افزایش گرایش تعاونی‌ها به تعامل و ارتباطات بین المللی
همزمانی همایش بین المللی «مزیت ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی» در شرایط لغو در شرف وقوع تحریم ها، زمینه گرایش تعاونی ها به تعامل و ارتباطات بین المللی را افزایش می‌دهد، موجب توسعه بازارهای صادراتی می‌شود و در مجموع، انتقال تجارب سایر کشورها و متولیان بین المللی تعاون بسیار ارزشمند است.

این مطلب را مهندس کلانتری، معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد مطرح کرد و گفت: هدف این همایش بررسی ظرفیتها و مزیتهای بخش تعاون برای توسعه بیشتراست. همچنین فرصت مناسبی برای تبادل تجارب و طرح مباحث علمی است تا مسیر توسعه بخش تعاونی بهتر از گذشته تبیین گردد.

وی افزود: از تجارب کشورهای توسعه یافته هم استفاده خواهیم کرد تا ببینیم کدام یک در کشور ما قابلیت اجرا دارد. زیرا آنها در پایدار کردن جایگاه تعاون در بخش اقتصاد کار کرده و در این زمینه توفیقات زیادی به دست آورده اند.
وی گفت: این همایش که با حضور صاحبنظران سازمان بین المللی کار ، سازمان بین المللی تعاون ، اتحادیه تعاونی‌های بزرگ اروپایی و آسیایی و صاحبنظران و اساتید داخلی برگزار می‌شود، می‌تواند مسائل کلیدی تعاون را مورد توجه قرار دهند. گروه‌های تخصصی جانبی هم خواهند بود.کلانتری با تاکید براینکه آنچه امروز به عنوان اولویتهای بخش تعاون دنبال می‌کنیم، رشد اقتصادی و تحقق اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد:

بحث دوم رشد اشتغالزایی طبق برنامه توسعه است، چراکه اشتغال در این حوزه ارزانتر از سایر بخش هاست. به همین دلیل باید تقویت تعاونی ها و ایجاد نقش‌های جدید برای شکل گیری آنها را دنبال کنیم.
وی ادامه داد: موضوع دیگر مشاغل خرد و خانگی و توجه به خوشه‌های صنعتی و زنجیره‌های تولید است که شبکه‌های تعاونی در حوزه‌های تولید، توزیع ، مصرف و خدمات هم می‌توانند نقش موثری داشته باشند و منابع را سازماندهی کنند، مانند فعالیت هایی که درعرصه طرح‌های تکاپو در برخی استانها انجام شد. می‌توانیم این الگوها را مورد توجه قرار دهیم که هم در جهت تجمیع سپرده ها و رفع محرومیتها است و هم موجب هم افزایی می‌شود.

به اعتقاد معاون امور تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تعاون بخش مردمی اقتصاد است که می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد در مناطق دوردست و نیز در مشاغل خرد شود، بهره وری را افزایش داده و امکان حضور در بازارهای صادراتی را ایجاد کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما برای پیشبرد برنامه‌های تعاون هفت راهبرد داریم، تاکید کرد: این همایش علاوه بر دنبال کردن اهداف فرهنگ سازی و فعالیت شبکه ای که به ترتیب راهبرد اول و سوم است، در جهت راهبرد ششم که توسعه بازار و برند است نیز فعالیت خواهد کرد. به این ترتیب با توجه به تکلیف رییس جمهور، هفته تعاون شامل عارضه یابی بخش تعاون خواهد بود تا سند بخش تعاون که در دولت مطرح و بررسی می‌شود، واقع بینانه باشد.
کلانتری در ادامه به ذکر برخی اطلاعات آماری در خصوص تعاونی‌های ایران و جهان پرداخت و با اعلام اینکه در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تعاونی در دنیا وجود دارد، افزود: در ایران نیز ۱۰۰هزار تعاونی وجود دارد و از نظر تعداد تعاونی ها، ۴ درصد جمعیت تعاونی ها را داریم.