چهار اشتباه رایج در هنگام خرید

بی‌تردید برای شما هم موارد زیادی پیش آمده که برای تفریح به یک مجتمع رفته‌اید اما در دام ویترین برخی فروشگاه‌ها گرفتار شده‌اید و با اشتیاق فراوان به خرید پرداخته‌اید اما نهایتا پای شما به خانه نرسیده از خرید خود پشیمان شده‌اید. با خود افسوس می‌خورید که‌ کاش پیش از خرید هیجانی به مغازه‌ای دیگر رفته بودید تا علاوه بر گسترش دامنه انتخاب خود، از قیمت سایر فروشگاه ها مطلع می‌شدید. نکته جالب آنکه با وجود این تاسف، بار دیگر هم که به قصد خرید بیرون می‌روید به جای آنکه از خرید هیجانی قبلی درس عبرت گرفته باشید، در دام تبلیغات فروشگاه‌های پر زرق و برق گرفتار می‌شوید. برای آنکه هربار در چنین دامی گرفتار نشوید نکته اولی که باید بدانید این است که فروشندگان و صاحبان کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند تا آنجا که امکان دارد به شما جنس بفروشند. به همین خاطر توصیه‌های آنها همواره به نفع شما نخواهد بود اما شما هم ممکن است هنگام خرید اشتباهاتی را مرتکب شوید که باعث شود مبلغ بیشتری از آنچه لازم بود را خرج کنید. از این رو برای آنکه گرفتار اشتباهات گذشته خود در هنگام خرید نشوید می‌توانید چند اشتباه رایج در هنگام خرید را بشناسید تا هم انتخاب مناسب‌تری داشته باشید و هم آنکه پول کمتری پرداخت کنید و به تعبیر دیگر به نفع اقتصاد خانواده قدم بردارید.

اجتناب از مقایسه قیمت‌ها

یکی از اشتباهات رایج در هنگام خرید آن است که بسیاری از افراد هنگام خرید از مقایسه قیمت کالاهای مشابه در فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف دوری می‌کنند. افراد زیادی هستند که بدون توجه به بودجه کنار گذاشته خود برای خرید، با پیدا کردن کالای موردنظر در اولین مغازه اقدام به خرید می‌کنند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان اقتصاد خانواده این اولین اشتباه یک خرید هیجانی است. اگر بدبین بودن را کنار بگذارید ممکن است کالایی را به مراتب گران‌تر بخرید. به همین خاطر هنگام خرید دست از مقایسه قیمت‌ها بر ندارید. گاهی با طی مسافت چند خیابان می‌توانید‌‌ همان کالا را به مراتب ارزان‌تر بیابید. همچنین برای برخی از کالاهای دیجیتالی می‌توانید از جست‌و‌جوهای اینترنتی بهره ببرید. اگر از قیمت کالا‌ها در دیگر فروشگاه‌ها مطلع باشید، آن وقت قدرت چانه زنی شما در مقابل فروشنده نیز افزایش می‌یابد اما اگر فروشنده احساس کند شما از اطلاعات کافی در مورد بازار کالا بی‌بهره هستید، تلاش می‌کند از بی‌اطلاعی شما بهره ببرد تا شما را به خرید آن کالا ترغیب کند.

فراموش کردن بودجه‌بندی

دومین اشتباهی که در هنگام خرید ممکن است به وجود آید آن است که شما همه پولی را که در حساب بانکی خود دارید برای خرید یک کالا هزینه کنید، این در حالی است که همه پولی که در حساب بانکی شما قرار دارد برای خرید کردن نیست. به خصوص اکنون که بیشتر خرید‌ها با عابر بانک انجام می‌شود خطر اینکه از بودجه تعیین شده برای خرید کردن فرا‌تر بروید بسیار زیاد است. پیش از خرید تعیین کنید که قصد دارید برای مثال چقدر پول برای شلوار بپردازید و به هیچ وجه از میزان تعیین شده فرا‌تر نروید. عادت به خرید کردن بیش از بودجه تعیین شده به مرور زمان باعث خواهد شد تا بدهی‌ها از راه برسند. برای دوری کردن از این اشتباه در هنگام خرید می‌توانید به جای استفاده از عابر بانک، پول نقد کنار گذاشته از حقوق ماهانه خود برای خرید را همراه داشته باشید. در این روش شما سعی می‌کنید مطابق با بودجه موردنظر، لباس یا هر وسیله موردنیاز خود را خریداری کنید. ضمن آنکه کارشناسان اقتصاد خانواده توصیه می‌کنند برای آنکه بدانید که هر ماه می‌توانید چه سهمی از حقوق ماهانه‌تان را برای خرید استفاده کنید می‌توانید در ابتدای هر ماه سهم مشخصی را کنار بگذارید.

از خود بی‌خود شدن در حراجی‌ها

سومین اشتباه رایج بسیاری از افراد در هنگام خرید از حراجی‌ها رخ می‌دهد. فروشندگان در حراج‌های فصلی معمولا قیمت کالا‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند اما این دلیل نمی‌شود که شما مجبور باشید خرید کنید. نخست اینکه به خاطر داشته باشید همیشه حراجی‌هایی در کار خواهند بود و این یک حراجی آخرین فرصت شما برای خرید کردن نیست. همچنین حراجی‌ها نباید باعث شوند نیاز شما به برخی کالا‌ها افزایش یابد. خرید از حراجی‌ها به شرطی هوشمندانه است که شما واقعا به کالایی نیاز داشته باشید. معمولا می‌توان افراد بسیاری را مشاهده کرد که هنگام فروش فوق‌العاده با کیسه‌هایی مملو از کالاهای خریداری شده پیروزمندانه از فروشگاه بیرون می‌آیند اما آنها در واقع اصلی‌ترین بازندگان فروش فوق‌العاده هستند. نکته مهم دیگری که در خرید از حراجی‌ها باید به یاد داشته باشید این است که آن دسته از کالاها را باید انتخاب کنید که به دلیل سادگی تا سال آینده نیز همچنان مد هستند و شما در سال آینده نیز به استفاده از آنها رغبت نشان خواهید داد. ضمن آنکه شما باید قیمت کالایی که در حراجی قصد خرید آن را دارید بدانید و خودتان محاسبه کنید که با خرید آن در فصل حراج، چند درصد به نفع اقتصاد خانواده خرید کرده‌اید. نکته آخر اینکه باید مراقب کالاهایی که بدون نیاز به آنها و تحت تاثیر شرایط حراجی اقدام به خرید آنها می‌کنید، باشید.

تبیین‌های اشتباه بعد از خرید

بعد از اینکه شما چیزی را می‌خرید که نباید می‌خریدید، خودتان را قانع می‌کنید که کارتان درست بوده است. بسیاری از مردم از پذیرش این نکته که ممکن است در خرید اشتباه کنند. سر باز می‌زنند، به خصوص موقعی که یک خرید بزرگ انجام می‌دهند. فروشندگان این مساله را می‌دانند، بنابراین سعی می‌کنند نخست با استفاده از چیزهایی شبیه ضمانت کالا، خریدار را تشویق کنند تا اقدام به خرید کند. همین که شما تصمیم به خرید گرفتید، جای فروشنده را خواهید گرفت و خود را متقاعد می‌کنید تصمیمتان درست است و نیز شروع به بالابردن ارزش آن می‌کنید زیرا اکنون آن کالا مال خودتان است. کاری که در این مورد شما می‌توانید انجام دهید این است که با این نگرش مبارزه کنید. اگر کالا یا خدماتی که دریافت کرده‌اید خوب نیستند، آن را به فروشنده برگردانید.