The Economist

در دفاع از جهانی شدن

«چرا آنها اشتباه می‌کنند» یک گزارش ویژه از مجله اکونومیست در دفاع از جهانی شدن است. مجله اکونومیست در 104 صفحه در هفته گذشته به موضوع جهانی شدن و مخالفت برخی با آن پرداخت. منتقدان جهانی‌ شدن می‌گویند که نفع آن تنها عاید افراد خاص می‌شود اما حقیقت این است که دنیایی که درهای گشوده کمتری داشته باشد، بیش از هر قشر دیگری به فقرا آسیب خواهد زد. به نوشته این مجله، هیچ‌یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در زمینه جهانی شدن قهرمان نیستند. دونالد ترامپ که در بسیاری از جبهه‌ها به مخالفت شهره است در این حوزه به وضوح گفته است: رقابت ناعادلانه خارجی‌ها موجب از بین رفتن مشاغل در داخل آمریکا شده است. او تهدید کرده که قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی را بی اثر خواهد کرد، از توافق شراکت دو سوی اقیانوسیه عقب نشینی خواهد کرد و وارد یک جنگ تجاری با چین خواهد شد. از سوی دیگر هیلاری کلینتون اعلام کرده که توافق شراکت دو سوی اقیانوسیه اشتباه است، این در حالی است که خود او به مذاکرات آن کمک کرده است. واقعیت این است این ایده که جهانی‌ شدن یک نیرنگ است که تنها شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان را منتفع می‌کند به طرز ترسناکی غلط است. دهه‌ها پس از جنگ جهانی دوم که رشد انفجاری در تجارت جهانی را در پی داشت، حالا شاهد آن هستیم که جهانی شدن موجب ارتقای بسیار در استانداردهای زندگی در سطح جهان شده است. مجله اکونومیست در آخرین شماره ماه سپتامبر خود یک پرونده مهم دیگر هم دارد و آن هم موضوع بحران حلب است؛ شهری که در کشمکش دیدگاه‌های متفاوت روسیه و آمریکا گیر افتاده و به تراژدی رسیده است. همچنین در این شماره اکونومیست به بررسی استان‌های ثروتمند و فقیر چین پرداخته و علت پیشی گرفتن برخی از استان‌ها را نسبت به سایر استان‌ها بیان می‌کند.

Newsweek

ترامپی‌که‌تحریم‌ها‌را‌دور‌می‌زد

اینکه ترامپ بارها گفته که خبرنگارها و رسانه‌ها نه تنها با او سر سازگاری ندارند، بلکه به هیلاری کلینتون هم در کارزار انتخاباتی کمک می‌کنند گفته بیراهی نیست. در همین هفته دو روزنامه عملا اعلام کردند که هرگز به ترامپ رای نخواهند داد و روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گفته است از هیلاری کلینتون در انتخابات حمایت خواهد کرد. البته این موضوع تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. مجله نیوزویک در آخرین شماره ماه سپتامبر خود قدم بزرگی برداشت و توانست خوراک تبلیغاتی بسیار خوبی برای کمپین هیلاری کلینتون فراهم کند. در این راستا نامزد حزب جمهوری‌خواه از سوی این مجله متهم شده چند سال پیش و هنگامی که تحریم تجاری علیه کوبا همچنان پابرجا بود در قالب یک قرار مشورتی این تحریم‌ها را دور زده است. نشریه آمریکایی نیوزویک در این گزارش تحقیقی مدعی شده که شرکت بازرگانی آقای ترامپ در سال ۱۹۹۸ و با وجود تحریم‌های تجاری علیه کوبا، به‌طور محرمانه با این کشور معامله‌ انجام داده و بابت آن حداقل ۶۸ هزار دلار به کوبا پول ارسال کرده است. شرکت ترامپ این مبلغ را با پرداخت به یک شرکت مشاور اقتصادی به کوبا فرستاده تا جنبه قانونی به آن بدهد. براساس این گزارش، گروه بازرگانی ترامپ در سال ۱۹۹۸ با پرداخت پول به یک شرکت مشاور اقتصادی، از این شرکت خواسته تا به کوبا سفر و از طرف گروه بازرگانی ترامپ در زمینه فرصت‌های اقتصادی در کوبا تحقیق کند. نیوزویک همچنین گزارش کرده که مدیران وقت شرکت ترامپ برای پنهان کردن این موضوع، پرداخت را در قالب اهدای خیریه به یک کلیسای کاتولیک جلوه داده‌اند. این شرکت مشاور هزینه‌های سفر به کوبا را از محل همان دلارهایی که در اختیار داشته پرداخت کرده و با توجه به گزارش نیوزویک این شرکت بدون داشتن مجوز از دولت آمریکا چنین سفر و هزینه‌هایی را انجام داده است.

Time

تاکتیک «حرف تو حرف» ترامپ

تایم آسیا برای نخستین شماره به موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا پرداخته است. این مجله با انتخاب عکس پوتین، روسیه را متهم کرده که یکی از دی‌نفعان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است. به نوشته این مجله پوتین دوست دارد در انتخابات آتی دونالد ترامپ پیروز میدان شود، زیرا سیاست‌های ترامپ دوری از عرصه جهانی و عدم پایبندی به اصول جهانی شدن است. این امر در واقع کمک بزرگی به روسیه است تا این کشور بتواند جاه‌طلبی‌های خود را در غیاب آمریکا در عرصه جهانی پیگیری کند.

این مجله همچنین در ادامه مباحث انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به موضوع مناظره نخست می‌پردازد و می‌گوید ترامپ یک شیوه‌ آشنا در مناظرات خود دارد و آن هم پریدن میان حرف‌های رقیب خود است. بر این اساس ترامپ در نخستین مناظره ۵۵ بار میان حرف‌های هیلاری کلینتون پرید و اجازه نداد به‌طور کامل هیلاری کلینتون سخن خود را تمام کند. این شیوه موجب می‌شود تا رقیب ترامپ عنان کلام خود را از دست داده و نتواند پاسخ کاملی به او بدهد. در این گزارش آمده است که هیلاری کلینتون در نخستین مناظره انتخاباتی تنها ۱۱ بار به میان حرف‌های ترامپ پرید. مجله تایم البته در یکی دیگر از گزارش‌های خوداز کنار یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در هفته گذشته رخ داده بی‌توجه عبور نکرده است. گزارشی که نشان می‌داد اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر یاهو به سرقت رفته و مجله تایم آن را یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های اطلاعاتی در قرن بیست و یکم می‌داند. همچنین این مجله سرمقاله خود را به موضوع سوریه اختصاص می‌دهد و یان برمر، اندیشمند علوم سیاسی و بین‌الملل آمریکایی در این سرمقاله به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: ایالات‌متحده دست ضعیف‌تر را در سوریه دارد و روسیه نیز به خوبی از این امر آگاه است. به اعتقاد برمر این امر موجب شده است تا تعادل در این کشور برقرار نشود.


The Week

یک دونالد خونگرم

مجله ویک برای آخرین شماره خود تیتر «Getting His goat» را استفاده می‌کند. معنی این تیتر آن است که ترامپ توانسته در نخستین مناظره هیلاری کلینتون را عصبانی کند. برای همین این مجله برای زیر تیتر خود نیز از این جمله عامیانه استفاده می‌کند: چگونه یک ترامپِ خونگرم توانست در نخستین مناظره انتخاباتی بترکاند.البته در مطلب ویک اشاره شده که هیلاری کلینتون توانست در نخستین مناظره پیروز میدان باشد اما دونالد ترامپ در این مناظره در بیشتر اوقات خونگرم و دلپذیر ظاهر شد و حالت تهاجمی‌اش را مانند گذشته تکرار نکرد. با این حال این مجله راز پیروزی هیلاری کلینتون را در تهاجمی بودن وی می‌داند و می‌گوید وی از روشی استفاده کرد که پیش از آن ترامپ در آن به استادی رسیده است.این گزارش می‌نویسد: هیلاری کلینتون مشخصا به‌عنوان پیروز نخستین مناظره انتخاب شده است. این مناظره بیشتر از آنکه بر سیاست‌های دو طرف متمرکز باشد به حملات شخصی ختم شد. مناظره‌ای که رکورد بینندگان را در داخل آمریکا شکست با ۸۴ میلیون تماشاچی همراه شد. کلینتون البته پس از مناظره برتری خود را در نظرسنجی‌ها حفظ کرد. هیلاری کلینتون در این مناظره ترامپ را به‌عنوان شخصی که از ارائه مالیات فرار می‌کند معرفی کرد، در مقابل ترامپ اعلام کرد که شاید وی آدم باهوشی است که کسی نتوانسته مشکل مالیاتی از وی پیدا کند. این در حالی است که حملات هیلاری کلینتون به این یک مورد ختم نشد و وی بارها ترامپ را نژادپرست خواند و وی را ضد زن معرفی کرد. البته بدشانسی ترامپ در این هفته با افشای دختر سال آمریکا در دهه نود نیز ادامه پیدا کرد و دختر سال ۱۹۹۶ گفت که ترامپ به خاطر چاق شدنش وی را بارها «خانم خوکه» خطاب کرده است. این گزارش می‌گوید: شیوه ترامپ نیز احتمالا برای دومین مناظره تغییر خواهد کرد و هر دو تهاجمی‌تر حضور پیدا خواهند کرد.


The Spectator

عصر «می»

مجله بریتانیایی اسپکتاتور به نخست‌وزیری ترزا می ‌پرداخته است. بانوی نخست‌وزیر که در لباس گلادیاتوری فرو رفته و احتمالا قصد دارد تا وی را به‌عنوان بانوی آهنین دوم معرفی کنند. ایزابل هاردمن نویسنده نخستین گزارش از پرونده ویژه این مجله «می» را پایه‌گذار «می‌ایسم» می‌خواند و می‌نویسد: ترزا می ‌به چه اعتقاد دارد؟ نخست‌وزیر تازه بریتانیا تابستان را به «راست و ریس» کردن طرح‌های خود پرداخت و حالا هفته نخست پاییز در مورد طرح‌های خود در باب حکومتداری می‌گوید. برنامه‌های «می» احتمالا قرار است پاسخگوی دو نقد تازه جاری شده علیه وی باشد: نخست انتقادی که اد میلیبند از جریان چپ این کشور علیه می داشت و او را «له‌کننده طبقه متوسط» دانسته و دیگری انتقاد «نیک کلگ» است که گفته ساعت هشدار در آستانه نواخته شدن است. ترزا می‌ باید در چندین جبهه بجنگد. او باید توضیح بدهد که در مورد تغییرات آب و هوایی چه نقشه‌ای دارد؟ او باید بگوید برای گسترش سیستم حمل‌ونقل هوایی و گسترش فرودگاه‌ها چه برنامه‌ای در سر خود دارد؟

به اعتقاد نویسنده این گزارش «می» در مورد نوع مدیریت خود بسیار وسواس دارد و این امر ممکن است چاقوی دو لبه باشد. یعنی امکان دارد وی کارهای بزرگی بکند و در مقابل این نظریه مطرح شده اگر وی نتواند کاری از پیش ببرد احتمالا بازنده بزرگ انتخابات بعدی در بریتانیا است. البته جیمز فورسیت در گزارشی دیگر با در نظر گرفتن ضعف‌های حزب کارگر در بریتانیا، «می» را به‌عنوان نخست‌وزیر ۶ سال آینده این کشور معرفی کرده و می‌گوید که «ماشین می» می‌تواند در این مدت موفق عمل کند و آینده وی را برای انتخابات آتی تضمین کند.این نویسنده بر این باور است که «می» ادامه‌دهنده راه کامرون خواهد بود و تغییرات کوچکی هم که در داخل کابینه داده تنها برای روان شدن حرکت این ماشین است.

Bloomberg Businessweek

رای با ماشین‌های قدیمی

مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک برای اولین شماره ماه اکتبر خود یک موضوع جنجالی را انتخاب کرده است. این مجله فاش می‌کند که هنوز در ۱۸ ایالت از ماشینی که در سال ۲۰۰۷ برای رای‌گیری در انتخابات به کار برده شده، استفاده خواهد شد.دستگاه «The AccuVote‌TSX» که در سال ۲۰۰۷ در کالیفرنیا استفاده شد یک بازنده بزرگ بود اما به نظر می‌رسد که در بیش از ۱۸ ایالت قصد بر این است که از این ماشین استفاده کنند. این احتمال مطرح شده است که بخشی از رای‌ها با استفاده از این ماشین از بین برود. ماشین‌هایی که به گفته این مجله از نسخه‌ای به روز استفاده نمی‌کنند و نرم‌افزارهای آنها برای این انتخابات مناسب نیستند.همچنین مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک در یکی از گزارش‌های خود به سراغ نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رود و از بزرگ‌ترین مشکل او پرده بر می‌دارد. به اعتقاد این مجله طبقه سفید متوسط آمریکایی هیلاری کلینتون را دوست ندارد. این گزارش می‌نویسد: بعد از برگزاری مناظره بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هیلاری کلینتون در انتخابات آتی پیروز میدان خواهد بود و احتمالا دونالد ترامپ را کنار بزند اما نکته مهمی که کمپین دموکرات‌ها از آن غفلت می‌کند طبقه متوسط سفیدپوستی است که به هیلاری کلینتون و شعارهای او علاقه ندارد. او همچنین در میان جوانترها هم محبوبیت زیادی ندارد و این مساله برای هیلاری کلینتون یک دردسر دیگر خواهد بود. اوباما در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ توانست با این موتور محرکه پیروز هر دو میدان شود اما هیلاری کلینتون نتوانسته نظر جوان‌ترها را جلب کند یا دست‌کم آنها را قانع کند که رای دادن به وی به سود آنها و ایالات متحده است. وزیر سابق خارجه آمریکا پس از اینکه توانست برنی سندرز را کنار بزند و خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کند نتوانست جوانانی که عاشق برنی سندرز بودند به سمت کمپین خود جلب کند.