مجلس دهم به تقویت واحدهای صنعتی بیندیشد
دنیای اقتصاد، سیدمهرداد امیرکلالی- انتخابات مجلس شورای اسلامی یک پدیده اجتماعی سرنوشت‌ساز در آینده ملت ایران است. هرگاه پارلمانی قدرتمند متشکل از افراد کاردان تشکیل شده، تأثیرات ژرفی بر روند استقلال و توسعه کشور و معیشت مردم داشته است. در حال حاضر ایران اسلامی به‌نوعی در شرایط استراتژیک اقتصادی و فوق‌العاده حساسی قرار دارد که این مسأله به خودی خود بر اهمیت حضور آگاهانه مردم در انتخابات می‌افزاید. در دهه اخیر کشور ما با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبان بوده است. از سوی دیگر، با درنظرگرفتن توافق حاصل شده میان ایران و قدرت‌های جهانی و لغو تدریجی تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی علیه کشور، پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی حکایت از آن دارد که در سال‌های آتی، رشد شتاب‌گونه‌ای در اقتصاد ایران به وقوع خواهد پیوست. لیکن بیم آن می‌رود که رشد شتابزده اقتصادی در شرایطی که حتی مفاهیم اولیه توسعه پایدار در کشور تبیین و بومی‌سازی نشده است، منجر به نادیده گرفتن اثرات حاشیه‌ای تصمیمات توسعه‌گرایانه در نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی شود.
این انتخابات برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور و به‌تبع آن استان خراسان رضوی بسیار مهم است. عملکرد نمایندگان فعلی مشهد در بخش حمایت از صنعت مناسب به‌نظر نمی رسد و به همین دلیل فعالان بخش خصوصی به این فکر افتاده اند که اقدام عملیاتی را برای تعیین نماینده مدافع حقوق بخش خصوصی در مجلس شورای اسلامی انجام دهند. به همین منظور با حسین متین‌راد، مدیرعامل شرکت کارتن مشهد و رئیس کمیته انتخابات خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت‌وگویی انجام دادیم. او که دکترای مدیریت صنایع دارد از سال ۱۳۷۲ عضو هیأت مدیره انجمن مدیران صنایع است. متین راد هم چنین در دو دوره اول هیأت حضور داشته است. با او درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس دهم گفت‌وگو کردیم. متین‌راد از مالیات به‌عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور و استان یاد کرد که با تغییراتی در قوانین مالیاتی باید به این سمت پیش برویم که از بخش‌های خاکستری جامعه، مالیات دقیق‌تری اخذ شود. وی اولویت دیگر مجلس دهم را تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی می‌داند با این شرح که برجام فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی پیش رو است و مجلس با تصویب قوانین خوب می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی کند. مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید.

مجلس دهم چه اولویت‌هایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی باید مدنظر قرار دهد؟
دو موضوع بودجه و برنامه ششم بر روی اولویت اقتصادی مجلس دهم تأثیرگذار است. باید برای اخذ مالیات از بخش خاکستری زمینه‌سازی شود، به‌عنوان مثال باید از اصنافی مانند طلافروشان مالیات بیشتری اخذ شود. موضوع تبدیل مالیات ارزش افزوده به مالیات مصرف به‌صورت جدی پیگیری شود تا تولیدکننده این هزینه مالیات ارزش افزوده را پرداخت نکند. اولویت دیگر باید تسهیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد که این به چهار موضوع مرتبط است. این چهار مسأله عبارت است از نرخ ثابت ارز، نرخ بهره، تثبیت یا کاهش تورم و سیستم مناسب بانکی. اولویت دیگر بهبود مستمر فضای کسب و کار است که هنوز اجرایی نشده است. مسأله یارانه و نحوه پرداخت آن نیز باید تعیین تکلیف شود.

آیا در این اولویت‌ها بهبود قانون کار باید درنظرگرفته شود؟
بله با این وضعیت قانون کار باید نکاتی به آن اضافه شود که در سرمایه‌گذار خارجی رغبت ایجاد شود. مسأله مرخصی زایمان و کاهش ساعات کار بانوان از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در قانون جدید کار، مسائلی همچون کاهش ساعات کار بانوان از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت برای خانم‌هایی که دارای فرزند معلول یا زیر شش سال و یا سرپرست خانواده هستند، باید مدنظر قرار گیرد. مسأله ساعات کار بانوان به این دلیل که یک خانم اگر برای کارش آموزش تخصصی گذرانده باشد و در سال اول کار، وضع حمل کند زمینه را برای حذف بانوان از صحنه اجتماعی مهیا کرده است و نیاز به کار بیشتری دارد. در مجموع باید قوانینی تصویب شود که بر بهبود فضای کسب و کار مؤثر باشد.

با توجه به عملیاتی شدن برجام، مجلس آینده چه اقداماتی را باید برای بهره‌برداری از این فرصت انجام دهد؟
باید تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود البته این سرمایه‌گذاری باید همراه با انتقال دانش فنی و تخصصی باشد. در زمینه خرید هواپیماهای مسافربری از فرانسه که انتقادات بسیاری از سوی دلواپسان صورت گرفت، باید این نکته را درنظرمی‌گرفتند که امکان ساخت این نوع هواپیماها را در کشور نداشتیم؛ به عبارتی دانش و تخصص آن را نداریم. در موضوع برجام یک آرامش روحی و روانی بر جامعه حاکم شده است و مجلس می‌تواند از آن به نحو احسن استفاده کند.

در زمینه سرمایه‌گذاری خارجـی، نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی براینکه ممکن است پس از مدتی برجام ملغی شود و وضعیت به گونه دیگری شود و مستقیما بر روی سرمایه‌گذاری خارجی تأثیرگذار باشد. بدین معنی که این سرمایه‌گذاری‌ها کوتاه‌مدت باشد. این مسأله را چه گونه تحلیل می‌کنید؟
خرید هواپیماهای فرانسوی باعث تقویت برجام خواهد شد؛ بدین معنی که سرانجام لابی‌های سیاسی صورت می‌گیرد. در نهایت فعالان بخش اقتصادی کشورهای خارجی به سیاستمداران کشورشان تأکید می‌کنند که این حجم قراردادهای خارجی با ایران منعقد شده است و برجام باید ادامه پیدا کند تا فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها نیز ادامه پیدا کند. به‌علاوه اینکه تا حدودی رکود اقتصادی بر کشورهای اروپایی حاکم است و آن‌ها باید از برجام استفاده کند.

جناب‌عالی مسئول کمیته انتخابات خانه صنعت و معدن خراسان رضوی هستید. مشخصا چه وظایفی در این حوزه برعهده دارید؟
تشکل‌های اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که در این دوره، نمایندگان فعلی مجلس عمدتا تخصص اقتصادی یا اشراف بر مسائل اقتصادی ندارند و عملکرد مناسبی در کمک به صنعت استان نداشته‌اند به همین جهت تصمیم بر این شد که یک نفر به نمایندگی از تشکل‌های اقتصادی کاندیدای انتخابات شود یا از یک نفر که بینش اقتصادی دارد، حمایت شود. بر این اساس کمیته انتخابات خانه صنعت و معدن به عنوان یک تشکل بخش خصوصی ایجاد شد. مبنای کار به این صورت است که نظرات واحدهای صنعتی اخذ شود تا از افرادی حمایت کنیم که جسارت دفاع از مسائل اقتصادی و توان درک مشکلات صنعت استان را داشته باشند. به نظر بنده در سال‌های آینده باید کاندیداهای انتخابات امتحانات خاصی را انجام دهند تا بهترین آن‌ها انتخاب شوند.

خانه صنعت و معدن به چه صورت در سازوکار تعیین نماینده، ایفای نقش کرده است؟
بنده در جلسات کمیته انتخابات ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت استان خراسان رضوی حضور یافتم و یک رأی در آن مجموعه داشتم و بنا داریم از کاندیداهای لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حمایت کنیم. در آنجا فضای اقتصادی استان را توضیح دادم و انتظارات و توقعات را مطرح کردم.

این موضوع که فعالان اقتصادی مانند شما در احزاب فعالیت دارند چه ضرورتی دارد؟
در سال‌های گذشته که هزینه فعالیت سیاسی افزایش پیدا کرده است، طبیعتا جذب افراد نیز سخت و دشوار خواهد بود. هر حزبی تلاش می‌کند که از بخش‌های مختلف جامعه عضو داشته باشد که یکی از آن طبقات فعالان بخش خصوصی است. به‌دلیل اینکه تحزّب در جامعه ما نهادینه نشده مسلما جذب افراد اقتصادی با توجه به اینکه محافظه‌کار هستند، دشوار است. سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی باید در این عرصه ورود پیدا کند تا از حق خود دفاع کند و در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات تأثیرگذار باشد.

شعار «امید، آرامش و رونق اقتصادی» از سوی جریان اصلاحات برای انتخابات مجلس مطرح شده است. این شعار انتخاباتی را چه گونه ارزیابی می‌کنید؟
اصلاح‌طلبان در سال ۷۶ با شعار سیاسی وارد انتخابات شدند و در عمل نیز به توسعه سیاسی منجر شد. پس از سال‌ها مشکلات اقتصادی که در دولت‌های نهم و دهم رخ داد حال به این نتیجه رسیده‌اند که باید به سمت حل مسائل اقتصادی حرکت کرد. امید و آرامش برای فعالیت‌های اقتصادی به‌خصوص در سرمایه‌گذاری خارجی بسیار موثر است و باید رونق اقتصادی در این دوره افزایش پیدا کند و به اشتغال ختم شود. در این دوره باید بر روی بهبود معیشت مردم تمرکز شود.