12 راه نجات از بحران‌ مالی

مترجم: مریم رضایی

بیکاری، اخراج، کلاهبرداری، سرقت، درگیر شدن در مسائل قانونی، بدهی؛ همه اینها در یک لحظه می‌توانند برنامه‌های مالی شما را در هم بشکنند. گاهی اوقات هم یکی از آنها اتفاق نمی‌افتد، بلکه همه با هم و یکی پس از دیگری روی می‌دهند. متاسفانه زندگی مملو از ناامیدی، ناکامی و غافلگیری است. وقتی نامه اخراجتان را از کارفرما دریافت کردید، چه می‌کنید؟ چگونه شکست‌های مالی را پشت‌سر می‌گذارید؟هنگام وقوع بحران‌های مالی خانوادگی این جمله را به یاد داشته باشید: «۱۰ درصد آن چیزی است که اتفاق می‌افتد و ۹۰ درصد نحوه واکنش شما است.» اگر ازدواج کرده‌اید و در چنین مواقعی، در زندگی مشترک خود اگر با احتیاط پیش نروید، ضررهایی بیشتر از ضررهای مالی پیش روی شما خواهد بود. در اینجا ۱۲ راهکاری که زوج‌ها در مواجهه با بحران‌های مالی می‌توانند مد نظر قرار دهند عنوان می‌کنیم.

1) صریح صحبت کنید

تنگنای مالی سوالاتی را پیش می‌آورد: حالا باید چه کار کنیم؟ چطور باید قبض‌ها و قسط‌هایمان را پرداخت کنیم؟ اگر فلان اتفاق رخ دهد چه می‌شود؟ در مورد همه این سوالات با همسرتان صحبت و تعامل ایجاد کنید. روی راه‌حلی که هر دو در مورد آن توافق دارید تصمیم بگیرید و پیش بروید. متعهد باشید که این فرآیند را با هم پشت‌سر بگذارید، نه به تنهایی.

2) مهم‌ترین مساله را مشخص کنید

برای چه چیزی بیش از همه ارزش قائلید؟ به چه کسانی در اطراف خودتان نیاز دارید؟ این آیتم‌ها را در یک لیست بنویسید. مثلا مواد غذایی، لوازم خانه، حمل‌و‌نقل و .... اولین پولی را که دستتان می‌آید برای گزینه اول لیست خرج کنید و به ترتیب پیش بروید.

3) برای بقا تلاش کنید

از قدرتی استفاده کنید که هزینه‌های شما را به برطرف کردن نیازهای ضروری کاهش می‌دهد. پیشنهاد من این است که نیازهای خودتان را لیست کنید و سپس نیمی از آنها را حذف کنید. در این مرحله باید از کمترین پولی که دارید بیشترین بهره را ببرید. با اینکه زندگی شما از نظر مالی کاملا از کنترل خارج شده، اما هنوز حوزه‌هایی وجود دارد که بتوانید آن را تحت کنترل بگیرید. خیلی به دقت و هدفمند خرج کنید. حتی وقت آن رسیده که برخی لوازمی راکه نیاز ندارید، در سایت‌های فروش کالاهای دست دوم بفروشید.

4) احساسات خود را علنی کنید

در این شرایط احساسات مختلف، از تندخویی تا گناه و ناامیدی را تجربه می‌کنید. این احساسات بر روابط شما با همسرتان، فرزندانتان و دیگر بستگان و دوستانتان تاثیر می‌گذارد. در این مواقع، وقتی در مورد احساسات خود صحبت می‌کنید، از عبارت‌هایی مثل «من فکر می‌کنم که ...» استفاده کنید. این باعث می‌شود دیگران در برابر شما، حالت تدافعی نداشته باشند.

5) از سرزنش کردن بپرهیزید

در این مرحله که دچار دردسر شده‌اید، وقت آن نیست که مقصر را پیدا کنید. این کار فقط باعث می‌شود همسرتان دیگر با شما همراهی نکند. اگر کنترل اعصابتان را از دست بدهید، بیشتر آسیب خواهید دید. برای واکاوی مسائل و جمع‌آوری اطلاعات زمان دارید، اما اگر وسط بحران شروع به مقصر دانستن دیگران کنید، چیز زیادی به دست نخواهید آورد.

6) کمک بخواهید

کمک خواستن سخت است، چون شما غرور دارید. اما مطمئن باشید بار دیگر در موقعیتی قرار می‌گیرید که بتوانید به دیگران بخشش کنید. در حال حاضر وقت آن است که از دیگران کمک دریافت کنید. کنار یکدیگر قرار گرفتن از ویژگی‌های جوامع انسانی است و در این شرایط تنها ماندن فقط نشانه تکبر است.

7) فشارها را به حداقل برسانید

اگر کوتاه بیایید، نگرانی‌های مالی می‌توانند کاملا شما را از پا دربیاورند. زمان خود را در روز برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید انرژی خود را برای کارهای دیگر متمرکز کنید. دور شدن از نگرانی و اضطراب کمک می‌کند فشارهای اضافی تحمل نکنید.

8) توکل کنید

عبادت‌های روزانه خود را ترک نکنید و به حضور خدا در زندگی خود باور داشته باشید.

9) قدردان چیزهای خوب زندگی باشید

موهبت‌هایی را که در زندگی دارید بشمارید. ممکن است شرایط زندگی شما خیلی بد و حتی وحشتناک باشد، اما هنوز چیزهای خوب زیادی در زندگی شما وجود دارد. تمرکز صرف بر مشکلات و کمبودها شما را دچار افسردگی می‌کند. به یاد داشته باشید در هر گوشه‌ای موهبتی وجود دارد، اگر به‌دنبال آن باشید.

10) از رویاپردازی نترسید

اگر تازه شغلتان را از دست داده‌اید، شانس خوبی برای رویاپردازی نصیب‌تان شده است. به این موضوعات فکر کنید: «من به انجام چه کارهایی اشتیاق دارم؟ همیشه دوست داشتم چه چیزهایی را امتحان کنم؟» این بحران می‌تواند یک فرصت پنهان باشد. به آینده نگاه کنید و راهی پیدا کنید. این فرصت می‌‌تواند برای تبدیل یکی از سرگرمی‌های شما به کسب‌وکار یا حتی امتحان کردن راهی جدید برای پول درآوردن، مناسب باشد. فقط مطمئن باشید سوالات درستی را مطرح می‌کنید تا ریسک را به حداقل برسانید.

11) همه چیز را ثبت کنید

چنین شرایطی ممکن است به بزرگ‌ترین موهبت زندگی شما در سال‌های بعد تبدیل شود. گزارش نوشتن در مورد وضعیتی که دارید کمک می‌کند درس‌های مهمی بیاموزید که مدرسه زندگی به شما یاد می‌دهد. اگر بعدا بخواهیم به گذشته نگاه کنیم، بهتر نیست شرح وقایعی داشته باشیم که با جزئیات توضیح می‌دهد چه اتفاقاتی برای ما رخ داد و چگونه مشکل را حل کردیم؟

12) کنترل خود را حفظ کنید

ممکن است در نهایت مستاصل شده و بگویید «دیگر برایم اهمیت ندارد.» طلبکاران می‌خواهند شما را به این وضعیت برسانند تا هر آنچه را برایتان باقی مانده بگیرند. هر کاری که انجام می‌دهید، مطمئن شوید در چرخه‌ بدهی‌های بیشتر نیفتید. بیشتر غرق شدن راه‌حل مشکل شما نیست. با اینکه تراژدی‌های مالی زندگی می‌توانند خیلی سخت باشند، اما واکنش خوب شما در این شرایط، بخش عمده راه‌حل مشکل است.