پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصدی خط ۲ متروی مشهد
روزنامه جمهوری اسلامی در خبری پیرامون پیشرفت خط ۲ قطار شهری نوشت: کیانوش کیامرز در جریان بازدید معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از خطوط قطارشهری مشهد، گفت: مصوبه اجرای ۴ خط قطارشهری در مشهد گرفته شده که از آن‌ها خط یک به بهره‌برداری رسیده، خط ۲ در حال ریل‌گذاری و نصب تاسیسات است و شفت مرکزی خط ۳ نیز مورد احداث قرار گرفته است. درحال حاضر خط ۲ قطارشهری مشهد به ۵۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و فاز اول آن در سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. وی تصریح کرد: برای اجرای خطوط قطارشهری مشهد نیازمند اعتبارات دولتی هستیم، چرا که هر کیلومتر احداث تونل قطارشهری حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه دربردارد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: پایین‌ترین تاسیسات شهری در مشهد ۷ متر زیر زمین است ولی حفاری‌های قطارشهری ۳۰ متر زیر زمین انجام می‌‌شود که هیچ‌گونه مزاحمتی برای تاسیسات شهری ایجاد نخواهد کرد.
به گفته کیامرز، تمام حفاری تونل‌ها از زیر خیابان‌ها بوده و به حریم منازل وارد نشده ضمن اینکه ارائه پروانه ساخت‌وساز نیز براساس مجوز این شرکت است، چراکه در مسیر خطوط آینده و فعلی این سیستم حمل و نقلی ریلی خللی ایجاد نکند. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ارتباط نزدیک استانداری خراسان رضوی با شهرداری مشهد سبب پیشرفت و توسعه پروژه قطارشهری در مشهد شده است و این همبستگی در کشور بسیار به چشم می‌آید، چراکه کلانشهر مشهد امسال در پنجمین سال بهره‌برداری از پروژه قطارشهری به‌سر می‌برد ولی دیگر شهرها که با مشهد عملیات عمرانی خود را آغاز کردند جدیدا به فاز بهره‌برداری نزدیک شده‌اند.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد خاطرنشان کرد: با مجوز شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد در میدان فردوسی شفت مرکزی خط ۳ قطارشهری احداث شده تا دو دستگاه مکانیزه TBM به سمت شرق و غرب، حفاری خود را طبق برنامه زمان‌بندی آغاز کند؛ به همین منظور امیدواریم دولت با ترک تشریفات مناقصه این خط موافقت کند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری ایران و افغانستان با محوریت خراسان شمالی
روزنامه اطلاعات با انتشار گزارشی از جلسه خبری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، نوشت: محمد صمدی،‌ در جمع خبرنگاران استان با تشریح دستاوردهای سفر به افغانستان از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ایران و افغانستان با محوریت خراسان شمالی خبر داد. در این سفر، تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف در ۱۶ ماده به امضا رسید. وی تقویت روابط دو جانبه اقتصادی، راه‌اندازی نمایشگاه ویژه در دو کشور، فراهم‌سازی شرایط لازم برای تعامل دوجانبه، حل اختلاف بین تاجران دو کشور، حل مشکلات ترانزیتی و رشد مناسبات بین دو کشور را از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه اعلام کرد. او دیدار با تاجران و بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور افغانستان را از دیگر برنامه‌های انجام شده در این سفر یاد کرد و افزود: تجار این کشور علاقه بسیاری به تعامل با ایران به‌ویژه خراسان شمالی دارند.
صمدی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از ۳۵ درصد صادرات استان خراسان شمالی به کشور افغانستان انجام می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی از جمله درخواست‌های تجار و مسئولان افغانستان را سرمایه‌گذاری ایران در کارخانه‌های این کشور اعلام کرد و افزود: ارائه راهکار برای توسعه بخش‌های مختلف در چارچوب مسائل و مشکلات موجود از دیگر برنامه‌های این سفر بود. وی برخی صادرات استان خراسان شمالی به افغانستان را شامل کود اوره، محصولات پتروشیمی، سیمان، مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی و مواد غذایی برشمرد و گفت: این کشور در صورت ارائه محصولات با قیمت مناسب و کیفیت بالا خواستار محصولاتی از قبیل لوازم خانگی مختلف و لامپ‌های الکترونیکی، سیم و کابل است.

صمدی در ادامه به سفر اخیر انجام گرفته به تاجیکستان اشاره کرد و از ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان با محوریت خراسان شمالی در زمینه‌های مختلف خبر داد. او با اشاره به صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کالا از خراسان شمالی به کشورهای مختلف در هفت ماه امسال، یادآور شد: این صادرات به وزن ۳۸۰ هزار تن بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ دوره آموزشی در این اتاق برگزار شد که بیش از ۸۰۰ نفر در آن شرکت داشتند. وی افتتاح مرکز داوری اتاق ایران در محل اتاق بازرگانی خراسان شمالی، پذیرش هیأت از ترکمنستان و اقلیم کردستان و نیز اعزام هیأت تجاری به قرقیزستان و افغانستان را از برنامه‌های نیمه دوم امسال برشمرد و گفت: کارت بازرگانی الکترونیکی برای ۱۰۰ عضو فعال این اتاق صادر شده است.