همیشه از دومیدانی، شنا و ژیمناستیک به‌عنوان رشته‌های پایه‌ای یاد می‌شود که می‌توانند به‌صورت مکمل رشته‌های دیگر به کار بروند. به این معنی که مثلا اگر شما قبل از ورود به رشته کشتی، ژیمناستیک را برای مدتی تجربه کنید، آن وقت کشتی‌گیری خواهید بود که بدنی با انعطاف دارد. همین‌طور اگر رشته شنا را تجربه کرده باشید، پر نفس خواهید بود. در ورزش اتومبیلرانی نیز دو رشته هستند که تقریبا دروازه‌های ورود به این ورزش به شمار می‌روند. یکی از این رشته‌ها کارتینگ است. کارتینگ به راننده نحوه ترمزگیری، ورود و خروج از پیچ و سبقت‌گیری را آموزش می‌دهد. این آموزش‌ها دقیقا فنونی هستند که یک راننده مسابقات سرعت، رالی و... باید آنها را بداند و به‌کارگیری کند.

اما رشته دیگری که تکنیک‌های عمومی‌تر را در دل خود دارد، اسلالوم است. اسلالوم شاخه‌ای از ورزش اتومبیلرانی است که با تکنیک فردی در رانندگی و مهار خودرو را بالا می‌برد. رشته‌ای که ورزشکارش باید تکنیک‌هایی مثل نحوه فرمان دادن در محیطی کوچک، عکس‌العمل‌های سریع بدن و خودرو، دنده عقب رفتن و دور زدن و... را یک جا بلد باشد. این رشته که عمومی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین بخش در ورزش اتومبیلرانی است، به‌عنوان یکی از دو رشته پایه در این ورزش شناخته می‌شود. در اسلالوم حتی نیاز نیست که شما قهرمان این رشته باشید؛ زیرا آموزش‌های تکنیکی که فرا گرفته‌اید، می‌تواند در رانندگی روزانه شما مورد استفاده قرار بگیرد و در افزایش ایمنی هر‌چه بیشتر خود و خودرو موثر باشد.

رشته اسلالوم در ایران نیز از دیرباز کانون توجه بسیاری از شرکت‌کنندگان آماتور و حتی قهرمانان اتومبیلرانی کشور بوده است. مسابقاتی که پیشینه‌اش به قبل از انقلاب اسلامی باز‌می‌گردد؛ هر چند اوج این مسابقات در اوایل دهه ۷۰ بود که قهرمانان مسابقات مختلف اتومبیلرانی در کشور مثل رالی و سرعت، با خودروهای مسابقه‌ای خود در این پیکارها شرکت می‌کردند. در چند سال اخیر نیز با فعال شدن کمیته اسلالوم در قالب فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور، سری مسابقات قهرمانی کشور اسلالوم تقریبا به‌صورت منظم برگزار شده است. نکته جالب توجه در برگزاری این مسابقات، حضور چشمگیر استان‌های مختلف و به‌صورت خاص حضور بانوان در این مسابقات است. به شکلی که تقریبا در هر مسابقه بیش از ۷۰ شرکت‌کننده حضور دارند. از جمله نکات قابل توجه در مورد این رشته هزینه بسیار کم آن در مقایسه با دیگر رشته‌های اتومبیلرانی است. به شکلی که هر فرد حتی با خودرو شخصی هم می‌تواند در این رشته شرکت کند. هر چند قبل از حضور در مسابقات باید ابتدا به عضویت هیات‌ موتورسواری و اتومبیلرانی درآید و موارد ایمنی مثل کلاه و لباس را تهیه کند.

از ابتدای سال جاری تا به حال ۵ دوره از سری مسابقات قهرمانی کشور در رشته اسلالوم برگزار شده است. به دلیل کمبود امکانات در استان‌های مختلف، متاسفانه بیشتر مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی کشور در تهران برگزار می‌شود و اسلالوم نیز از این قاعده مستثنا نیست. با این حال پنجمین دوره از این سری مسابقات روز جمعه نهم بهمن ماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مسابقه ۸۰ شرکت‌کننده از تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، اصفهان، یزد، خوزستان، فارس، اردبیل،مرکزی، قم، آذربایجان، قزوین، زنجان، لرستان و همدان در ۵ کلاس حضور داشتند. تعدد استان‌های شرکت‌کننده در این مسابقات نشان از استقبال گرم علاقه‌مندان به این رشته دارد. در بخش بانوان‌ کلاس تا ۱۵۰۰ سی سی، خانم‌ها فرشته حسینیان از گیلان، لیلا پیکان پور از اصفهان و سیما احمدی از اصفهان به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند. همچنین در کلاس ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی هم به ترتیب فائزه محبی از تهران، لاله طهماسب‌زاده از خوزستان و سیما یزدان پناه از کرمان اول تا سوم شدند. در بخش آقایان و تا کلاس ۱۵۰۰ آرش خامنه از تهران عنوان نخست را به دست آورد و مجتبی آبلو از تهران دوم شد. همچنین داود محمد زنجانی از استان البرز عنوان سومی این کلاس را به دست آورد. ضمنا در کلاس ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ آقایان حمید جعفری از کرمان اول شد، مهدی آقا بالازاده از استان اردبیل روی سکوی دوم ایستاد و فرزاد شاهرخی ازخوزستان نیز به‌عنوان سومی دست یافت. در کلاس آزاد نیز شروین یگانه از تهران که از قهرمانان کلاس ۱۶۰۰ اختصاصی ۲۰۶ در مسابقات سرعت نیز هست، روی سکوی نخست ایستاد، مرتضی معصومی از قزوین دوم شد و فرزاد مهردادی از البرز به‌عنوان سومی رسید. مرحله آخر مسابقات اسلالوم قهرمانی کشور روز ۲۳ بهمن‌ماه در استان البرز برگزار خواهد شد.