هاچ‌بک محبوب دهه 60
جوان‌های دهه 60 برخلاف جوان‌های این دوره و زمانه فرصت زیادی برای تجربه خودروهای مختلف نداشتند. به خصوص در بخش خودروهای اسپرت تنوع به نسبت بخش‌های دیگر کمتر هم بود. یکی از خودروهایی که اگر چه در جهان به‌عنوان یک خودرو اسپرت شناخته نمی‌شود، اما در ایران کاربری اسپرت هم داشت، رنو 5 است.
رنو پنج در سال ۱۹۷۲ از سوی خودروساز فرانسوی به بازار عرضه شد. در سطح اروپا عمده شهرتش را به دلیل مصرف سوخت پایین و جادار بودنش در مقایسه با جثه کوچک، به دست آورد. در فرانسه کسی به‌عنوان یک خودرو اسپرت به رنو ۵ نگاه نمی‌کرد. رنو پنج از نظر کلاس بندی در کلاس سوپرمینی قرار داشت. یکی از بخت‌هایی که موجب شهرت رنو ۵ در زمان عرضه شد این بود که در آن سال‌ها طراحی و تولید خودروهای کلاس سوپرمینی چندان مورد توجه خودروسازان بزرگ جهان نبود و رنو ۵ با آن شکل و شمایل کوچک به خوبی به چشم آمد.در ایران اگر چه شهرت رنو ۵ در دهه ۶۰ شمسی شکل گرفت اما ورود این خودرو به بازار ایران همزمان با تولید جهانی آن بود. نخستین رنو ۵‌های وارد شده به ایران به سال ۵۲ شمسی باز می‌گردد. این خودروها اکثرا از مدل کوپه بوده و با موتور ۹۰۰ سی‌سی بودند. البته رنو ۵ در آن زمان در بازار ماشین ایران چندان دیده نشد و در هیاهوی خودروهای آمریکای و آلمانی گم شد.با این حال بخشی از جوانان از این خودرو استقبال کردند. یکی از دلایل استقبال جوانان از این خودرو قابلیت آن در اسپرت شدن بود. رنو ۵ ذاتا یک خودرو با طراحی اسپرت نبود، اما به راحتی و با هزینه کم می‌شد تغییراتی در آن ایجاد کرد تا اسپرت شود. به غیر از بخش بدنه و داخلی، از نظر فنی نیز انعطاف خوبی داشت. اگر چه موتورهای آنچه موتور ۹۰۰ سی‌سی نسل اول و چه موتور ۱۱۰۰ سی‌سی نسل‌های بعدی جای کار زیادی برای تقویت نداشتند، اما محفظه موتور این خودرو فضای خالی زیادی داشت و می‌شد به راحتی موتورهای بزرگتر چهار سیلندر را درون آن جا داد. همین ویژگی نظر جوان‌ها و تیونرها را به سوی این خودرو جلب می‌کرد.

رنو ۵ بعد از بیش از دو دهه تولید در مجموعه سایپا راهی پارس خودرو شد. در پارس خودرو بود که اعمال تغییرات روی رنو ۵ آغاز شد. این تغییرات در دو بخش فنی و تزیینات بدنه مانند سپر و سرگلگیر انجام گرفت. دست آخر هم در سال ۸۳ شمسی بود که پارس خودرو اتاق رنو ۵ را روی شاسی پراید سوار کرد. به این ترتیب عملا دوران رنو ۵ در ایران در این سال به پایان رسید و خودرو جدیدی با نام PK از تلفیق آن با پراید به وجود آمد. تا اینکه در سال ۸۶ این خودرو نیز به پایان خط رسید و رسما پرونده رنو ۵ در ایران بسته شد. هم اکنون یک رنو ۵ اصیل متعلق به سال ۷۰ شمسی به شرط سالم بودن فنی و بدنه در حدود ۴ میلیون تومان قیمت دارد.

اما کار رنو ۵ در کارخانه مادر خیلی زودتر از اینها و در دهه ۹۰ تمام شده بود. رنو تولید مدل ۵ را در داخل فرانسه در سال ۱۹۹۰ و در سایت‌های خارج کشور در سال ۱۹۹۶ به پایان رسانده بود. جایگزین این خودرو رنو کلیو است. خودرویی که همچنان در کلاس سوپرمینی قرار دارد. با این حال باتوجه به تغییر استانداردها جثه اش کمی از رنو ۵ بزرگتر است. رنو کلیو در سال ۱۹۹۰ به بازار آمد. این خودرو در نسل اول شباهت زیادی به رنو ۵ داشت با این تفاوت که در طراحی آن از زوایای تیزتر استفاده کرده بودند. همچنین موتور آن نیز قوی‌تر شده بود. رنو کلیو در زمان عرضه اولش برخلاف عرضه اول رنو ۵ به شدت مورد استقبال قرار گرفت. دلیل اصلی آن بود که برخلاف اوایل دهه ۷۰ میلادی، خودروهای کوچک و هاچ‌بک‌های جمع و جور حالا خودروهایی ارزشمند بودند. مالیات‌هایی که روی مصرف سوخت در اروپا گرفته می‌شد و همچنین افزایش بهای بنزین، این خودروها را مورد توجه طیفی قرار داد که مخاطب خودروهای کلاس اقتصادی بودند. کلیو هم در همین زمان به بازار آمد و حداکثر بهره را از این بازار برد.این موفقیت سبب شد تا کلیو در فهرست مدل‌های پرفروش رنو قرار گرفته و به‌روز‌رسانی‌های آن ادامه پیدا کند. هم‌اکنون نیز این جایگزین مدل خاطره انگیز ایرانی‌ها تولید می‌شود. اگر چه در حال حاضر این خودرو در بازار ایران وجود ندارد اما چند سال است که در ردیف کاندیداهای واردات قرار داشته و هر از گاهی زمزمه ورود آن به بازار شنیده می‌شود.