امیر داوری- کارشناس صنعت فولاد و مدیر کانال رسانه‌ای «پاتیل» در تلگرام

1 - قبل از تلگرام اپلیکیشن‌های دیگری مثل ویچت و وایبر فیلتر یا دچار کندی تعمدی شدند که ما حصل آن کوچ 20 میلیون ایرانی به تلگرام شده است. قطعا با درک درستی که مردم از کاربردهای مفید این گونه شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه دارند در صورت فیلترینگ به سرعت جایگزین آن را پیدا خواهند کرد و این یعنی اینکه علاوه بر دور زدن قانون به قانون‌های وضع شده نیز بی اعتماد می‌شوند.


2 - با توجه به حوزه تخصصی فعالیتی من یعنی صنعت فولاد و مدیریت چند گروه تخصصی در این حوزه در یک سال اخیر ابتدا در وایبر و اخیرا در تلگرام به‌صورت خلاصه کارکردهای این شبکه اجتماعی را نام می‌برم:


- بازتاب سریع اخبار و مقالات منتشر شده در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری کشور

- امکان تبادل آرا و نظرات مختلف بدون در نظرگرفتن بوروکراسی پیچیده اداری

- امکان ارائه و معرفی مستقیم خدمات و محصولات مرتبط

- امکان برگزاری میزگردها و نشست‌های تخصصی و حل مشکلات روزمره تولیدکنندگان با پاسخگویی کارشناسان

- کوتاه کردن دست دلالان دست چندم از بازار نیمه جان فولاد


آنچه در یک فضای مجازی 200 نفره متشکل از فعالان صنعت فولاد و ریخته‌گری اتفاق می‌افتد تلاشی برای همسو کردن نظرات و ایجاد یک فضای مثبت تبادل‌نظر است. مسلما این گروه‌ها توان بازارسازی یا ایجاد یک روند به‌خصوص در بازار را ندارند و این تنها فرصتی برای بازتاب اتفاقات و رخدادها است. قطعا در صورت رهایی از قصه تکراری توهم توطئه این گروه‌ها می‌توانند به سهم خود در ایجاد یک بستر شفاف و قابل اطمینان به‌منظور ارائه قیمت‌های واقعی در حوزه خودنقش بازی کنند و طبیعتا و از آنجا که اعضای گروه هر یک در اقصی‌نقاط کشور سهمی از بازار را در اختیار دارند به نوبه خود خواهند توانست در کاهش یا افزایش منطقی قیمت‌ها مطابق آنچه که تقاضای بازار است و نه تقاضای دلالان، موثر واقع شوند. بنابراین نگاه واقع‌بینانه به این گروه‌ها و فعالیت‌های انجام گرفته در آن بسیاری از سوءتفاهم‌ها را از بین خواهد برد. تلگرام با نوآوری‌ها و سرعت بالا تاکنون بهترین نرم‌افزار موبایلی در این حوزه برای ایرانیان بوده است و قطعا باید به جای ریشه‌کن کردن این فرصت با نگاه منطقی به دستاوردهایی که داشته در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.