واردات، نفس نساجی را به شمارش انداخته است
علیرضا پویانسب: نساجی از قدیمی‌ترین صنایعی است که در اصفهان مورد توجه بوده و در زمانی این صنعت چنان در این دیار رونق داشته است که لقب منچستر شرق را برای اصفهان به ارمغان آورده است وحتی لباس پلیس انگلیس در اصفهان تهیه می شده است. این صنعت همواره نقش تاثیرگذاری در اقتصاد استان داشته و با توجه به گستردگی فراوان خود می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند، اما مشکلات همانند دست اندازهایی جلوی راه این صنعت سبز شده اند.


فعالان صنعت نساجی اصفهان بر این باورند که سیاست‌ها و رفتارهای دولت ها در مواجه با صنعت نساجی و تصمیم‌سازی برای واردات، مهم‌ترین عامل بروز مشکل برای این بخش است، آنها بر این باورند اگر دولت در تصمیم‌سازی‌ها از نظرات بخش‌خصوصی استفاده کند، بدون شک روش‌های معقولانه‌تری در پیش گرفته و صنعت نساجی را نیز از رکود خارج خواهد کرد.

مظفر چلمقانی که خود درد کشیده این صنعت است در گفتگو با دنیای اقتصاد مشکلات صنعت نساجی کشور را دسته بندی شده و قابل بررسی دانست. وی معتقد است که رکود یکی از مهمترین مشکلات صنعت نساجی است چراکه با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما با یک رکود تورمی دست و پنجه نرم می کند و در چنین شرایطی در تمامی اقتصادهای دنیا، دولت ها با کاهش هزینه های سرمایه گذاری همچون کم کردن مالیات و کاهش نرخ بهره مردم را تشویق به سرمایه گذاری و در نتیجه خروج از رکود و حرکت به سوی رونق می نمایند، لازم است در سال همدلی و همزبانی این اتفاق در کشور ما رخ بدهد.

وی ادامه داد: دومین مشکل اساسی این صنعت کمبود مواد اولیه و مشکلات مربوط به گشایش اعتبار به منظور واردات اولیه و قطعات است همچنین کمبود نقدینگی کارخانجات و عدم همکاری بانکها، برخی از ادارات دولتی و شرکت های برق، گاز و اهمیت مکلف کردن آنها در راستای همکاری بیشتر با واحدهای تولیدی و اشتغالزا از موانع ادامه راه صنعت نساجی است.
دبیر انجمن نساجی استان اصفهان با بیان اینکه بالا بودن نرخ بهره بانکی(حدود 30 درصد) و جرائمی حدود 6 درصد همچنین واردات بی حد و حصر کالاهای بی کیفیت کشورهای بیگانه که بعضا توسط ارگان های دولتی، شبه دولتی، نظامی و انتظامی انجام می شود. سومین مشکل مهم این صنعت است، تاکید کرد: چنین فعالیت هایی کار را به جایی رسانده که کارخانجات بعضا تعطیل و مابقی زیر 50 درصد ظرفیت کار می کنند که این روش تعطیلی کارخانجات به راه افتادن لشکر بیکاران را در پی خواهد داشت.

چلمقانی مشکلات مالیاتی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و افزایش 3 تا 20 برابری مالیات ها و برخورد شدید و غیر مسئولانه اداره دارایی اصفهان در جهت رد دفاتر قانونی و علی الرس کردن دفاتر شرکت ها را از دیگر مشکلات این صنعت دانست.
وی با اشاره به اینکه صنعت نساجی کشور سابقه ۱۲ هزارساله داشته و از بقایای آثار باستانی می توان به ریشه صنعت نساجی کشور پی برد، گفت: صنعت نساجی با داشتن بدترین شرایط حمایتی و عدم حمایت دولتهای گذشته و عدم توانمندی خود، برای جلوگیری از قاچاق پارچه و پوشاک خصوصا طی ۱۰ ساله گذشته، چنان ریشه ای داشته که در مقابل طوفان های ناعادلانه مقاومت نموده است.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان با اشاره به اینکه صنعت نساجی با داشتن ۴۰۰ هزار نیروی انسانی در سطح کشور به میزان ۸۰۰ میلیون متر سالانه تولید داشته که در کشور عرضه یا بعضا صادر شده اند، تاکید کرد: صنعت نساجی چنان ارزش افزوده ای دارد که صنایع دیگر قطعا ندارند. همچنین این صنعت چنان جذب نیروی انسانی دارد که همین امروز اگر بخواهد کلیه نیاز مصرف کشور را تامین کند نیازمند ۲۰۰ هزار نیروی انسانی جدید است. این صنعت با کمترین حجم سرمایه نسبت به دیگر صنایع فعال در کشور می تواند بیشترین اشتغال را ایجاد کند که از مهمترین مشکلات امروز جامعه ایران بوده و تولیدات صنایع نساجی با ارزشی حدود ۱۲ میلیارد دلار می تواند نقش مهمی در امر خودکفایی کشور داشته باشد.
چلمقانی تصریح کرد: صنعت نساجی بومی تنها صنعتی است که اجازه ورود فرهنگ و پوشش نامناسب و نا منطبق با اعتقادات مردم مسلمان را نخواهد داد و بالاخره صنعت نساجی با داشتن متخصصین مجرب و پشتوانه 20 دانشگاه و نیروی تحصیل کرده می تواند سهم خوبی در صنعت کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه صنعت نساجی یکی از هفت صنعت استراتژیک کشور شناخته شده است، افزود: طبق گزارش مرکز آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود اینکه پنج درصد هزینه سرمایه گذاری مربوط به صنعت نساجی می شود، اما 12 درصد کل اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

دبیر انجمن نساجی استان اصفهان پیشنهاداتی برای بهبود این صنعت ارائه کرد و گفت: با توجه به شرایط رکود حاکم بر اقتصاد و عدم وجود بازار خرید محصولات کارخانجات نساجی پیشنهاد می شود ابتدا ضرایب مالیاتی صنایع نساجی کاهش یابد، و سپس با کاهش حق بیمه سهم کارفرما، کاهش نرخ بهره های بانکی، بخشودگی جرائم مالیاتی و استمهال سه سال دیون کارخانجات به بانک ها، سازمان تامین اجتماعی، اداره دارایی تا رسیدن به شرایط رونق اقتصادی فضا را بر ای رشد این صنعت مهیا ساخت.

چلمقانی تاکید کرد: با توجه به اینکه اصفهان قطب نساجی کشور می باشد باید هرگونه تصمیمی که در ارتباط با صنایع نساجی کشور در وزارتخانه ها و سازمان ها اتخاذ می گردد با مشورت استان اصفهان باشد.
وی خاطرنشان کرد: باید قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود تا همچون سایر کشورهای دنیا، این مالیات از کالای نهایی گرفته شود.