یک لیوان حیات

دنیای اقتصاد، گروه تغذیه- اینکه تنها تشنگی را به‌عنوان نشانه‌ای برای نیاز به آب تلقی کنیم، شیوه درستی نیست. حال با این پرسش‌ها روبه‌رو می‌شویم که چه مقدار آب بنوشیم؟ بهترین زمان برای نوشیدن آب چه وقتی است؟ بدن ما چقدر به آب نیاز دارد؟ آیا همه ما به یک میزان به آب نیاز داریم؟

اکثر ما در زندگی روزمره خود توجهی به مهمترین عنصر حیات خود نداریم. ماده‌ای که به گفته محققان بیش از ۷۵ درصد از وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد. همچنین ۸۰ درصد از مهمترین قسمت بدن ما، یعنی مغزمان از آب تشکیل شده است، اگر عنوان این مطلب را به خاطر نمی‌آورید احتمالا مغز شما خشک شده است. بله! در مغز ما مایعاتی وجود دارند که پروتئین و آنزیم‌ها را حمل و رقیق و به رساندن آن به مقصد کمک می‌کنند، هنگامی که منبع آبی مغز کم می‌شود، مایعات برای رساندن بار خود کند می‌شوند و در نتیجه عکس‌العمل دیرتری خواهیم داشت. همچنین آب در مغز با تخریب رادیکال‌های آزاد طی فعالیت‌های روزانه از تخریب سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. میزان معمول نیاز به آب ۸ لیوان است اما اگر شما ۴ لیوان آب مصرف کنید ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد ذهنی خود را افزایش می‌دهید. محققان اکثر نشانه‌های کم‌آبی بدن را، سردردهای پیاپی، بی‌حالی، تغییرات خلقی، لب‌های ترک خورده، پریشانی و ضعف دانسته و تاکید می‌کنند که قبل از هر نوع اقدام و مراجعه به پزشک و آزمایشگاه، میزان مصرف روزانه آب خود را محاسبه کنید.

کاهش وزن با نوشیدن آب

اینکه چقدر آب بخوریم سوالی است که این روزها جواب ثابتی برای آن وجود ندارد، این فرمول که در روز باید ۸ لیوان آب خورد، بر این اساس محاسبه می‌شود که ما به‌طور معمول در هر روز ۲-۳ لیوان از آب بدن خود را در اثر تنفس، یک لیوان را در اثر تعریق و ۳-۴ لیوان آب را از طریق ادرار دفع می‌کنیم. همه علت آب خوردن هم این است که این میزان آب از دست رفته را جبران کنیم، اما با توجه به سن، فعالیت بدنی، جنسیت، برنامه غذایی و... این میزان مصرف آب متفاوت خواهد بود. مثلا ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند مانند کودکان به مقدار بیشتری آب نیاز دارند، همچنین توصیه می‌شود که ورزشکاران برای حفظ حالت پایدار خود از نوشیدنی‌های سدیم‌دار استفاده کنند تا به جایگزینی مواد از دست‌رفته طی تعریق کمک کند. همچنین یک موسسه دارویی معتبر پیشنهاد می‌کند که زنان باردار در طول بارداری ۱۰ لیوان آب در روز مصرف کنند، زیرا در این دوره نیاز بدن به آب از حالت عادی بیشتر می‌شود. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که برای کاهش وزن به جای رژیم‌های طاقت‌فرسا باید آب بنوشید. این ماده بدون کالری و ارزان همیشه نزدیک شماست، آب با پرکردن حجم معده باعث رفع گرسنگی می‌شود و با بالا بردن متابولیسم، روند کاهش وزن را تسریع می‌کند. اگر نمی‌توانید روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنید، سعی کنید حتما ۲ لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب برای فعال کردن ارگان‌های داخلی، یک لیوان آب ۳۰ دقیقه قبل از غذا برای کمک به هضم غذا، یک لیوان آب قبل از استحمام برای کاهش فشار خون و در آخر یک لیوان آب قبل از خواب برای جلوگیری از حمله قلبی در برنامه غذایی خود بگنجانید. نکته‌ای که درباره آب خوردن باید دانست این است که ضروری بودن نیاز بدن به آب، مصرف بیش از حد آن را توجیه نمی‌کند، زیرا مصرف بی‌رویه آب تعادل سدیم بدن را برهم زده و می‌تواند مشکلات گوارشی و حتی بی‌هوشی را در پی داشته باشد.

توصیه‌های مهم در نوشیدن آب:

۱. آبی را بنوشید که میزان نیترات پایینی داشته باشد.

۲. هرچه بدن پیرتر می‌شود کمتر قادر خواهد بود به تشنگی پاسخ دهد، از ۴۰ سالگی به بعد بدون احساس تشنگی آب بنوشید.

۳. قبل و بعد از ورزش کردن آب بنوشید.

۴. از خوردن آب سرد بپرهیزید چراکه باعث تحریک کلیه‌ها شده و عواقب بدی درپی خواهد داشت، هرچه میزان دمای آب آشامیدنی به میزان دمای بدن نزدیک‌تر باشد، جذب آن بهتر خواهد بود.

۵. قبل از صبحانه یک لیوان آب داغ همراه با چند قطره لیمو ترش بنوشید.

۶. همواره به خاطر داشته باشید در شرایطی که کمبود آب در بدن عوارضی مانند خطر ابتلا به سرطان‌های ادرار، سینه، روده بزرگ و خطر ابتلا به سنگ کلیه، چاقی در کودکان، کاهش عملکرد فیزیکی و ذهنی را درپی دارد، با نوشیدن آب می‌توانید خودتان را در مقابل این بیماری‌ها واکسینه کنید.