شهرداری برای تمام ادوار

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- سید جواد شهرستانی از آن دسته بزرگان روزگار بود که در مدت مسئولیت خود در کسوت شهردار تهران، پارک‌هایی چون ملت، قیطریه، نیاوران، جمشیدیه و بزرگراه چمران را احداث کرده است. دانشکده علوم، فرودگاه، ترمینال، پارک شیرین و طاق‌بستان در کرمانشاه تنها بخشی از خدمات او در آن شهر است و اما در مدت مدیریتش در شهرداری مشهد احداث پارک ملت، طرح توسعه پیرامون حرم و احداث بلوار وکیل‌آباد از جمله اقدامات ارزشمند اوست. به‌منظور پاسداشت یاد و خاطره این کارآفرین خیراندیش، هفته گذشته در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی مراسم نکوداشتی با حضور خانواده این مرحوم و فعالان اقتصادی خراسان رضوی برگزار شد.

تک‌درختی مانده از ایام دور، یک سبد گل، یک صدف، یک چشمه نور

در این مراسم که محسن رنانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در آن حضور داشت، درخصوص آشنایی‌اش با مرحوم شهرستانی گفت: آشنایی اول من با نام مرحوم شهرستانی در سال ۸۹ بود، زمانی‌که برای نخستین بار به کرمانشاه دعوت شدم تا درباره مسائل توسعه آن استان تحقیق کنم، هرکجا می‌رفتم چه در میان مقامات یا دانشگاهیان و چه در میان مردم عادی نام شهرستانی را می‌شنیدم. اما نمی‌دانستم این شخص کجاست؟

آیا هست؟ تا اینکه سال گذشته در سفری به مشهد به‌طور اتفاقی ایشان را در اتاق بازرگانی مشهد ملاقات کردم و تنها حسی که از دیدار و مصاحبت با ایشان به من دست داد، این شعر بود: تک‌درختی مانده از ایام دور، یک سبد گل، یک صدف، یک چشمه نور...

این استاد اقتصاد با بیان اینکه ما با یک سرمایه نمادین روبه‌رو بودیم و نتوانستیم در جامعه آن را برجسته کنیم، نمایش دهیم و از آن بهره ببریم، تصریح کرد: ما نتوانستیم شهرستانی را به‌عنوان یک نماد موفق مدیریت به نسل جوان بشناسانیم. این جامعه اگر نتواند میراث گذشته را همچون ستون‌های یک بنا به نسل بعد بدهد، نسل جدید چگونه سقف‌هایش را بنا نهد؟ ما مثل تمام آثار باستانی که داشتیم و نتوانستیم جهانی کنیم، این میراث انسانی خود را نیز نتوانستیم به نسل بعدی منتقل کنیم.

رنانی ادامه داد: شهرستانی می‌توانست ارزش‌آفرین باشد، آن گونه که در هر کلاس درسی را که باز می‌کردیم و می‌گفتیم یک مدیر موفق مثال بزنید، دانش‌آموزان می‌توانستند نام او را مثال بزنند. یا اگر از آنان سوال می‌کردیم یک معرق‌کار یا یک منبت‌کار موفق مثال بزنید، کسی را می‌شناختند که معرفی کنند، اما متاسفانه بچه‌های ما هنوز نمی‌دانند معرق چیست؟

نگذاریم امثال شهرستانی خانه‌نشین شوند

رنانی گفت: ما نباید اجازه دهیم شهرستانی‌ها، پس از بازنشستگی خانه‌نشین شوند، در تمام دانشگاه‌های دنیا استادان بعد از بازنشستگی در دانشگاه حضور دارند، در اتاقشان می‌نشینند، در دانشگاه قدم می‌زنند و دانشجویان می‌توانند با آنان دیدار کنند، در دانشگاه سوربون پاریس هنوز اتاق لویی پاستور پس از ۱۵۰ سال به قوت خودش باقیست تا دانشجویان سرمایه‌های نمادینشان از خاطرشان نرود. وی تصریح کرد: اما ما نسلی بودیم که سرمایه‌های نمادین خود را نشناختیم، قدر ندانستیم و به نسل بعدی منتقل نکردیم.

درآمد دیوید بکهام برابر با درآمد تمام آثار باستانی ایران

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در نکوهش قدرناشناسی سرمایه‌های نمادین کشور گفت: درآمد دیوید بکهام از درآمد تمام آثار باستانی ما بیشتر است، انگلیسی‌ها با تبدیل یک فرد به سرمایه نمادین به اندازه تمام آثار باستانی ما کسب درآمد می‌کنند. او ادامه داد: ما نه‌تنها هیچ توفیق فرهنگی نداشتیم و نمادسازی نکردیم بلکه همان‌ها را هم که داشتیم تخریب کردیم.

توسعه دو بعد اقتصادیِ مادی و فرهنگیِ اخلاقی دارد، بعد اقتصادی آن رفاه می‌آورد اما رضایت تنها در بعد فرهنگی است که به‌دست می‌آید، حیات جمعی ما رضایت ندارد ما از ارتباط با یکدیگر رضایت نداریم، بعد اصلی توسعه تولید رضایت است. تعداد زیادی از جوانان ما علیرغم رفاه به خارج از ایران می‌روند و حتی در آنجا آن رفاهی که در کشور خود دارند را کسب نمی‌کنند. دلیل این مهاجرت چه چیزی می‌تواند باشد جز نارضایتی؟

رنانی تصریح کرد: یکی از سوالات من از مرحوم شهرستانی این بود که چطور ممکن است شما با وجود ۹۰ سال سن و انجام پروژه‌های سنگین و کارهای طاقت‌فرسا درطول حیات خود بانشاط و سرزنده‌اید؟ پاسخ ایشان این بود: کاری که من انجام می‌دادم به رضایت می‌انجامید و راز نشاط من نیز همین بود.

تاکید بر تاسیس بنیاد مرحوم جواد شهرستانی

رنانی با بیان اینکه اگر بنیاد شهرستانی به‌وجود بیاید این بسط وجودی به نسل بعدی منتقل می‌شود، گفت: غفلت مدیران و برخی از دست اندرکاران دست به دست هم داده تا ما آرام آرام سرمایه‌های فرهنگی و نمادین خود را فراموش کنیم. کاری که ترکیه برای مولانا کرد ما نتوانستیم برای فردوسی انجام دهیم. پس از گذشت سال ها، هنوز یک جشنواره برای فردوسی برگزار نشده است. وی افزود: مهندس شهرستانی یک سرمایه نمادین پویا بود که در ۹۰ سالگی هم ایده داشت. مرحوم شهرستانی با بیان اینکه برای توسعه مشهد باید سه قطب مذهبی (حرم)، فرهنگی(توس) و محیط‌زیستی را درکنار هم پیش برد، افق دیدی ۵۰ ساله داشت.

به مشهدی بودن شهرستانی افتخار می‌کنم

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم با بیان خاطراتی از مرحوم شهرستانی گفت: مفتخرم که در شهرم چنین مردی زاده شده و چنین آثار اجتماعی را در سطح شهر ایجاد کرده است. غلامحسین شافعی گفت: او تا واپسین لحظات عمر همواره به‌عنوان کارآفرینی سخت‌کوش، مدیری بادرایت و فرهنگ‌دوستی وطن‌پرست شناخته می‌شد. این گفته زنده‌یاد که من در طول عمرم کارهای کوچک نکرده‌ام ناشی از طبع بزرگ و علاقه ایشان به خدماتی بوده که عموم مردم از آن بهره‌مند شوند.

شافعی تصریح کرد: در طول مدت آشنایی من با زنده یاد شهرستانی چیزی جز اخلاق، امانت‌داری، تلاش، عشق و معرفت از ایشان ندیدم و جامعه کارآفرین کشور و مدیران اجرایی از او به‌عنوان یک الگو به‌ویژه برای جوانان یاد می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: نکوداشت زنده‌یاد شهرستانی، بزرگداشت ارزش‌های وطن‌پرستی، خدادوستی، انسانیت و خیراندیشی است که باید در حافظه تاریخ ثبت شده و به کرات مرور گردد. در این مراسم علاوه بر پخش کلیپی با یاد و خاطره مرحوم شهرستانی، محمدمهدی مروج‌الشریعه، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان و حمید مستشاری از خیّران مشهد با بیان خاطراتی از این مرحوم یاد او را زنده کردند.