما اکنون این ساختار به گونه‌ای دیگر طراحی می‌شود. دقیقا برعکس گذشته. هنگام تصادف بدنه، بخش جلوی شاسی و حتی دسته‌های موتور به سرعت می‌شکنند، جمع می‌شوند و له می‌شوند. اما همه چیز تنها تا ستون A خودرو یعنی ستون‌های جلو ادامه می‌یابد و بقیه خودرو انگار هیچ اتفاقی برایش نیفتاده است. این مقاومت اندک که البته از روی حساب و کتاب طراحی می‌شود موجب شده تا در خودروهای جدید شوک حاصل از ضربه تصادف، با شکستن و جمع شدن سریع بخش‌های جلو خودرو جذب شده و بخش کمتری از آن به عقب و سرنشینان منتقل شود. به این ترتیب شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. از این تکنولوژی در خودروهای مسابقه مانند مسابقات ناسکار به‌صورت ویژه‌تری استفاده می‌کنند. در این خودروها در لایه‌های داخلی بدنه از ورق‌های آلومینیوم لانه زنبوری استفاده می‌شود که توانایی بالاتری در جذب شوک‌های وارده دارند و شدت آسیب را در بخش‌های عقب خودرو کاهش می‌دهند.