سمت و سوی واردات خودرو
در حالی آمار واردات خودرو نشان از افت 56 درصدی ورود خودروهای خارجی طی 10 ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد که کارشناسان مهم‌ترین عامل در سیرنزولی واردات را کاهش تقاضا عنوان می‌کنند.براساس آمار گمرک تا پایان دی‌ماه سال جاری تعداد 35 هزار دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شده که این میزان، نشان‌دهنده کاهش 56 درصدی واردات خودرو است. با این حال آمار گمرک حاکی از آن است که در دی‌ماه 5هزار و 637 دستگاه انواع خودرو سواری وارد کشور شده است.اما در کنار کاهش تقاضا برای خودروهای وارداتی سخت‌گیری‌های سازمان ملی استاندارد در رعایت الزامات اتخاذ شده بر واردکنندگان و همچنین احتمال ورود شرکت‌های مادر در ماه‌های آتی و انتظار مشتریان برای خرید خودرو از نمایندگی‌های اصلی از جمله عوامل کاهش واردات خوانده می‌شود.در این میان اما کارشناسان عمده‌ترین مساله را به ورود شرکت‌های مادر و انتظار مشتریان درخصوص کاهش قیمت خودروهای وارداتی مرتبط می‌دانند. در پی تشدید تحریم‌ها، بازار واردات خودرو به دو دسته واردکنندگان رسمی و غیررسمی تقسیم شد.
با تحقق توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام طی ماه‌گذشته اما مشخص شد که بسیاری از نمایندگی‌های حاضر در ایران نیز خود نماینده رسمی شرکت مادر نبودند. بنابراین با اعلام حضور بسیاری از برندها، در حال حاضر مشتریان در انتظار ورود نمایندگی‌های اصلی هستند و این موضوع موجب شده که بازار خودروهای وارداتی با تغییر و تحولاتی روبه‌رو شود. از سوی دیگر طی دو ماه گذشته افزایش سخت‌گیری سازمان ملی استاندارد درخصوص واردات خودرو نیز خود موجب تغییراتی در بازار وارداتی‌ها شد. موضوعی که با الزام چراغ مه‌شکن خودروهای خارجی آغاز شد و کمی بعد به الزام برچسب انرژی رسید. اما افت تقاضا به دلیل تغییر شرایط بازار موجب شد تا کاهش فروش، دامن واردکنندگان را نیز بگیرد. بنابراین واردکنندگان خودرو که با حجم بسیار زیادی از خودروهای فروش نرفته مواجه بودند، تصمیم به کاهش میزان واردات خود گرفتند، به خصوص آنکه با فرارسیدن سال میلادی جدید بسیاری از خودروهای مدل ۲۰۱۵ روی دست آنها باقی ماند و بازار منتظر خودروهای ۲۰۱۶ بود.

سهم واردات برندها
اما در حالی آمار واردات طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه با افت همراه بوده که درصد سهم برندهای مختلف در بازار خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نیز تاییدی بر این موضوع است.بر اساس آمار گمرک، برندهای هیوندایی، کیا و تویوتا به ترتیب بیشترین حجم واردات در ۱۰ ماه سال جاری را به خود اختصاص داده‌‌اند.براساس آمار گمرک طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری هیوندایی با ورود ۱۳ هزار و ۸۱ دستگاه خودرو توانسته رتبه اول واردات را به خود اختصاص دهد. بنابراین این برند کره‌ای توانسته ۳۷ درصد از سهم واردات خودرو را از آن خود کند. هرچند هیوندایی برای دومین سالی پیاپی است که توانسته مقام اول واردات خودرو را به خود اختصاص دهد، اما میزان واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۶۴ درصدی را تجربه کرده است. به‌طوری که، این برند در مدت مشابه سال گذشته سهم ۴۹ درصدی را به خود اختصاص داده بود که این موضوع نیز نشان از افت واردات خودرو طی سال جاری دارد. در میان خودروهای هیوندایی سانتافه جایگاه نخست را کسب کرده، به‌طوری که این خودرو با واردات ۶هزار و ۵۲۷ دستگاهی سهم ۱۸درصدی واردات این برند را برای خود ثبت کرده است. به عقیده کارشناسان، سهم بالای این خودرو به دلیل آن است که طی سال‌های اخیر گرایش مشتریان خودرو به خرید خودروهای شاسی‌بلند افزایش بسیاری پیدا کرده است.کیا نیز با سهم ۱۹ درصدی رتبه دوم واردات خودرو در ۱۰ ماه گذشته را از آن خود کرد. به‌طوری که این خودروساز ۶هزار و ۷۱ دستگاه خودرو را طی این مدت وارد کشور کرده است. مقایسه آمار واردات این خودرو با ۱۰ ماه سال گذشته اما نشان از آن دارد که کیا توانسته گوی سبقت را از رقبای خود برباید زیرا در سال گذشته این برند جزو رتبه اول تا سوم نبود.

در میان مدل‌های کیا، اسپورتیج با ۲ هزار و ۵۳۱ دستگاه طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری و با سهمی۳۷ درصدی در این خانواده بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است.رتبه سوم بیشترین حجم واردات خودرو در ۱۰ ماه سال جاری نیز به برند تویوتا تعلق می‌گیرد که توانسته با واردات ۴ هزار و ۸۱۵ دستگاه خودرو سهم ۱۴ درصدی بازار را از آن خود کند. این برند با واردات ۸۲۹ دستگاهی در دی‌ماه توانست تا حدی کاهش واردات خود در آذرماه با واردات ۹۶ دستگاهی را جبران کند. رتبه اول بیشترین آمار واردات خودرو طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری با واردات ۷۸۹ دستگاهی به تویوتا Rav۴ تعلق گرفته است. در حالی خودروسازان کره‌ای و ژاپنی توانسته‌اند نبض بازار را در دست بگیرند و رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دهند که پس از این برندها، خودروسازان اروپایی با سهم‌های کمتر از ۸ درصد در بازار خودرو حضور پیدا کرده‌اند. براین اساس، رنو با واردات ۲هزار و ۱۵۳ دستگاهی طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری توانست، سهم ۷ درصدی از واردات را به خود اختصاص دهد. پس از رنو بی ام و با ۵ درصد رتبه پنجم را از آن خود کرده است. پس از این برندها، میزان سهم واردات به خودروهای چینی تعلق دارد به‌طوری که جیلی و سانگ‌یانگ به ترتیب سهم ۴ و ۳ درصدی را از آن خود کرده‌اند.