روش‌هایی برای آزادسازی فضای بیشتر در ویندوز‌10

ظرفیت هارد هر قدر هم که زیاد باشد سرانجام روزی بر اثر دانلودهای روزانه یا انتقال اطلاعات گوشی همراه روی آن، پر می‌شود. اگر از یک درایو ثابت یا همان SSD استفاده می‌کنید، این وضعیت وخیم‌تر خواهد بود، زیرا به‌طور عادی ظرفیت حافظه‌های SSD کمتر از هارددیسک‌های معمولی است. اگر شما هم با این مساله درگیر هستید، می‌توانید در اینجا با راهکارهای مقابله با آن آشنا شوید.

پاک کردن پوشه‌ها و فایل‌های غیرضروری

در هر حال برای شناسایی فایل‌های موقتی و بی‌ارزش در ویندوز ۱۰ ابتدا دو دکمه Windows key + I را روی کیبورد انتخاب کرده و سپس در صفحه جدید باز شده گزینه System و سپس Storage را انتخاب کنید. در این مرحله باید درایوی را که خواهان آنالیز آن هستید، انتخاب کنید. اندکی صبر کنید تا محتویات درایو انتخاب شده براساس دسته‌بندی‌هایی از قبیل فایل‌های نصبی پیش‌فرض، تصاویر، موزیک و … براساس حجمی که هر یک اشغال کرده‌اند، لیست شود.

اکنون برای حذف فایل‌های ناخواسته هر دسته کافی است گزینه view و سپس delete the files را انتخاب کنید.اکنون بار دیگر برای حذف فایل‌های موقتی و بی‌ارزش به صفحه ‌نمایش محتویات درایو گردید و گزینه Temporary files را انتخاب نمایید. اگر مطمئن هستید که فایل‌های مورد بحث هیچ‌گاه کارایی نخواهند داشت، با اطمینان خاطر فایل‌های موجود در هر سه دسته Temporary files, Downloads folder و Recycle bin را با فشردن دکمه remove و سپس delete پاک کنید. البته همیشه فایل‌هایی هستند که شناسایی آن برای سیستم غیرممکن بوده و آنها را در پوشه Other در همان قسمت نمایش محتویات درایو قرار می‌دهد که پیشنهاد می‌کنیم این سری فایل‌ها را هم با روش قبلی حذف کنید.

پاک کردن تاریخچه فایل‌های منتقل شده

زمانی که در ویندوز شروع به جست‌وجو، کار با پوشه و فایل‌ها و به‌طور کلی هر فعالیتی که در محیط آن انجام می‌دهید، در حافظه‌ ویندوز ذخیره می‌شود و آدرس مکان‌هایی که به آنها وارد شده‌اید برای سایر کاربران سیستم شما قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر این در بسیاری از مواقع سیستم‌عامل نشانی فایل‌های منتقل شده را به‌خاطر می‌سپارد یا اینکه با مشاهده وجود مغایرت در آدرس دهی، یک فایل با همان نام بدون اطلاع قبلی ایجاد می‌کند. به‌طور دقیق تر به کمک File History می‌توان از Libraries,Desktop,Contacts,favorites,Microsoft Onedrive پشتیبان تهیه کرد و به سادگی هرچه تمام‌تر این فایل‌های پشتیبانی را بازنشانی کرد.در ضمن اگر فایل یا فولدر مورد نظر ما در مکانی خارج از این مسیرها بود می‌توانید یک Libraries جداگانه بسازید و مسیر فولدر مدنظرتان را در آن قرار دهید و عملا با این کار از Library مورد نظر هم پشتیبان تهیه خواهید کرد.

بهره‌مندی از تمامی این امکانات مستلزم اشغال فضای بسیار زیاد از هارد درایو شماست و برای جلوگیری از این معضل ابتدا دکمه‌های Windows key + X را روی کیبورد انتخاب کرده و سپس Control Panel را انتخاب کنید.اکنون در صفحه جدید باز شده File History و سپس در منوی سمت چپ صفحه گزینه Advanced settings را انتخاب کنید. حالا باید در منوی کشویی دو پارامتر Save copies of files و Keep saved versions به ترتیب Every ۱۲ hours و ۳ months را انتخاب کنید. گزینه Save copy of file تعیین‌کننده مدت زمانی است که به‌طور خودکار File History به گرفتن Backup از فایل‌های مورد‌نظر می‌پردازد. به‌صورت پیش‌فرض این زمان هر یک ساعت یک‌بار است.البته برای اینکه تاریخچه فایل‌های منتقل شده قبلی را هم پاک کنید، در پایین صفحه گزینه Clean up versions را انتخاب کنید. البته این نکته را به‌خاطر داشته باشید که برای اعمال تغییرات انجام شده، حتما پس از پایان کار گزینه Save changes را انتخاب کنید.

لغو نصب برنامه‌های بدون استفاده

بهترین و سریع‌ترین راه برای پاک کردن برنامه‌های مدرن یا دسکتاپ، لغو نصب آنها از طریق منوی استارت است. این قابلیت تا پیش از این در منوی متروی ویندوز ۸ و ۸.۱ قابل دسترس قرار گرفته بود، با این حال در جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز می‌توانید پس از باز کردن منوی استارت پویا، به لیست برنامه‌های نصب شده رفته و پس از یافتن برنامه مورد نظر، با راست کلیک کردن روی آن و انتخاب گزینه Uninstall به همین راحتی از شر آن خلاص شوید؛ البته این روش برای برنامه‌های مدرن پین شده روی منوی استارت نیز کارساز است.برای شروع به منوی استارت رفته و سپس مسیر Settings > System > Apps & features را دنبال کنید؛ چند لحظه تأمل کنید تمامی برنامه دسکتاپ و مدرن سیستم لیست شوند. به‌طور پیش‌فرض تمامی برنامه‌ها براساس حجم لیست شده‌اند، با این حال اگر به دنبال برنامه خاصی هستید می‌توانید Sort by name را انتخاب کنید. حال تا جایی که اپلیکیشن مورد نظر را کنید به پایین صفحه اسکرول کنید. هنگامی‌که برنامه موردنظر خود را یافتید، روی آن‌ یک بار کلیک کنید تا گزینه uninstall ظاهرشود. در مرحله آخر بر روی گزینه uninstall کلیک کرده و سپس مراحل حذف را تکمیل نمایید. البته لازم به ذکر است که با تایپ نام برنامه مورد نظر در قسمت Type an app name نیز می‌توانید زودتر آن را بیابید.

پاک کردن تصاویر تکراری

پاک کردن تصاویر تکراری نیز دیگر روش دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر در ویندوز ۱۰ است که ما برای این قسمت از یک برنامه کمکی رایگان به نام Duplicate Photo Finder کمک گرفته‌ایم که از این صفحه قابل دانلود است.پس از دانلود و نصب و راه‌اندازی کامل برنامه مذکور، در صفحه اصلی آیکون «+» را انتخاب کنید و در صفحه باز شده آدرس درایو یا مکانی که خواهان کشف تصاویر مشابه در آن هستید را وارد کنید. البته مشخص است که برای شروع جست‌وجو انتخاب گزینه Start Search ضروری است. پس از پایان عملیات جست‌وجو تصاویر مشابه پیدا شده به‌صورت پیش‌نمایش ارائه خواهند شد که در صورت تائید باید گزینه Delete و سپس Yes را برای پاک‌سازی انتخاب کنید.

حذف ویندوز قدیمی

اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که علاقه به استفاده همزمان از دو سیستم‌عامل ویندوز روی یک سیستم دارید، بد نیست بدانید که این عمل در عین سادگی دست کم بین ۱۵ الی ۲۰ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی هارد را اشغال می‌کند. هرچند برنامه‌های کمکی با چند کلیک به یافتن و حذف فایل‌های تکراری موجود روی سیستم شما اقدام می‌کنند، با این حال اگر بخواهید دستی ‌این کار را انجام دهید ابتدا باید برنامه Disk Cleanup را از طریق تایپ نام آن در کادر جست‌وجو باز کرده سپس نوع مکان‌هایی که خواهان جست‌وجوی فایل‌ها هستند را انتخاب کرده و در انتها گزینه clean up system file را انتخاب نمایید. البته ناگفته نماند که با فرمت بوتیبل درایوی که حاوی اطلاعات ویندوز قدیمی است، می‌توان به راحتی و بدون کمک‌گیری از برنامه کمکی در جهت حذف پوشه Windows.old و فضای ذخیره‌سازی بیشتر اقدام کرد.