خودآزمایی شورای شهر تهران
سال گذشته سال پر ماجرایی برای شورا بود. ریاست شورا تغییر کرد و تذکرهای بسیاری به شهردار داده شد. در این شورا هر 3 روز یک تذکر کتبی به شهرداری رفت. قناعتی با بیش از 40 تذکر سردمدار بود. یک روز تغییر کاربری بوستان مادر و ساخت‌و‌سازهای غیر‌مجاز موضوع انتقاد بود و جلسه دیگر قرار دادی 20 هزار میلیاردی با یکی از نهادهای نظامی. اما به نظر می‌آید اعضای شورا چندان از عملکرد نظارتی خود راضی نیستند. برخی از اعضای شورا به عملکرد خود در سال گذشته نمره داده‌اند که در پی می‌خوانید:

مهدی چمران: هیچ وقت 20 نمی‌گیریم
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از عملکرد یک سال گذشته راضی است. او می‌گوید: با وجود همه مشکلاتی که پیش روی مدیریت شهری وجود دارد، عملکرد شورای شهر در سال گذشته خوب بود و تلاش کردیم این مشکلات را از پیش پای شهرداری برداریم. امسال شورا در زمینه تصویب بودجه کاملا کارشناسی عمل کرد و خوشبختانه با وجود تعدد اعضا و به تبع آن تعدد فکر و اندیشه و اختلاف سلایق سیاسی، در مجموع کارنامه خوبی دارد؛ اما من هیچ وقت نمره ۲۰ نمی‌دهم!
مرتضی طلایی: شورا پویا و ناظر بود
مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نمره ۱۵ به عملکرد شهرداری می‌دهد و می‌گوید: شورای شهر تهران در طول سال گذشته، شورایی پویا، ناظر و پرسشگر بود که تلاش کرد وظایف خود را با اتکا به نتایج کارشناسی‌ها دنبال کند. پیگیری اجرای مصوبات توسط شهرداری یکی از ویژگی‌های بارز شورا در سال ۹۳ بود؛ به نحوی که توانست برخی امور به تعویق افتاده نظیر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را به نتیجه برساند که به نظرم این موضوع بزرگ‌ترین‌ دستاورد شورای چهارم تاکنون بوده است. در عین حال حداقل نمره ممکن را به خود و همکارانم می‌دهم؛ چراکه ما هرگز نباید آرمان‌های خود را کوچک بشمریم و تمام آنها را محقق شده فرض کنیم. تلاش برای بهبود عملکرد شورا در سال جاری نیز باید ادامه یابد.
محمد سالاری: 5 نمره برای ضعف نظارت کم می‌کنم
محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم با بیان اینکه عملکرد شورای اسلامی شهر تهران در سالی که گذشت، قابل قبول بود، می‌گوید: اما به شورا نمره ۱۵ می‌دهم. ۵ نمره‌ای که کسر می‌شود به دلیل نقطه ضعف شورا از منظر نظارت بر اجرای مصوبات در شهرداری تهران است. به نظر می‌رسد شورا امسال هم نتوانست این ضعف را برطرف کند. در عین حال نقطه قوت شورای شهر به ویژه در سال دوم فعالیت، ایجاد مدلی از تعامل منطقی میان اعضا به رغم حضور در دو طیف سیاسی مختلف است و از این نظر به همکارانم نمره ۲۰ می‌دهم.
علیرضا دبیر: سرعت کار بیشتر شود
علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نمره ۱۸به عملکرد شورا می‌دهد و می‌گوید: شورای شهر در سالی که گذشت از نظر کارکردی عملکرد خوبی داشت و شورایی پرسشگر، پاسخگو، ناظر و کارشناس بود؛ اما در عین حال اعتقاد دارم که باید سرعت کار را افزایش دهیم و امیدوارم در سال آینده به امور شهر با شتاب بیشتری رسیدگی کنیم.
رحمت‌الله حافظی: تجدید می‌شویم
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هم می‌گوید: در مورد نمره نپرسید که حتما تجدید است!متاسفانه عملکرد شورا در سال گذشته به هیچ وجه رضایت بخش نبود. شورای شهر نیازمند ساختارهای جدیدی برای انجام وظایف نظارتی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان نظارت دقیق و اثربخشی بر مدیریت شهری اعمال کرد. با این وجود به نظر می‌رسد در هیات رئیسه شورا انگیزه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش وجود ندارد؛ چراکه در سالی که گذشت، هیات رئیسه پیشنهاد تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تقویت زیرساخت‌های نظارتی را از دستور خارج کرد. در صورت ادامه این روند عملکرد سال آینده نیز بهتر از امسال نخواهد بود.
عبدالمقیم ناصحی: 40 جلسه برگزار کردیم
حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم نمره ۱۷به عملکرد یک سال گذشته شورا می‌دهد و می‌گوید:شورای شهر در سال ۹۳ تمام تلاش خود را به کار بست تا طرح‌ها و لوایح را با کار کارشناسی بررسی و چکش کاری کند. به ویژه در مورد لایحه بودجه سال آینده، تنها در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بیش از ۴۰ جلسه برگزار شد تا خروجی کار، برش قابل قبولی از برنامه پنج ساله دوم باشد. البته برای برخی مسائل فرهنگی شهر در اولویت چندم قرار دارد که امیدوارم این نقیصه هم برطرف شود.
احمد دنیا مالی: در حوزه مدیریت جوانیم
احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل می‌گوید: نمره شورا بین ۱۲ تا ۱۵ است. شورای چهارم در سال ۹۳ محل خوبی برای تضارب آرای مختلف در امر مدیریت شهری بود و از این منظر شاهد رشد و شکوفایی این مجموعه بودیم. اما در عین حال معتقدم که هنوز در حوزه مدیریت جوان است و انتظار می‌رود در سال آینده عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته در این بخش داشته باشد.
احمد حکیمی‌پور: با ارفاق 15 می‌دهم
احمد حکیمی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم نمره ۱۵ به شورا می‌دهد و می‌گوید: در مجموع از عملکرد شورا در سالی که گذشت راضی نیستم و نمره ۱۵ را با ارفاق زیادی می‌دهم! شورا امسال به پمپاژ مصوبه تبدیل شده بود و در مقابل وظایف نظارتی خود را آن گونه که باید اعمال نکرد. متاسفانه شورا هم با محدود کردن خود در این حوزه مقصر است.
علی صابری: به سمت تصمیمات کارشناسی رفتیم
علی صابری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با بیان اینکه روند حرکت شورا به سمت تقویت نظارت بر اجرای قواعد حقوقی را در طول سالی که گذشت، مثبت ارزیابی می‌کنم. اما در عین حال با توجه به اینکه کمیسیون حقوقی و نظارت تازه تاسیس است و سال دوم فعالیت خود را سپری می‌کند، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. کمیسیون مذکور در طول سال گذشته برنامه‌های خود را تدوین کرده که امسال برای تصویب نهایی به صحن خواهد آمد.
پیگیری حقوق مردم و شهرداری تهران از دیگر دستگاه‌ها و نهادها وظیفه شورای شهر است که امیدوارم بهتر پیگیری شود. چراکه بعضا حتی حقوق شهرداری هم توسط برخی افراد ذی‌نفوذ پایمال می‌شود. بزرگ‌ترین‌ نقطه قوت شورا در سال گذشته را حرکت به سمت تصمیمات کارشناسی و تعامل خوب اعضا با وجود گرایش‌های سیاسی متفاوت می‌دانم.
محسن پیرهادی: تا رسیدن به آرمان‌هایمان فاصله داریم
محسن پیرهادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم نمره 17به شورا می‌دهد و می‌گوید: عملکرد شورای شهر در سال گذشته بد نبود اما معتقدم هنوز نتوانستیم متناسب با نیاز مردم به بهترین شکل ممکن عمل کنیم. البته تشخیص نهایی با شهروندان است. گرچه در طول همه ایام کاری هفته از 6 صبح تا 10 شب وقت خود را وقف کار شورا کرده‌ام اما شخصا فکر می‌کنم تا رسیدن به آرمان‌هایمان راه زیادی در پیش داریم و هنوز نتوانستیم حق مردم را ادا کنیم.
عباس جدیدی: به خوبی و خوشی سپری شد
عباس جدیدی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت نیز مانند بسیاری از اعضای شورا نمره 17به عملکرد یکساله شورا می‌دهد و می‌گوید: شورای شهر تهران در یک سال گذشته شورای خوبی بود. معتقدم که همکاران به ویژه در بررسی بودجه به خوبی عمل کردند و خوشبختانه امسال به خوبی و خوشی سپری شد! البته نمی‌توانم ادعا کنم که بدون ضعف بوده‌ایم اما نسبت به مشکلاتی که در سال اول فعالیت شورای چهارم وجود داشت، جدا بهتر از گذشته عمل کردیم.
محمدمهدی تندگویان: بدون خبر‌سازی کار کردیم
محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی هم با بیان اینکه نمره 14 به عملکرد شورا می‌دهد، می‌گوید: بهترین اتفاق شورا اعمال نظارت خوب، علمی و کارشناسی بر مدیریت شهری بود و شورای چهارم تاکنون از عهده این وظیفه مهم به خوبی برآمده است. ضمن اینکه تلاش شده این نظارت بدون هیاهو و خبرسازی صورت گیرد. در عین حال معتقدم بعد نظارتی شورا همچنان باید تقویت شود.
معصومه آباد: نگاه شورا تخصصی‌تر شده است
معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هم با بیان اینکه به‌طور کلی برخورد شورای چهارم در مقایسه با شورای سوم نسبت به امور مختلف تخصصی‌تر شده است، می‌گوید: در این بین با تشکیل کمیسیونی با عنوان سلامت، خوشبختانه در سال گذشته موضوعات این بخش جدی‌تر از گذشته دنبال شد. روند کارشناسی امور مدیریت شهری در شورا رو به رشد است و اعضا فارغ از علقه‌های سیاسی شخصی وظایف خود را در سالی که گذشت دنبال کردند. با پیاده شدن شیوه بودجه‌ریزی عملیاتی در شهرداری امکان نظارت برای اعضا بیشتر از گذشته فراهم شده است. من با سختگیری به شورا نمره 15 می‌دهم.
محمد حقانی:تجدید شدیم
محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هم معتقد است: شورای شهر در سالی که گذشت از نظر من نمره تجدیدی می‌گیرد! چراکه نقش نظارتی خود را به درستی ایفا نکرد. البته ساز و کارهای این نظارت نیز در شورا وجود ندارد و تا این نقص برطرف نشود، نمی‌توان به رفع این نقص امیدوار بود. در عین حال حضور افراد کارشناس در جمع 31 عضو شورا و اتخاذ تصمیمات علمی و کارشناسی نقطه قوت شورا در سال 93 بود.
عبدالحسین مختاباد:هیچ کاری بدون عیب نیست
عبدالحسین مختاباد،عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم نمره 17 به عملکرد شورا می‌دهد و می‌گوید: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در طول سال گذشته هم در بعد نظارتی و هم در حوزه تعامل با سایر دستگاه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند و در این میان نحوه تعامل با اغلب بخش‌های شهرداری تهران نیز خوب بود. اما به هر حال هیچ کاری بدون عیب و نقص نیست و امیدوارم در سال آینده نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.
اقبال شاکری: نظارت مستمر نداریم
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل نیز نمره 12 به شورا می‌دهد و می‌گوید: شورای شهر در سال گذشته نمره قبولی می‌گیرد، چراکه نسبت به سال اول فعالیت خود در این دوره، عملکرد بهتری داشت. البته اگر نمره قبولی می‌دهم، به خاطر روند تصویب بودجه در ماه‌های پایانی امسال است که قدری از کم‌کاری شورا در ماه‌های قبل را جبران کرد و کمیسیون‌ها با دریافت اطلاعات توانستند به وظایف نظارتی خود عمل کنند. متاسفانه نظارت برنامه‌ای مستمر در شورا صورت نمی‌گیرد و اعمال نظارت بر روند اجرای مصوبات موردی است. این موضوع شاید بزرگ‌ترین‌ نقص عملکرد شورا در سال گذشته بود که امیدوارم در سال پیش رو برطرف شود.
اسماعیل دوستی: نظارت ضعیف بود
اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل هم نمره 17 به شورا می‌دهد و می‌گوید: عملکرد شورا در سال گذشته را قابل دفاع می‌دانم. کارآمدی، سمت و سوی تخصصی مصوبات و تعامل مثبت با مدیریت شهری از نقاط قوت شورا بود. هدایت، حمایت و نظارت سه وظیفه‌ای است که مقام معظم رهبری از شورای شهر مطالبه فرموده‌اند که وظایف هدایتی و حمایتی به خوبی انجام شد، اما معتقدم در بخش نظارت ضعیف عمل کردیم و امیدوارم در سال آینده با تمرکز بر این بخش، امکان نظارت مستمر را برای شورا فراهم کنیم.
مجتبی شاکری: با توجه به کمبودها نمره می‌دهم
مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم نمره 18 به شورا می‌دهد و می‌گوید: به شورا باید بر اساس بضاعت و امکاناتی که در اختیار داشت نمره داد و کارنامه برایش صادر کرد. شورای شهر تهران هنوز سامانه برخطی برای نظارت بر بخش‌های مختلف شهرداری در اختیار ندارد؛ سیستم گزارش‌گیری از ذی‌حسابان شهرداری وجود ندارد؛ مرکز تماسی مشابه سامانه «1888» برای ارتباط مردم با اعضای شورای شهر پیش‌بینی نشده است؛ مرکز مطالعاتی که شورا بتواند امور پژوهشی مربوط به طرح‌ها و لوایح را انجام دهد، تاسیس نشده است. با همه این نواقص نمره دادن به شورا سخت است. شاید نمره 10 یک دانش‌آموز فقیر با مسوولیت تامین معیشت از نمره 18 یک دانش‌آموز ثروتمند و بی‌دغدغه که معلم خصوصی هم دارد، بسیار ارزشمند‌تر باشد! بر این اساس با لحاظ بضاعت موجود در شورا، به تلاش همکارانم در حد مقدورات نمره 18 می‌دهم اما نمره تحقق مطلوبات ما در سال گذشته حدود 12 است!
رضا تقی‌پور: مصوبات تخصصی شده است
رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نمره 15 به عملکرد خود و همکارانش در شورا می‌دهد و می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های کمی و کیفی شورای چهارم، عملکرد ما آن گونه که باید و شاید قوی نبوده است و قطعا می‌توانستیم بهتر از این به وظایف خود عمل کنیم. در عین حال نقطه قوت شورا در سال گذشته را سمت و سوی تخصصی مصوبات و عمیق‌تر شدن در فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح می‌دانم. اما باز هم تاکید می‌کنم که حتما می‌توانستیم بهتر
عمل کنیم.