رشد بازار خودرو نشانه چیست؟ آیا باید اقتصاد بهبود یابد تا بازار خودرو رونق پیدا کند یا بازار خودرو باید به کمک اقتصاد بیاید؟ موسسه DMV که به‌طور همزمان در زمینه خدمات بیمه‌ای خودرو و صدور گواهینامه رانندگی فعالیت می‌کند با تحقیقی طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ سعی کرده تا به این سوال پاسخ دهد. این موسسه ابتدا رفتار مصرف‌کننده را در بازار خودرو زمانی که اقتصاد در شرایط بد و خوب قرار دارد توضیح می‌دهد.

در شرایط بد اقتصادی انتظار می‌رود تا نرخ بهره وام افزایش پیدا کند، در این حالت مصرف‌کننده زمان بیشتری را برای پیدا کردن وام با نرخ بهره‌ای که با شرایطش تناسب داشته باشد سپری می‌کند. این مساله موجب می‌شود تا فرصت از دست عرضه‌کننده یا خودروساز بیرون بیاید. دوم خریدار سختگیرانه‌تر به خودرویی که قصد دارد بخرد نگاه می‌کند. این سختگیری شامل هزینه‌های مصرف و نگهداری و همچنین خدمات پس از فروش و کیفیت خودرو می‌شود. در این میان گروهی از خودروها از چرخه انتخاب او خارج می‌شوند. سوم اینکه در شرایط بد اقتصاد بازار خودروهای دست دوم رشد می‌کند و جای بازار خودروهای نو را می‌گیرد. در اینجا نیز خودروسازی‌ها از چرخه حذف می‌شوند.

اما در شرایط خوب اقتصاد عکس این موارد را مشاهده می‌کنیم. خریداران یا به دنبال وام نمی‌روند یا به سرعت با نرخ بهره مناسب وام خود را انتخاب می‌کنند. چرا که در این شرایط انتظار داریم که نرخ بهره وام بانکی پایین باشد. در شرایط خوب اقتصاد مصرف‌کننده سختگیری کمتری درخصوص کیفیت خودرو به خرج داده و جذابیت‌های ظاهری و رنگ بدنه می‌توانند عامل‌های تعیین‌کننده‌تری باشند. همچنین بازار خودروهای نو به‌طور چشمگیری توسعه پیدا کرده و سرعت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بیشتر می‌شود. همچنین در این شرایط است که مصرف‌کنندگان به سوی خودروهای دوم و سوم و خودروهایی با کاربری‌های خاص می‌روند. این موسسه با بررسی رفتار مصرف‌کننده در مورد خودروهای شاسی بلند و وانت‌های بزرگ (پیکاپ) نتیجه گرفته است که در سال‌های بحران اقتصادی فروش خودروهایی از این دست تنها در فصول سرد و مناطقی که الزاما باید از اینگونه خودروها استفاده کرد رشد می‌کند. اما در شرایط ثبات اقتصادی در تمام فصول فروش پیکاپ‌ها با رشد همراه بوده است. این تحقیق در نهایت نتیجه‌گیری کرده است که رشد بازار خودرو الزاما نیازمند یک رونق فراگیر اقتصادی نیست، بلکه نیازمند ثبات است و بازار خودرو با مشاهده بارقه‌های مثبت شدن اقتصاد دست به کار شده و خود به‌عنوان یک موتور اقتصاد را به جلو می‌راند.