بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو سال آینده را سالی پر بار برای صنعت خودرو پیش‌بینی می‌کنند، هرچند که این خوش‌بینی تا‌حدودی به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گره خورده است. آن‌طور که از شواهد پیداست طی دو سال گذشته خودروسازان مطرح جهانی با ارزیابی بازار ایران علاقه خود را به حضور در این بازار ابراز کردند حال آنکه برخی از خودروسازان عقد قرارداد یا حضور جدی خود را به پایان مذاکرات هسته‌ای موکول کردند. اما در کل کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو سه سناریوی مهم را برای صنعت خودرو رقم زده‌اند؛ «حضور خودروسازان بزرگ در ایران»، «واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به خارجی‌ها» و «ورود خودروهای جدید به بازار» از جمله پیش‌بینی‌هایی است که برای صنعت خودرو ایران در سال 94 مطرح شده و در کنار آن سناریو افزایش قیمت نیز در بازار خودرو کشور قرار دارد.
در همین حال بسیاری از کارشناسان حضور خودروسازان مطرح جهانی را از محتمل‌ترین اتفاقات سال آینده می‌خوانند به طوری که برخی حتی از حضور شرکت جنرال موتورز در ایران سخن می‌گویند. در هر حال با توجه به اخبار ضد و نقیض منتشر شده در این مورد، می‌توان حضور خودروسازان آمریکایی در «جاده مخصوص» را نیز جزو سناریوهای احتمالی صنعت خودرو ایران در سال ۹۴ دانست. البته با فاکتور گرفتن از شرکت‌های آمریکایی، خودروسازان بزرگ اروپایی نیز میل زیادی برای حضور در ایران دارند، از جمله فولکس‌واگن آلمان و فیات ایتالیا.
گفته می‌شود که فولکس واگن می‌خواهد با دو شرکت زیرمجموعه‌اش یعنی «سئات» و «اشکودا» به «جاده مخصوص» بیاید و حتی در این مورد مذاکراتی نیز صورت گرفته و طرفین منتظر توافق جامع هسته‌ای میان ایران و غرب هستند.
حال باید منتظر ماند و دید آیا سال ۹۴ به نقطه عطفی در صنعت خودرو ایران تبدیل می‌شود و بزرگان خودروسازی جهان راهی «جاده مخصوص» خواهند شد؟ اما حضور پررنگ شرکت پژو و رنو نیز از جمله سناریوهایی است که از سوی برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو مطرح است. در این زمینه مسوولان شرکت ایران خودرو اظهار امیدواری کرده‌اند که تابستان سال ۹۴، شاهد تولید اولین محصول مشترک با پژو (خودرو پژو ۳۰۱) در سایت مازندران ایران خودرو خواهند بود تا برای اولین‌بار، این دو خودروساز بزرگ، به‌صورت جوئینت‌ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) با یکدیگر به تولید خودرو بپردازند.
همچنین به گفته ایران‌خودرویی‌ها، ظاهرا آمدن پژو به ایران، چندان ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و چه توافق بشود و چه نشود، این دو شرکت به‌طور حتم به همکاری خود ادامه خواهند داد. شرکت رنو نیز این روزها تلاش زیادی می‌کند تا بتواند سهمی از بازار ایران داشته باشد. خودروساز مذکور هرچند تولید مگان در ایران را متوقف کرد اما هنوز خودروی جایگزینی را معرفی نکرده است. اما موضوع بازار نیز از جمله پیش‌بینی‌هایی است که در اظهارات برخی از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو دیده می‌شود به طوری که بسیاری از این کارشناسان افزایش قیمت خودرو و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تثبیت قیمت را محتمل‌ترین گزینه در این زمینه می‌خوانند. برخی کارشناسان معتقدند قیمت خودروهای داخلی در هر صورت افزایشی طبیعی ناشی از هزینه‌های جاری شامل بیمه، مالیات و شماره‌گذاری و دستمزد و... خواهد داشت و در کنار آن، هیچ بعید نیست شورای رقابت نیز به‌عنوان مسوول فعلی قیمت‌گذاری، قیمت خودروها را افزایش بدهد. اما تازه‌واردان به بازار نیز خود سوژه‌ای برای سال آینده اند؛ آن طور که از ایران‌خودرو خبر می‌رسد، این شرکت به جز خودروهایی که قرار است با پژو بسازد، قصد دارد خودروهای داخلی و ساخت خود را نیز به بازار بفرستد.
یکی از برنامه‌های اصلی ایران‌خودرو در این مورد، تولید محصولاتی جدید روی پلت‌فرم ارتقا یافته سمند است، سمندی که خود از پلت‌فرم بزک شده پژو ۴۰۵ بهره می‌برد. از آن‌سو اما سایپایی‌ها نیز وعده عرضه چند خودرو جدید را طی سال ۹۴ داده‌اند که در بین آنها، می‌توان از «ساینا» محصول ۳۰ میلیون تومانی این شرکت نام برد.