هزینه های مسائل تفریحی در کشور شاید جزو واقعیت های اقتصادی خانوارها در ایران محسوب نشود، اما از اهمیت این داده ها نباید به راحتی گذر کنیم. آنچه مرکز آمار ایران می گوید در سال ۱۳۹۴ خانوارهای ایرانی با کاهش ۱۰.۲ درصدی هزینه ناخالص خود در امور تفریحی فرهنگی مواجه بوده اند در واقع این موضوع یعنی خانوارهای ایرانی در سال ۹۴ پول کمتری برای تفریح خود خرج کرده اند.

از طرف دیگر آمارها نشان می دهد که کلانشهرهایی مثل تهران و اصفهان که باید بالای جدول تفریحات باشند و ذهن عموم بر این است، متاسفانه در رتبه های۲۵ و ۱۴ قرار دارند در حالی که همه تصور می کنند شاید مردمان این دو کلانشهر به واسطه داشتن زیرساخت های تفریحی بیشتر نسبت به دیگر شهرهای کشور باید مردم خوشگذرانی باشند، اما اینگونه نیست شاید از دید اقتصادی پایین بودن سرانه درآمدی استان اصفهان نسبت به هزینه‌ها می‌تواند یکی از عوامل این رتبه نامطلوب باشد که با سایر آمارهای اقتصادی اصفهان نیز تناقضی ندارد. اصفهان را همه به استانی برخوردار می‌شناسند اما رتبه کسب‌وکار استان، بیکاری، درآمد سرانه و تعداد کارگران به‌کل شاغلین همه بر این وضعیت نامطلوب اقتصادی این استان تاکید دارند و تعجب‌آور نیست که خانوار اصفهانی توان و تمایل چندانی به‌صرف هزینه زیاد در بخش تفریح نداشته باشند. اصفهان دارای سه هزار و هفتصد هکتار (۳۷ میلیون متر مربع) فضای سبز شهری است که با داشتن سرانه فضای سبز ۲۴ متر مربع بالاترین رتبه را در سطح کلان شهرهای ایران دارد.

در بخش غربی شهر اصفهانی هنوز فضای سبز بکر و طبیعی خودنمایی می کند به نام " ناژوان" که اسمش را به دلیل تراکم بالای درختان ناژ و صنوبر موجود در منطقه گرفته است. این فضای ۱۲۰۰۰ هزار هکتاری علاوه بر اینکه ریه شهر به حساب می آید یکی از مناطق گردشی و توریستی اصفهان هم شناخته می شود. علیرضا نصر اصفهانی که عضو شورای اسلامی شهر اصفهان و عضو کمیته ساماندهی و توسعه ناژوان است در خصوص وضع تفریح و وضعیت تفریحی اصفهان می گوید: نشاط و شادابی برای یک اجتماع همواره از مهمترین ارکان محسوب می شود. لازمه نشاط و شادابی ایجاد امکاناتی برای فعالیت های تفریحی است که باید مدیریت شهری همواره آن را ایجادکند. هرکجا برای تفریح و تفرج سرمایه گذاری کرده ایم؛ استقبال مردم حکایت از این دارد که شهر همچنان تشنه تفریح و شادابی بوده و نیازمند اینگونه امکانات است. وی معتقد است: زمانی که از باغ پرندگان در اصفهان سالانه ۶۰۰ هزار نفر بازدید می کنند و ساخت یک آکواریوم افراد را به خود جذب می کند و یا ایجاد یک مجتمع رفاهی تفریحی مدرن مثل سیتی سنتر نه تنها از اصفهان بلکه از کل ایران مردم را به اصفهان می کشاند نشان می دهد که مردم نه تنها از تفریح بدشان نمی‌آید بلکه حاضرند در این زمینه هزینه هم بکنند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می کند هرکجا که ما درست سرمایه گذاری کرده ایم و تفریحی درست را به شهر وارد کرده ایم و در واقع در مورد تفریح از نظر امکاناتی سنگ تمام گذاشته ایم مردم هم با استقبال از امکانات ایجاد شده سنگ تمام گذاشته اند. نصر اصفهانی معتقداست: شاید اصفهانی ها آدم های مقتصدی هستند و خیلی با حساب و کتاب هزینه می کنند، اما استقبال آنها از فضاهای تفریحی دور از انتظار بوده است و همواره آنها برای تفریح هزینه می کنند و وقتی عدد ۶۰۰ هزار بازدید را برای یک مکان تفریحی مثل ناژوان عنوان می کنیم نشان می دهد آنجاکه تفریحات ارائه شده با پول مردم همخوانی دارد مردم از آن استقبال می کنند. وی اضافه می کند: در مقابل، مکان هایی تفریحی داریم که با شکست نیز مواجه شده اند نمونه بارز آن شهر رویاها است وقتی در این مکان نتوانسته ایم درست مدیریت کنیم با اینکه در این فضای تفریحی امکانات نوین یک شهربازی مدرن فراهم شده که شاید در ایران وجود نداشته باشد، اما به دلیل هزینه های بالای ورودی آن استقبال خیلی کم شد و هرچه تلاش شد تا این مجموعه به رونق بازگردد و با همه ترفندها هنوز نتوانسته ایم با توجه به اینکه کاهش هزینه ورودی داشته ایم.

مسئول کمیته توسعه ناژوان تاکید می کند: فضای طبیعی ناژوان یک سرمایه ارزشمند است که باید از آن مراقبت کنیم چراکه چنین فضایی در شهرهای دیگر نایاب است چراکه یک ریه تنفسی به ندرت اینگونه به یک شهر چسبیده است. ۱۲۰۰ هکتار ما را ملزم می کند که در ابتدا وضعیت طبیعی مکان را حفظ کنیم و در کنارش امکانات تفریحی بیشتری وارد آن کنیم. در واقع اینجا با حفظ فضای طبیعی اش می تواند قطب گردشگری باشد. ما امروز فقط از ۲۰ درصد پتانسیل ناژوان استفاده کرده ایم و ۸۰درصد پتانسیل آن را هنوز کشف نکرده ایم. زیرساخت در این زمینه بسیار مهم است. با یک برنامه دراز مدت می توان فضایی همچون چادگان را در این منطقه از شهر اصفهان فراهم کرد. این مرکز تفریحی تفرجی می تواند با مشارکت مردمی بسیار بهتر مورد استفاده قرار گیرد.