ثبـات 93  و ابهام 94
سید‌کمال سید‌علی معاون اسبق بانک مرکزی نرخ ارز در سال 93 با وجود تورم داخلی نوسانات چندانی را به ثبت نرساند تا بتوان این سال را برای شاخص بازار ارز در مجموع سال با ثباتی دانست، این امر حکایت از آن دارد که انتظارات تورمی و تقاضاهای سفته بازانه کاهش یافته است. در واقع کاهش نوسانات، تقاضای سرمایه‌گذاری را برای ارز پایین آورد و دلار در تمامی سال تغییرات خود را در دامنه‌های مشخصی به ثبت رساند. نوسانات محدود دلار در بازار داخلی در حالی اتفاق افتاد که شاخص دلار در بازارهای جهانی راه صعودی را در پیش گرفته بود.
اما ادامه روند کم نوسان در سال ۹۴ بستگی به نرخ تورم و آینده تحریم‌ها خواهد داشت. برداشته شدن تحریم‌ها دسترسی به ذخایر ارزی را آسان تر و سمت عرضه بازار را تقویت خواهد کرد. ولی آنچه مهم است نحوه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران است. آزادسازی به یکباره یا بر‌اساس جدول زمانی خاص اثرات متفاوتی بر بازار ارز خواهد داشت.
از سوی دیگر، پس از برداشته شدن تحریم‌ها، برای مدیریت نرخ ارز باید واردات و تقاضای متراکم شده بازار تنظیم شود تا از هجوم یکباره تقاضای انباشته شده و فشار بر نرخ ارز جلوگیری شود. توانایی بانک مرکزی برای تسهیل ورودی ارز به کشور و ورود سرمایه‌های خارجی از دیگر عوامل اثر گذار بر نرخ ارز 94 خواهد بود.
میزان افزایش صادرات غیر‌نفتی مساله دیگری است که بر نرخ ارز ۹۴ اثرگذار خواهد بود. در صورت افزایش حجم صادرات میزان درآمدهای ارزی کشور افزایش و سمت عرضه بازار با تقویت بیشتری همراه خواهد شد و در صورت افزایش تقاضا، عرضه توانایی متعادل کردن بازار را خواهد داشت.