پیش از اسلام بزرگان دین زرتشت برای عبادت و نیایش به آتشکده آذرگشسب واقع شده در تخت سلیمان می‌رفتند. آنها به دنبال مکانی بودند که رنج راه را بر ایشان کم کند، از این رو در نزدیکی تخت سلیمان بنایی ساختند که به مرور تبدیل به شهری شد با نام شاهین‌دژ.
pic۱
شاهین‌دژ یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی است که از شمال به ملکان و میاندوآب، از جنوب به تکاب، از شرق به روستاهای مراغه و قره آغاج و هشترود و از مغرب به بوکان محدود می‌شود. این شهر به واسطه تاریخ طولانی خود دارای آثار تاریخی گسترده در کنار طبیعتی زیبا است. آنچه می‌خوانید مروری بر این جاذبه‌هاست.

دخمه بی‌بی‌کند

pic۲

اهالی معتقدند غار روستای بی‌بی‌کند به دست فرهاد ساخته شده است، اما کارشناسان ساخت آن را با انگیزه جلوگیری از هجوم اقوام مختلف و تاسیس پناهگاهی برای مردم نسبت می‌دهند. فرقی نمی‌کند کدام‌یک از این دلایل درست باشد، مهم این است این غار که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر قرار گرفته است، یک جاذبه گردشگری است و در آن تعدادی اتاق تعبیه شده است.
همچنین در جلوی آن ستون‌هایی ساخته شده که از سنگ کنده شده‌اند. فقدان جاده مناسب موجب شده است تنها معدودی از افراد بتوانند از این غار دیدن کنند. شما می‌توانید با تحمل سختی راه یکی از این معدود
افراد باشید.

غار جوشاطو

pic۳
بین جوشاطوی علیا و سفلی، غاری با همین نام قرار گرفته است. در ورودی غار به گونه‌ای است که یک نفر به سادگی از آن عبور می‌کند. در این غار همچنین راهروهای پرپیچ و خمی وجود دارد که به علت نبود امکانات و افراد متخصص، همچنان ناشناخته مانده است. داخل غار اتاق‌هایی وجود دارد که با چیدن سنگ بر روی هم شکل گرفته‌اند. در این غار همچنین محلی به نام زندان یا سیاه‌چال وجود دارد و در بین اتاق‌ها فضاهایی که به محراب شبیه است.

حمام قپان

pic۴
تاریخچه این حمام به دوره قاجار بازمی‌گردد و دارای یک درب کوچک است، البته با گذشت سال‌ها، بخش‌هایی از حمام تخریب شده که نیازمند مرمت است. برای بازدید از این حمام باید به راسته قپان بروید.


معماری صخره‌ای سماقان
در ۱۵ کیلومتری غرب شاهین دژ ۱۷ اتاق در
دل کوه کنده شده است. در این معماری همچنین یک تراس بسیار جالب با دید منظره قابل توجه در بالای کوه به چشم می‌خورد. سابقه این معماری به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد.

pic۵


تپه‌های باستانی
در شهر شاهین‌دژ سه تپه باستانی وجود دارد که در دوره مغول ساخته شده و هر سه دست‌ساز هستند. اگر قصد رفتن به شاهین‌دژ را دارید، می‌توانید یکی از برنامه‌های خود را به بازدید از این تپه‌ها اختصاص دهید.

صنایع دستی
در روستاهای شاهین دژ مشابه بسیاری از استان‌های کشور بسیاری از خانواده‌ها به کار صنایع دستی مشغولند. این صنایع شامل فرش، گلیم، جاجیم و دستباف‌های پشمی می‌شود، البته در گذشته سفالگری نیز در این منطقه رواج داشت که با گذشت زمان منسوخ شده است.

فرش بافی
قدمت فرش‌بافی در شاهین‌دژ نسبت به سابقه تاریخی آن بسیار محدود است. فرش‌هایی که توسط آذری زبان‌ها بافته می‌شوند دارای طرح‌های شکسته هندسی و نیمه شکسته هستند. این فرش‌ها عموما در نقطه‌های سه ترنج، پنج ترنج، لچک ترنج، گلدانی و افشان در زمینه‌های لاکی، سرمه‌ای و رنگ‌های شاد و درخشان بافته می‌شوند، اما فرش‌های اقوام کرد طرح‌های گردان و نیمه شکسته دارند. اگر قصد خرید فرش دستباف را از این شهر دارید با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید از شناسنامه فرش مطلع باشید.

گلیم بافی و جاجیم بافی
در شاهین‌دژ گلیم‌های کردی، افشار و گلیم‌های اقوام ترک‌زبان بافته می‌‌شود که بیشتر در رنگ‌های مخلوطی از قرمز، کرم، سیاه، سبز و آبی موجود هستند. جاجیم‌های این منطقه نیز بیشتر راه‌راه و هندسی هستند و توسط ماشین بافندگی دستی و زمینی بافته شده و فاقد پرز هستند. از این جاجیم‌ها می‌توان برای روانداز، زیرانداز، رختخواب‌پیچ، روکرسی و... استفاده کرد. گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی در شاهین‌دژ عمدتا توسط زنان روستایی انجام گرفته و صنعتی خانگی محسوب می‌شود.

دست‌باف پشمی
سرمای هوا در شاهین‌دژ موجب شده دستباف‌های پشمی در این منطقه پرطرفدار باشند. محصولات پشمی شاهین‌دژ هم عمدتا توسط زنان شهر و روستا بافته‌شده و شامل انواع جوراب‌ها، دستکش، شال‌گردن، کلاه، زانوبند، ساق‌بند و حتی شلوار و جلیقه است که عموما در رنگ‌های سفید، قرمز و قهوه‌ای بافته می‌شوند. اگر قصد رفتن به شاهین‌دژ را داشتید می‌توانید این صنایع دستی را به‌عنوان یک سوغات مناسب
هدیه بگیرید.