بی قراری سهامداران؛ اطمینان بخشی مدیران

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- پدیده شاندیز را شاید بتوان یکی از پرحاشیه‎ترین مؤسسات اقتصادی کشور در دو سال گذشته دانست؛ در طول این مدت هر از گاهی اخباری از گوشه‎وکنار مبنی بر تجمع سهامداران آن و درخواست آنان برای تعیین تکلیف وضعیت خود منتشر شد.

انتخاب و معرفی هیأت مدیره جدید پدیده در آخرین روزهای سال گذشته بارقه امیدی را در دل سهامداران ایجاد و آن‎ها را به پایان این بلاتکلیفی امیدوار کرد اما گویا انتشار اخباری غیررسمی مبنی بر مسدود بودن حساب‌های پدیده و اینکه همین مسأله دست هیأت مدیره را بسته است، باز دلیلی شد برای اینکه برخی که خود را سهامدار این شرکت معرفی می‎کنند، این بار، روز پنج‎شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، همزمان با حضور وزیر کشور در مشهد تجمعی در میدان شریعتی بر پا دارند و ضمن گلایه از دو سال بلاتکلیفی، بار دیگر خواستار تعیین تکلیف سهام خود شوند؛ وزیر کشور در حاشیه اجلاس سالانه استانداران سراسر کشور در جهاد دانشگاهی مشهد نشستی با اهالی رسانه داشت و موضوع پدیده یکی از سؤالات خبرنگاران از وزیر بود که عبدالرضا رحمانی فضلی به آن پاسخ داد؛ وزیر کشور در این نشست در اشاره‎ای ضمنی به تجمع‎های سهامداران، بر این مطلب تأکید کرد که با جوسازی و تحریک، وزارت کشور و استانداری تسلیم نمی‌شوند و کار در مسیر تعیین شده پیش خواهد رفت؛ بدون تردید سهامداران پدیده و افکار عمومی نباید انتظار داشته باشند هیأت مدیره جدید این شرکت در این فاصله زمانی کوتاه بعد از آغاز فعالیت خود، بتواند به سرعت وضعیت سهامداران را تعیین تکلیف کند و باز بدون تردید باید به هیأت مدیره و مسئولان مربوطه زمان کافی داد تا این مشکل را به دور از هیاهو حل کنند.

سرمایه هیچ‎کس از بین نمی‎رود

به گزارش ایسنا، رحمانی فضلی در این نشست خبری با تأکید بر اینکه مسأله پدیده در مشهد به مساله‌ای بغرنج تبدیل شده است، عنوان کرد: علت بغرنج بودن این مسأله این است که این اقدام از ابتدا تخلف بوده است، از تملک و مجوزها گرفته تا کاربری و فروش سهام‌. وزیر کشور ادامه داد: ما نمی‌دانیم مسئولان در آن زمان کجا بودند اما حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ در حال حاضر تمام مشکلات قانونی در موضع تملک، مجوزها و کاربری پدیده حل شده است؛ هیأت مدیره‌ جدید نیز انتخاب شده که باید کار را پیش ببرد. وی با بیان اینکه دولت هر کاری توانسته تنها برای احقاق حقوق سهامداران انجام داده است، خاطرنشان کرد: اکنون روال کار پدیده به صورت قانونی پیش می‌رود و هیأت مدیره فعلی از سر لطف و خیرخواهی این وظیفه را قبول کرده‌اند؛ تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند؛ با جوسازی و تحریک، وزارت کشور و استانداری تسلیم نمی‌شوند و کار در مسیر تعیین شده پیش خواهد رفت. رحمانی فضلی تأکید کرد: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند زیرا سرمایه هیچ‎کس از بین نخواهد رفت؛ دارایی‌های شرکت پدیده کفاف سرمایه مردم را می‌دهد، وزارت کشور متولی این مسأله نبوده اما اگر امروز دولت برای حل این مشکل وارد شده تنها به خاطر منافع مردم بوده است.

برخی نمی‎خواهند آرامش در پدیده حاکم شود

یکی از اعضای هیأت مدیره پدیده شاندیز در خصوص تجمع اخیر برخی سهامداران این شرکت به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: شاید برخی نمی‌خواهند در مجموعه پدیده آرامش حاکم شود تا هیأت مدیره نتواند به مشکلات رسیدگی کند؛ هر زمان که هیأت مدیره کمی جلو می‎رود تا راهکاری برای برخی مشکلات ارائه کند، تجمعی صورت می‌گیرد. سیدمهدی درهمی با اشاره به انتخاب مدیرعامل جدید پدیده، خاطرنشان می‎کند: هیأت مدیره از وی خواستند علاوه بر ارائه برنامه، نیازهای خود را نیز مطرح کند؛ برخی خواسته‎های وی باید در داخل شرکت و برخی نیز باید در خارج شرکت پذیرفته شود برای مثال بحث ممنوعیت تبلیغات به خارج از شرکت مربوط است و همان مقامی که تبلیغات را ممنوع کرده اگر صلاح بداند آن را مجاز اعلام می‎کند. این عضو هیأت مدیره پدیده اتلاف وقت و تصمیمات شتاب‌زده را به زیان مجموعه پدیده می‎داند و تصریح می‎کند: سعی می‌کنیم در جلسات خود بدون تلف کردن وقت و بدون شتاب‎زدگی تصمیم‎گیری کنیم؛ تصمیمات باید دقیق، حساب‌شده و بر اساس اولویت‎بندی باشد.

بی‎صبری سهامداران

درهمی با اعتقاد بر اینکه با پدیده بی‎صبری و کم‎صبری سهامداران مواجه هستیم، تأکید می‎کند: باید با کمک رسانه‎ها سهامداران را متقاعد کنیم که صبور باشند و درخواست تصمیمات و اقدامات عجولانه از هیأت مدیره نداشته باشند تا بتوان مشکل را به صورت منطقی حل کرد. این عضو هیأت مدیره پدیده به این نکته نیز اشاره می‎کند که برخی سهامداران از حدود یک سال و نیم بلاتکلیفی گلایه دارند که این مسأله قابل درک است اما هیأت مدیره جدید که از یک سال و نیم پیش کار را در دست نگرفته که اکنون بخواهد پاسخ این بلاتکلیفی را بدهد؛ اعضای هیأت مدیره با فداکاری ورود پیدا کردند تا بتوانند مشکل مجموعه‎ای را که ضعف‌های مدیریتی آن کار را به اینجا رسانده است، حل کنند. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد به هیأت مدیره فشار وارد کنیم که نتواند تصمیم درستی بگیرد، بهتر بود این هیأت مدیره انتخاب نمی‎شد، می‎گوید: بلاتکلیفی چند ماهه سهامداران تقصیر هیأت مدیره فعلی نیست و این هیأت مدیره در سال جدید فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون نیز باید ابعاد مختلف موضوع را مدیریت کند تا مشکل حل شود.

درهمی ادامه می‌دهد: توصیه ما به سهامداران این است که صبور باشند؛ اینکه برخی تصور کنند صبوری سهامداران باعث می‎شود حق آنان ضایع شود، این تصور غلطی است؛ برخی دارایی‎های شرکت در ۱۸ ماه گذشته خارج شده که ممکن است در این زمینه حقوق سرمایه‏گذاران به طور کامل رعایت نشده باشد؛ بیشتر این اقلام به دلیل بدهی‎های شرکت از مجموعه خارج شده با این حال هیأت مدیره جدید با دقت در حال بررسی این موضوع است.این عضو هیأت مدیره پدیده تأکید می‎کند: نباید انتظار بی‎مورد از هیأت مدیره داشت؛ مسأله پدیده یک موضوع پیچیده است و در حال حاضر بالاترین ارکان نظام در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند. درهمی در پاسخ به سؤال «دنیای اقتصاد» در خصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر مسدود شدن حساب‎های پدیده، اینطور پاسخ می‎دهد: اینکه حساب‎های پدیده در مقطعی که تقریبا مشخص شد اشکالات جدی در عملکرد هیأت مدیره وجود دارد، با دستور مقام قضایی مسدود شود، طبیعی است؛ جای تعجب ندارد تا زمانی که از صحت گردش مالی این حساب‎ها اطمینان نداریم، آن‏ها مسدود و از گردش مالی جلوگیری شود؛ اما اینطور نیست که این مسأله مانع فعالیت هیأت مدیره شده باشد و هر زمان که بخواهیم حساب جدیدی قابل گشایش است و گردش مالی نیز در آن انجام خواهد شد.

این عضو هیأت مدیره پدیده در خصوص قیمت سهام پدیده نیز خاطرنشان می‎کند: جلسات فشرده‎ای در این زمینه در حال انجام است؛ کلیدی‏ترین نکته همین ارزش سهام است؛ تلاش‎های بسیاری توسط نهادهای مربوطه انجام شده اما این اطلاعات تجمیع نشده و البته این اطلاعات به‏روز هم نیست و برخی از این ارزیابی‌‎ها مربوط به یک سال و نیم گذشته است. درهمی تصریح می‎کند: با تصمیم هیأت مدیره کارگروهی برای تعیین قیمت سهام پدیده فعالیت می‎کند و به محض اینکه این جمع‎بندی‎ها به نتیجه برسد، ابتدا به ستاد تدبیر استان و بعد به مردم اعلام خواهد شد. وی یادآور می‎شود: به دلیل تنوع دارایی‌ها و تنوع بدهی‎های پدیده و نبودن بسیاری از مجوزهایی که باید وجود می‎داشت، ارزیابی کارشناسی آسان نیست و این امر زمان می‌برد زیرا آثار سوء هر نوع سهل‎انگاری در این مقطع به ضرر سهامداران خواهد بود. این عضو هیأت مدیره پدیده در پاسخ به سؤالی مبنی بر زمان پرداخت مطالبات سهامداران، اینطور عنوان می‎کند: این سؤالات را زمانی می‎توان پاسخ داد که از مرحله تعیین ارزش سهام عبور کرده باشیم.

خبرمرتبط

نایب رئیس هیأت مدیره پدیده شاندیز به خراسان گفت: روز یک‎شنبه(۲۶ اردیبهشت) پنجمین جلسه بررسی گزارش ارزیابی اموال و دارایی‎های پدیده شاندیز با حضور کارشناسان ارزیابی‎کننده برگزار می‎شود و چنانچه در این جلسه درباره برخی مبانی کارشناسی به توافق برسیم و اعتراضی از سوی اعضا وجود نداشته باشد، قیمت‎های نهایی و خالص هر سهم را تعیین و پس از تأیید در جلسه دوشنبه هیأت مدیره اعلام خواهیم کرد. احمد نوروزی تصریح کرد: با این حال اگر در این جلسه نیز به جمع‏بندی نرسیم گزارشی از علت اعلام نشدن قیمت نهایی سهام‎ها به سهامداران منعکس خواهیم کرد.