سهم اتوبوسرانی در بودجه شهرداری تهران
گروه مسکن: ناوگان فرسوده اتوبوس‌های پایتخت وضعیت مناسبی ندارد. دولت سال‌ها است اتوبوسی به شهرداری‌ها نداده و اتوبوس‌های جدیدی که توسط شهرداری تهران خریداری می‌شوند پاسخگوی نیاز شهرتهران نیست. حمل‌ونقل عمومی مانند هر سال از اولویت‌های اصلی بودجه سال 95 شهر تهران است. از مجموع بودجه 17 هزار و 880 میلیارد تومانی سال آینده، سهم حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس، مترو و تاکسی از بودجه 3 هزار و 813 میلیارد تومان است.سهم خرید اتوبوس‌های درون شهری از این اعتبار در سال 95 حدود 15 میلیارد تومان است. قیمت اتوبوس‌های دو کابینی که به تازگی وارد ناوگان اتوبوسرانی شده‌اند حدود 700 میلیون تومان است که این رقم کفاف خرید حدود 21 اتوبوس را می‌دهد و نمی‌تواند کمک چندانی به نوسازی این ناوگان خسته کند.

ناوگان فرسوده اتوبوسرانی روزانه ۵/ ۴ میلیون نفررادر شهر تهران جابه‌جا می‌کند، اما کمبود اعتبارات در این حوزه سبب کاهش کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران اتوبوس‌های درون شهری شده است. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه مصوباتی در مجلس داریم که اعتباراتی را برای کمک به حمل‌ونقل عمومی ابلاغ کرده اما متاسفانه سال‌های سال است که شرکت واحد از این اعتبارات بی‌بهره مانده است گفت: به‌طور مثال مصوبه‌ای داریم که براساس آن باید سالانه هزار دستگاه اتوبوس تحویل شرکت واحد شود. ما در سال ۸۹ مصوباتی را در اجرای فاز اول هدفمند کردن داشتیم و تعهداتی ایجاد شد مبنی براینکه اتوبوس‌های جدیدی به ما تحویل دهند که این کار انجام نشد. پیش از آن نیز قرار بود سالانه هزار دستگاه اتوبوس بابت توسعه و نوسازی تحویل ما شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برابر مطالعاتی که به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده است باید در تهران ۹ هزار دستگاه اتوبوس می‌داشتیم، ادامه داد: این درحالی است که اکنون تنها ۶هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که ۵۰ درصد آن نیز عمری بالای ۱۱ سال دارند و هرروز برمیزان فرسودگی شان افزوده می‌شود. دولت نیز در این ۶ سال اتوبوسی تحویل نداده و تنها بحث اتوبوس‌هایی بوده که شهرداری خریده، آن هم به تعداد ۴۰۰ دستگاه که نیاز شهر تهران بسیار بالا‌تر از این رقم است.سنندجی با اشاره به اینکه در بحث سوبسیدهای مربوط به مابه‌التفاوت قیمت قرار بود سوبسیدهایی به‌صورت نقدی پرداخت شود که این کار نیز انجام نشد، خاطرنشان کرد: چندین سال است که از این بابت بدهی‌ها و مشکلات بسیاری برای ما ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی با بیان اینکه مشکل فعلی ما ناوگان نامناسب است، بیان کرد: ناوگان مناسب ناوگانی است که اتوبوس کوتاه بوده و با یک گام مسافر وارد اتوبوس شود اما درحال حاضر اتوبوس‌های تک کابین سه پله می‌خورند. همچنین این اتوبوس‌ها پایه دیزل داشته و بعد گازسوز شده و نمی‌توانیم سیستم گرمایشی یا کولر را در این اتوبوس‌ها کار بگذاریم که این موضوع نیز مشکل دیگری است.سنندجی با بیان اینکه مردم از کمبود اتوبوس و حجم مسافر و ازدحامی که دراتوبوس‌ها وجوددارد گله‌مند هستند، اظهار امیدواری کرد که در شرایط پس از برجام اوضاع روز به روز بهتر شده و ما هم بتوانیم اتوبوس خوب در اختیار مردم قراردهیم تا شرمنده مردم نشویم.سال ها است که مدیران شهری از وضعیت فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گله دارند و می‌خواهند دولت به تعهدات خود در این رابطه عمل کند. به تازگی رئیس‌جمهور در سخنانی اعلام کرده است که مردم ایران مستحق ناوگان کهنه و فرسوده حمل‌ونقل نیستند.

این می‌تواند نشانه‌ای مثبت از سوی دولت برای انجام تعهداتش در این بخش باشد.محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفت: ملت بزرگ ایران، استحقاق بهترین‌ها را دارند و باید از ناوگان ریلی، زمینی و هوایی ایمن، مدرن و پیشرفته برخوردار باشند.محمد حقانی افزود: ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و ۱۰۰ درصد ناوگان مینی‌بوسرانی تهران فرسوده و آلاینده‌اند و نیازمند نوسازی هستند و از این‌رو، هر چند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی ضروری است اما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری به‌ویژه اتوبوسرانی، ضروری‌تر است.وی با تاکید بر اینکه شایسته نیست مردم ما از اتوبوس‌های اسقاطی و از رده خارج استفاده کنند گفت: هر چه خیابان و بزرگراه بسازیم، مردم را بیشتر به استفاده از خودروهای تک سرنشین دعوت کرده‌ایم و در مقابل، هر چه خطوط ویژه برای اتوبوس و خطوط ریلی برای مترو احداث کنیم، مردم را بیشتر به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرا خوانده‌ایم.وی با اعلام اینکه فرا خواندن مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی، مستلزم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی است، اضافه کرد: در غیر این صورت، نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که خودروهای شخصی راحت خود را رها کنند و به جای آن رنج استفاده از حمل‌ونقل عمومی را بر دوش خود هموار نمایند.رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه دولت گذشته هیچ کمکی به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نکرد، خاطرنشان کرد: کلان‌شهر ۱۰ میلیونی تهران حداقل به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس سالم نیاز دارد، در صورتی که در حال حاضر تنها ۷۵۰۰ اتوبوس در اختیار دارد که ۳۵۰۰ دستگاه آن کاملا فرسوده و ۵۰۰ دستگاه نیز از رده خارج هستند.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم از وضعیت فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران راضی نیست و از گلایه‌ها و انتقاد مردم درخصوص ناوگان فرسوده و پیر اتوبوسرانی در پایتخت می‌گوید. او در این رابطه توضیح داد: چند سالی است که از سوی دولت برای حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس دریافتی خاصی نداشتیم و عمر ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران بسیار بالا است. از ۶ هزار و ۴۰۰ اتوبوس موجود در تهران،۵۰ درصد آن عمر بالای ۸ سال دارد و ۲ هزار و ۱۰۰ اتوبوس بین ۶ تا ۸ سال عمر دارد. ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم معتقد است: حل معضل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر تهران نیاز به اراده و عزم ملی دارد. وی گفت: در حال حاضرخروج اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان تنها باعث می‌شود مردم به دلیل کمبود اتوبوس بیشتر در ایستگاه‌ها بمانند. در حال حاضر عملا ۴ هزار اتوبوس در سطح شهر فعالیت می‌کنند و ۲ هزار اتوبوس دائما در تعمیرگاه‌ها هستند.