عیوب خودروهای ارزان قیمت
ارتباط میان قیمت و کیفیت خودرو موضوعی است که در اکثر قریب به اتفاق خودروهای داخلی به چشم می‌آید. این رابطه یکی از بخش‌های ناگسستنی در استقبال مشتریان از خودروها است. بحث کیفیت خودرو و قطعات یدکی آن برای مشتریان همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. از آنجایی که پرفروش‌ترین خودروهای کشور جزو خودروهای ارزان قیمت هستند که با قدرت خرید مردم انطباق بسیاری دارند، بنابراین برای بسیاری آگاهی از وضعیت کیفی خودرو بسیار حائز اهمیت است. بنابراین دانستن این موضوع که عیوب فنی وعملکردی مربوط به چه بخش‌هایی از خودرو مورد استفاده آنها است امروز یکی از موضوعاتی است که برای مردم از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین در این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که عمده خرابی در خودروهایی که بیشترین مصرف را در میان مردم دارند، مربوط به کدام قسمت و کدام قطعه است؟هر‌چند گران یا ارزان‌قیمت بودن خودرو شاخصه‌ای است که امروز در وضعیت کیفی بسیاری از خودروها به لحاظ فنی و عملکردی تاثیر بسیار زیادی دارد اما این مشکلی نیست که تنها برای خودروهای ارزان قیمت باشد. با این حال اگر به جدول ارزشیابی خودروهای ساخت داخل که براساس قیمت به ارزشیابی خودروها می‌پردازند نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که خودروهای ارزان قیمت بیشترین نمره منفی کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند.
پرفروش‌ترین خودروها در کشور به دلیل وضعیت اقتصادی مردم خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان هستند که در میان داخلی‌ها پراید، پرچم‌دار پرفروش‌ترین‌ها در این حوزه است. خودرویی که به دلیل قیمت به نسبت مناسبی که دارد توانسته نیاز بخش عمده‌ای از اعضای جامعه را پوشش دهد. از سوی دیگر این خودرو به دلیل مصرف کم بنزین و از سوی دیگر هزینه کم لوازم یدکی در میان مردم جایگاه خوبی به‌دست آورده است. با این حال آمارهای سازمان کنترل کیفیت و استاندارد نشان‌دهنده آن است که این خودرو دارای عیوب فنی و عملکردی چندی است.هر‌چند به دلیل افزایش تقاضا برای پراید شرکت سایپا این خودرو را در مدل‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند اما با این حال خودروهای این دسته در رده‌بندی کیفی خودروها نمره منفی بسیار بالایی دارند. به‌طوری که سایپا X۱۳۲ با نمره منفی ۸/۷۸ و بعد از آن سایپا X۱۳۱ با نمره منفی ۵/۷۵ در صدر بی کیفیت‌ترین‌ها قرار دارند. بالا بودن نمره منفی برای این خودرو بیشتر عیوب فنی و عملکردی است و به دلیل اشکالاتی است که در سیستم موتور و انتقال قدرت، سیستم ترمز، سیستم تجهیزات الکتریکی و از سوی دیگر سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان دارد. به‌طور مثال سایپا ۱۳۱ در بخش عیوب فنی و عملکردی به ترتیب نمره منفی ۵/۰در زمینه سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، نمره منفی ۲/۱۰ در سیستم موتور و انتقال قدرت، نمره منفی ۷/۶ در سیستم ترمز، نمره منفی ۴/۸ در سیستم تجهیزات الکتریکی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر این خودرو در بخش عیوب تزئینات و مونتاژی شامل نمره منفی ۶/۱۸ بخش تزئینات، نمره منفی ۳/۲۳ در بخش بدنه، نمره منفی ۶/۱ در بخش رنگ، نمره منفی ۱/۳ در بخش صداهای غیرعادی است و ۱/۳ نمره منفی نیز به دلیل اشکال در سیستم نفوذ آب را به خود اختصاص داده است.
در میان خودروهای ارزان قیمت زیر 25 میلیون تومان خودروی دیگر که نمره منفی بسیار بالایی دارد خودرو تیبا است که عمده مشکلات این خودرو نیز به دلیل عیوب فنی و عملکردی است. براساس جدول رده‌بندی کیفی این خودرو نمره منفی 4/54 را به خود اختصاص داده است. این خودرو در بخش عیوب فنی و عملکردی به ترتیب نمره منفی 4/4 در زمینه سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، نمره منفی 4/9 در سیستم موتور و انتقال قدرت، نمره منفی 3/5 در سیستم ترمز، نمره منفی 6/5 در سیستم تجهیزات الکتریکی را به دست آورده است. از سوی دیگر تیبا در بخش عیوب تزئینات و مونتاژی شامل نمره منفی 3/11 در بخش تزئینات، نمره منفی 4/8 در بخش بدنه، نمره منفی 3/5 در بخش رنگ، نمره منفی 8/3 در بخش صداهای غیرعادی است و 9 دهم درصد نمره منفی نیز به دلیل اشکال در سیستم نفوذ آب را به خود اختصاص داده است.
چینی‌های بی‌کیفیت
هر چند این روزها بحث بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی بسیار مطرح است اما این خودروها امروز توانسته‌اند جای خود را در میان مشتریان ایرانی باز کنند. این خودروها در حالی با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند. که در جدول رده‌بندی کیفی از کیفیت پایین‌تری نسبت به خودروهای داخلی برخوردارند. به‌طوری که اگر به جدول رده بندی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نگاهی بیندازیم به خوبی مشخص است که هیچ گونه تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران در مقایسه با قیمت و کیفیت خودروهای ساخت داخل وجود ندارد.
براساس جدول رده‌بندی کیفی خودروهای تولید داخل و در میان خودروهای ارزان‌قیمت بالاترین نمره منفی متعلق به خودروی MVM۱۱۰ است که این خودرو نیز به دلیل قیمت نسبتا پایینی که دارد در میان مشتریان طرفدارانی پیدا کرده است؛ اما این خودرو به دلیل کیفیت پایین و خرابی‌های بسیاری که به لحاظ فنی داشت با مشکلات زیادی مواجه شد.
این خودرو که در جدول کیفی با کسب نمره منفی 82 بی‌کیفیت‌ترین خودرو مورد استفاده درکشور است در بخش عیوب فنی و عملکردی به ترتیب نمره منفی3 در سیستم موتور و انتقال قدرت، نمره منفی 3 در سیستم تجهیزات الکتریکی را به خود اختصاص داده است. موضوعی که تعمیرکاران ماشین نیز نسبت به آن اذعان دارند به‌طوری آنها نیز نسبت به مشکلات سیستم برقی این خودرو همانند دریچه گاز آن تاکید بسیار زیادی دارند. از سوی دیگر این خودرو در بخش عیوب تزئینات و مونتاژی شامل نمره منفی 39 در بخش تزئینات، نمره منفی 31 در بخش بدنه و نمره منفی 6 را در بخش رنگ به خود اختصاص داده است.
دیگر مدل‌های گران‌تر این خودرو نیز دچار مشکلات فنی بسیاری هستند به‌طوری که آنها نیز در رده قیمتی خود نمره‌های منفی بسیار بالایی را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طور مثال ام وی ام ۵۳۰ و ام وی ام ۳۱۵ به ترتیب با کسب نمره منفی ۴/۴۴ و ۳/۴۵ در صدر جدول بی‌کیفیت‌ترین‌ خودروهای بالای ۲۵ میلیون هستند. بیشترین عیوب این دو خودرو نیز در بخش سیستم موتور و انتقال قدرت، سیستم ترمز و تجهیزات الکتریکی است و در سیستم تزئینات نیز بخش رنگ و بدنه آن به گواه آمار مشکلات بسیاری دارد.