از تحریم تا تهدید به جنگ

واکنش آمریکا به تحولات ونزوئلا متفاوت بوده است. این کشور ابتدا دست به دامن تحریم‌ها شد و این بار خود مادورو را تحریم کرد. اما پس از تاسیس مجلس موسسان از سوی رئیس‌جمهوری ونزوئلا و بالا گرفتن خشونت‌ها ترامپ در یک سخنرانی اعلام کرد که احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه کاراکاس وجود دارد؛ با این استدلال که آمریکا در همه نقاط دنیا نیروی نظامی دارد اما ونزوئلا نزدیک آمریکا قرار دارد چرا از این گزینه استفاده نکنند. این سخنان در شرایطی صورت گرفته که تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است و به نظر می‌آید که ترامپ رو به بازی «تهدید کردن» سایرین آورده است.

درحالی که ونزوئلا از بحران شدید اقتصادی و سیاسی رنج می‌برد و آمریکا نیز درگیر تنش کلامی با پیونگ‌یانگ است، ترامپ کاراکاس را به حمله نظامی تهدید کرده است. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در سخنانی در روز جمعه گفت: او استفاده از گزینه نظامی در قبال ونزوئلا را کنار نگذاشته ‌است. ونزوئلا طی ماه‌های گذشته صحنه تنش‌ها و درگیری‌های شدیدی میان معترضان به دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری آن کشور و پلیس و نیروهای امنیتی بوده‌ است. این اعتراض‌ها با طرح مادورو برای رای‌گیری «مجلس موسسان» و بازبینی قانون اساسی شدت بیشتری گرفت. در حالی که معترضان، دولت را متهم به تلاش برای تغییر قانون اساسی، پایان دادن به پارلمان و سوق دادن کشور به سوی دیکتاتوری کرد‌ه‌اند، مادورو گفت: هدف از برپایی «مجلس موسسان» ایجاد صلح و آرامش در کشور است. این در حالی است که هنوز آرامش به این کشور بازنگشته و مدام درگیری‌ها در این کشور افزایش یافته است.

بنا بر گزارش‌های رسیده از ونزوئلا، طی ماه‌های گذشته بیش از ۱۲۰ نفر در خشونت‌های این کشور جان خود را از دست داده‌اند. دونالد ترامپ جمعه گذشته در جمع خبرنگاران در نیوجرسی گفت: «ما در سراسر جهان، در جاهایی که خیلی دور هستند، نیروی نظامی داریم. ونزوئلا خیلی دور نیست و مردمش در رنج و عذاب هستند و در حال مرگ.» او سپس افزود: «ما گزینه‌های مختلفی در مورد ونزوئلا داریم، از جمله، در صورت لزوم، گزینه نظامی.» به گفته رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده وضعیت در ونزوئلا بسیار به‌هم‌ریخته و این موضوع غم‌انگیز است. ترامپ پس از دیدار با تیم سیاست خارجی خود، رکس تیلرسون، وزیر خارجه، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت. نتیجه این جلسه به‌طور رسمی اعلام نشد اما ترامپ گفت که آمریکا به استفاده از گزینه نظامی هم فکر می‌کند.

ساعتی پس از این اظهار نظر، وزیر دفاع و وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا به سخنان ترامپ واکنش نشان داده و از آن انتقاد کردند. وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا در تلویزیون دولتی آن کشور گفته اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا تهدیدی بی‌سابقه علیه حاکمیت ملی است. دولت آمریکا پیش از این مادورو و دولت او را به «دیکتاتوری» متهم کرده بود، با این همه تاکنون از وجود گزینه نظامی احتمالی در قبال کاراکاس، سخنی نگفته بود. پنتاگون اما می‌گوید هیچ دستوری در ارتباط با ونزوئلا از کاخ سفید دریافت نکرده‌ است. در مقابل وزیر دفاع ونزوئلا تهدید به حمله نظامی را یک دیوانگی خواند و اظهارات ترامپ را یک دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا دانست. این سخنان ترامپ در حالی مطرح می‌شود که سایت روسی اسپوتنیک از قول مادورو نقل کرده بود که وی به وزیر امور خارجه‌اش تکلیف کرده است تا زمینه دیدار وی با ترامپ را مهیا کند. به گفته این سایت روسی وی قصد دارد در دیدار با ترامپ مشکلات موجود را حل‌وفصل کند. البته برخی نیز خبر داده‌اند که مادورو قصد داشته تا تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کند اما ترامپ حاضر به گفت‌وگو نشده است.

استفاده از تحریم

پیش از اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا، کاراکاس را تهدید به حمله نظامی کند این کشور دست به تحریم مقامات ونزوئلایی زده بود. در این باره یکی از مقام‌های آمریکایی پس از تحریم شخص مادورو از سوی آمریکا گفت: دولت واشنگتن آماده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه یک گروه دیگر از مقام‌های ونزوئلایی مرتبط با ریاست‌جمهوری این کشور و در واکنش به تاسیس مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی است. این اقدامات جدید شامل مسدود کردن دارایی‌های مقام‌های ونزوئلایی در آمریکا، ممنوعیت سفر آنها به آمریکا و ممنوعیت تبادلات تجاری شهروندان آمریکایی با مقام‌های ونزوئلایی است که در روزهای آینده اجرایی می‌شود. هنوز تصمیمی درباره فهرست اشخاص جدید از مقام‌های مرتبط با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا یا زمان دقیق اعلام این اسامی برای اعمال تحریم‌های بیشتر گرفته نشده اما این افراد احتمالا اشخاص برجسته در دولت مادورو خواهند بود. واشنگتن اخیرا در پی تاسیس مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی در ونزوئلا علیه مادورو تحریم اعمال کرده است. یکی از مقام‌های واشنگتن گفت: ما به‌دنبال این هستیم که اگر مادورو اقداماتش را ادامه دهد، کارهای بیشتری انجام دهیم. هر چند این مقام مقصود خود را از کارهای بیشتر اعلام نکرد برخی اما گفتند احتمالا دولت ترامپ بانک‌های ونزوئلایی را هم هدف قرار دهد.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، ادامه داد: آمادگی برای تحریم‌های بیشتر در پی تاسیس مجلس موسسان در ونزوئلا برای تدوین مجدد قانون اساسی در این کشور از سوی آمریکا صورت گرفته است. منتقدان و مخالفان تاسیس این مجلس موسسان می‌گویند این اقدام فقط باعث تحکیم قدرت مادورو و سرکوب مخالفانش می‌شود. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از اپوزیسیون حمایت کرده و تحریم‌هایی را علیه مادورو اعمال و وی را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرده و گفته است که این اقدامات از سوی رئیس‌جمهوری ونزوئلا تهدیدی برای اقتصاد این کشور است. دولت واشنگتن همچنین تهدید کرده هرکسی که با مجلس موسسان ونزوئلا همکاری کند، با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو می‌شود. آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری از همسایگان ونزوئلا تاسیس مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی در این کشور را به شدت محکوم کرده‌اند.