چگونه وام خودرو بگیریم؟
اردیبهشت‌ماه امسال برای بسیاری از کسانی که خواستار خرید خودرو بودند؛ اما توان کافی برای خرید نداشتند، ماه خوبی بود. به طوری که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و بنابر پیشنهاد بانک مرکزی بعد از حدود ۴ سال وام خرید خودرو تا سقف ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. اقدامی که بسیاری آن را موجب افزایش قدرت خرید مشتریان خودرو دانستند و آن را یکی از دلایل رونق صنعت خودرو خواندند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان افزایش این وام از 7 به 15 میلیون تومان را در راستای تحریک بازار خودرو عنوان می‌کنند. در یازدهم خردادماه نیز شیوه‌نامه دریافت تسهیلات خودرویی به بانک‌ها ابلاغ شد. متقاضیان دریافت وام خودرو حالا پس از مدت‌ها انتظار می‌توانند با مراجعه به تمام بانک‌ها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی درخواست خود را برای دریافت وام خودرو مطرح کنند.
هر چند براساس شیوه‌نامه بانک مرکزی هر متقاضی که شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند تسهیلات خودرویی دریافت کند؛ اما بسیاری این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا بانک‌های عامل بنا بر مصوبه شورای پول واعتبار و شیوه‌نامه تدوین شده متقاضیان را همراهی می‌کنند؟
براساس شیوه‌نامه دریافت تسهیلات خودرویی همه بانک‌های عامل باید 60 درصد هزینه خرید خودروی موردنظر مشتری را به‌صورت وام به مشتری ارائه دهند که سود درنظر گرفته شده است.
بنابراین بانک عامل باید با توجه به ارزش خودرو و با رعایت سقف فردی حداکثر به میزان ۶۰ درصد قیمت خودرو تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان نسبت به اخذ پیش پرداخت اقدام کند. بر این اساس متقاضیان تسهیلات باید پیش‌فاکتور خرید خودرو را با توجه به فهرست انواع خودروهای تولید داخل اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک عامل ارائه کنند.
بر این اساس مبلغ پیش‌پرداخت متقاضی که بابت بهای خودرو نزد بانک قرار می‌گیرد و پس از آن بانک چکی به میزان مبلغ پیش‌فاکتور را در وجه شرکت خودروساز صادر می‌کند. متقاضی می‌تواند با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های مجاز خودروسازان تولید داخل نسبت به گرفتن پیش‌فاکتور و ارائه آن به بانک عامل اقدام کند. پس از مراحل قانونی تعیین شده، کل مبلغ بهای خودرو تنها به حساب خودروساز واریز ‌و سپس رسید پرداخت به متقاضی ارائه می‌شود تا آن را به نمایندگی‌های مجاز تحویل دهد و بعد از انجام اقدامات لازم خودروی خریداری شده را تحویل بگیرد.
سود ۲۱ درصدی وام خودرو
یکی از شروط درنظر گرفته شده برای هر وامی داشتن شرایط لازم است، به طوری که متقاضی دریافت وام باید صلاحیت لازم بری بازپرداخت وام را داشته باشد. براین اساس بانک‌ها مواردی را مدنظر دارند. براساس شیوه‌نامه تسهیلات خودرویی، برای دریافت وام خودرو وثیقه به تشخیص بانک عامل تعیین شده تا از این طریق نسبت به توان مالی متقاضی تسهیلات در بازپرداخت اقساط اطمینان داشته باشند. براساس تجربه‌های گذشته‌ای که مشتریان برای دریافت وام داشته‌اند، متقاضی تسهیلات خودرویی باید یک ضامن دولتی با فیش کسر از حقوق و سفته به میزانی که بانک در نظر گرفته است به بانک ارائه کند.
این در حالی است که برخی بانک‌ها در کنار این دو شرط از مشتریان خود یک چک به مبلغ وام در نظر گرفته شده به‌علاوه سود موردنظر از مشتری دریافت می‌کنند.
موضوع مهم دیگر که برای بسیاری از مشتریان حائز اهمیت است و همواره به خاطر آن دچار مشکلات و مسائل بسیاری شده‌اند بحث سود در نظر گرفته شده برای این وام است؛ بنابراین براساس بخشنامه بانک مرکزی سود در نظر گرفته شده برای تسهیلات خودرویی براساس عقود مبادله ای است که میزان سود آن 21 درصد است؛ بنابراین متقاضی باید مبلغ دریافت شده به علاوه سود آن را در یک دوره۳ تا ۵ ساله و با اقساط مساوی برگرداند.
نکته مهم دیگر، براساس بخشنامه بانک مرکزی متقاضی از قدرت انتخاب بانک دریافت‌کننده برخوردار است؛ بنابراین همه بانک‌های دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری باید نسبت به درخواست متقاضیان درخواست وام در صورت دارا بودن شرایط لازم
پاسخ مثبت دهند.
تاکید بانک مرکزی بر این موضوع به دلیل آن است که در گذشته بانک‌ها تمایلی برای ارائه تسهیلات خودرویی به متقاضیان نداشتند و در صورتی به ارائه چنین وام‌هایی می‌پرداختند که سود تسهیلات خود را ۲۸ درصد در نظر می‌گرفتند. براین اساس بانک مرکزی سود در نظر گرفته شده برای این موضوع را براساس عقود مبادله ای ۲۱ درصد در نظر گرفته است.
وام خودرو نیازی به سپرده‌گذاری ندارد
یکی از مواردی که بسیاری از مشتریان هنگام مراجعه برای تقاضای وام خودرو با آن روبه‌رو می‌شوند، شرط بانک برای سپرده‌گذاری نصف مبلغ وام درخواستی است. شرطی که امید بسیاری از متقاضیان دریافت وام برای ماشین‌دار شدن را از بین می‌برد. این در حالی است که بانک مرکزی هیچ گونه بندی مبنی بر قرار دادن سپرده برای دریافت وام در مصوبه خود قرار نداده است. بر این اساس میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز تاکید کرده بود که برای دریافت وام خودرو به هیچ وجه نیازی به سپرده‌گذاری متقاضی در بانک عامل نیست و نباید بانک‌ها در این مورد پافشاری داشته باشند که در این صورت عملی خلاف دستورالعمل بانک مرکزی خواهد بود.
بر این اساس متقاضیان دریافت وام در صورت بروز چنین تخلفی توسط هر یک از بانک‌های عامل باید موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری کنند.