روبات‌های ترسناک و دوست داشتنی

یکی از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر به نام روبات درحال پیشروی برای ورود به عرصه‌های بیشتری از زندگی انسان‌ها است. موضوعی که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول کرده و ترس از ناکامی در کنترل آنها امروزه یکی از کابوس‌های دنیای روباتیک است. اما با نگاهی به جنبه‌های مثبت خصوصیات این آدم‌های آهنی باید کمی هم قدردان ورود آنها به زندگی انسان بود. آنها بدون نیاز به تشکر، دستمزد و بدون خستگی مدام کارهایی را انجام می‌دهند که تکرار یا دقت آن برای انسان‌ها به شدت کسالت بار است. در اینجا سه روبات جدید ساخته شده را معرفی می‌کنیم.

روبات‌هایی که از پاییز به مدرسه می‌روند

خبر خنده‌دار، هیجان‌انگیز و بسیار شگفت‌آور است؛ روبات‌ها در کنار بچه‌ها قرار است به مدرسه بروند. کارن پانتا یکی از مسوولان دانشگاه تافتس در ماساچوست آمریکا و سردبیر نشریه IEEE WIE معتقد است نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و روبات‌های انسان نما نقش فزاینده‌ای در مهدکودک‌ها و آموزش‌های پیش دبستانی ایفا خواهند کرد. وی افزوده که در آینده نزدیک شاهد افزایش حضور روبات‌ها در محیط‌های آموزشی پیش‌دبستانی خواهیم بود و آنها با استفاده از نرم‌افزارهای انتقال احساسات و عاطفه می‌توانند با دیگر انسان‌ها در کلاس‌های درس تعامل داشته باشند. از این فناوری‌ها در آینده برای تدریس و تعلیم به‌طور گسترده استفاده خواهد شد. روبات‌ها هم می‌توانند بر درک و دانش خود بیفزایند و هم می‌توانند برای آموزش مهارت‌های اساسی زبانی، کدنویسی رایانه‌ای و کمک به برخی کودکان دارای مشکلات خاص ذهنی و حرکتی به‌کار گرفته شوند.

یکی از این برنامه‌های روباتیک Newsela نام دارد که ارتقای توانایی‌های کودکان برای خواندن مطالب مختلف را ممکن می‌کند و اخبار ساده را روی یک برنامه خاص در محیط تبلت به نمایش می‌گذارد. در حال حاضر در ۷۵ درصد از کلاس‌های درس در آمریکا از این خدمات بهره گرفته می‌شود. روبات خاص دیگری که به همین منظور طراحی شده Pepper یا فلفل نام دارد که می‌تواند افرادی مانند سالمندان یا معلولان را که نیاز به همراهی دارند، یاری دهد. این روبات به نرم‌افزار تشخیص عواطف و احساسات مجهز است و می‌تواند حال و هوای انسان‌ها را از طریق بررسی لحن و حالات چهره آنها درک کند. روبات دیگری به نام Rubi Project با اهداف مشابه برای استفاده در کلاس درس طراحی شده است.

روبات کوچولوی جراح

روبات‌های جراح از آن دسته روبات‌های بی‌احساسی هستند که ترس از غیرقابل کنترل شدن آن انسان را می‌ترساند. به تازگی دانشمندان در انگلستان کوچک‌ترین روبات جراحی در جهان را با تکنولوژی کم‌هزینه که در گوشی‌های تلفن همراه و صنایع فضایی استفاده می‌شود، توسعه داده‌اند. این روبات از عملکرد بازوی انسان تقلید کرده و می‌تواند برای انجام طیف وسیعی از روش‌ها از قبیل یکسری از برش‌های کوچک برای جلوگیری از نیاز به جراحی باز سنتی، مورد استفاده قرار گیرد. این روش‌ها شامل عمل فتق، عمل جراحی کولورکتال و همچنین جراحی پروستات، گوش، بینی و گلو است.

چنین روش‌هایی عوارض و درد پس از جراحی را کاهش داده و زمان بهبودی را برای بیماران تسریع می‌کند. استفاده از این روبات بسیار ساده‌تر از سیستم‌های موجود بوده و حدود یک سوم از فضای دستگاه‌های فعلی را اشغال می‌کند. روبات‌هایی که برای انقلاب در زمینه عمل‌های جراحی طراحی می‌شوند، باید همه کاره و کوچک باشند و استفاده از آنها آسان باشد، به‌طوری که کارکنان جراحی بتوانند آنها را در اطراف اتاق عمل حرکت داده و از آنها استفاده کنند یا زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود، آنها را بسته‌بندی کنند. «مارتین فراست»، مدیر اجرایی روباتیک پزشکی دانشگاه کمبریج، اظهار کرد: «روبات ما تمام این کارها را انجام می‌دهد و اولین بازوی روباتیک است که به‌طور خاص برای جراحی لاپاروسکوپی طراحی شده است.» یکی از مزایای اصلی این روبات کوچک این است که مانند بازوی انسان کار می‌کند و مجهز به یک فناوری است که مقاومت را تعیین می‌کند تا وقتی که ابزار در درون بدن بیمار قرار می‌گیرد مقدار مناسبی از نیرو مورد استفاده قرار گیرد.

مترجمی به نام روبات

تیمی از دانشمندان دانشگاه آنتورپ در بلژیک درحال توسعه یک بازوی روباتیک مترجم هستند که متن را به زبان‌ علائم ترجمه می‌کند. این مترجم به شکل یک دست روباتیک است و Project Aslan نام دارد. سامانه ابداعی، تقریبا چاپی است و قادر به ترجمه متون به ژست‌های هجی‌کننده دست است. با این حال هدف نهایی تیم علمی، ساخت روباتی با دو دست با یک چهره حالت‌دار جهت انتقال پیچیدگی‌های کامل زبان علائم است. تا پیش از این نیز تلاش‌های فناورانه زیادی برای پر کردن گسست بین افراد ناشنوا و اشخاص دارای قوه شنوایی انجام شده بود که از جمله این تلاش‌ها می‌توان به تولید دستکش‌های هوشمند و ابزارهای تبلت‌مانندی اشاره کرد که ژست‌ها را به متن یا صوت تبدیل می‌کنند.

دست روباتیک Project Aslan که نام کامل آن «نود محرک زبان علائم آنتورپ» است، برای ترجمه متن یا واژگان گفتاری به زبان علائم طراحی شده است. در شکل فعلی، این بازو به یک رایانه متصل است و رایانه خود به یک شبکه وصل است؛ کاربران می‌توانند به شبکه محلی وصل شده و پیغام‌های متنی را به این بازو بفرستند و بازوی روباتیک نیز متن را به زبان علائم ترجمه می‌کند. در حال حاضر، این روبات از سیستم الفبایی موسوم به «هجی با انگشت»(fingerspelling) استفاده می‌کند که در آن، هر حرف منفرد الفبا از طریق یک ژست جداگانه منتقل می‌شود. در حالی که نسخه کنونی این روبات فقط متن را به علائم انگشت‌نگاری ترجمه می‌کند، تیم علمی روی توسعه این سیستم جهت تولید نسخه‌های آتی با هدف انتقال ایده‌های دشوارتر کار می‌کند. در زبان علائم، مفاهیم از طریق ترکیبی از ژست‌های دست، ژست بدن و حالت‌های چهره منتقل می‌شوند، بنابراین محققان به دنبال ساخت روباتی با دو دست و ارائه طرح‌هایی برای افزودن حالت‌های چهره به آن هستند.