نقشه‌های هوشمند برای مصرف سوخت کمتر
این روزها خبرهای صنعت خودرو به گونه‌ای شده است که بیشتر از گذشته یادآور فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی هستند. مرز رشد فناوری‌ها و در دسترس بودن و قدرت بالای تطابق‌پذیری آنها به جایی رسیده است که هر روز خبرهای جدیدی در رابطه با امکانات و ویژگی‌های خودروهای جدید می‌شنویم. نقشه‌های هوشمند که می‌توانند با محیط اطراف و سایر خودروها بدون دخالت راننده خود ارتباط برقرار کنند امسال یا سال آینده وارد خودروهای هوشمند می‌شوند. از نظر تئوری این نقشه‌ها به خودران‌ها (خودروهایی که بدون دخالت راننده می‌توانند به‌طور مستقل با مشخص کردن مقصد رانندگی کنند) کمک می‌کنند تا درک درستی از موقعیت خودرو درجاده داشته باشد و بتواند تشخیص دهد که در مسیر بعدی چراغ‌های قرمز و محدودیت‌های سرعت چه وضعیتی دارند. این نقشه‌ها با استفاده از مودم و اینترنت داخل خودرو، می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را با اتصال به منابع مختلف جمع‌آوری و پردازش کند و به خودرو یا راننده پیشنهادهای مفیدی برای صرفه‌جویی در وقت و سوخت و داشتن ایمنی بیشتر ارائه می‌دهد.

متخصصانی که روی این طرح کار می‌کنند بر این باورند که ارتباط بین خودرویی به بستر‌های بیشتری نیاز دارد که خودرو‌سازان باید در محصولاتشان آنها را فراهم کنند و ایجاد آن را در سال‌های دورتر امکان پذیر می‌دانند. اولین استفاده از این نقشه‌های هوشمند به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد که شرکت بنز با استفاده از نقشه‌های سه‌بعدی نوکیا در یکی از محصولاتش توانست مسیر ۱۰۰ کیلومتر را در جنوب آلمان طی کند. مهم‌ترین هدف ارائه چنین نقشه‌هایی صرفه‌جویی در مصرف سوخت بیان شده است. برخی خودروسازان با درک اهمیت و نیاز به وجود چنین نقشه‌هایی در ورژن‌های اولیه به موضوع سه بعدی بودن آنها توجه کردند که مورد توجه شرکت اسکانیا قرار گرفت و نقشه جاده‌های اروپا را روی کامیون‌های تولیدی اش نصب کرد. این خودروهای سنگین با توجه به اطلاعات موجود در نقشه می‌توانستند از ارتفاع، شیب جاده و سایر عوامل آگاهی یافته و از دنده مناسب برای عبور از مناطق پر‌شیب استفاده کنند که این کار باعث می‌شود هر کامیون سالانه ۳ درصد سوخت کمتری مصرف کند. این نقشه‌ها با آگاهی از وضعیت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، سرعت مناسب برای رسیدن به وضعیت چراغ سبز را به خودرو پیشنهاد می‌دهد و در صورتی که خودرو به سامانه خاموشی خودکار در پشت چراغ مجهز باشد خود به خود ۳ تا ۴ درصد دیگر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

در صورت ایجاد ارتباط میان خودروها یا در نظر گرفتن سامانه‌های هشدار‌ دهنده تصادف در هر مسیر، این نقشه خوان‌ها می‌توانند مسیر جایگزین را پیشنهاد دهند که خود باعث صرفه‌جویی در وقت و سوخت می‌شود چرا‌که خودرو وارد ترافیک ناشی از آن تصادف نمی‌شود و از مسیر جایگزین برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کند. زمانی که این سامانه‌ها در خودرو‌ها همه‌گیر شود سوالی که به ذهن می‌رسد این خواهد بود که چطور در گذشته بدون این فناوری‌ها زندگی می‌کرده‌ایم.