بررسی فرصت های اقتصادی اصفهان با کشور هزار جزیره

دنیای اقتصاد- اندونزی با حدود ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پر جمعیت دنیاست؛ کشوری که تا حدود شش دهه قبل، مستعمره هلند بود اما طی ۵۰ سال خود را به صف قدرت‌های برتر اقتصادی جهان رساند. اندونزی یک مجمع الجزایر است. از این رو به کشور هزار جزیره شهرت دارد. وجود ۱۳۵۰۰ جزیره، چنین عنوانی را برازنده این کشور ساخته است. زغال سنگ و صنایع چوب، توریسم، محصولات کشاورزی و نفت چهار حوزه اصلی در تولید داخلی و منبع عمده درآمدهای اندونزی به حساب می‌آید. دفتر اصلی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.س.آن در جاکارتا پایتخت اندونزی قرار دارد و اندونزی بزرگترین عضو تولید کننده این سازمان است.

با توجه به مجموع این ویژگی ها و با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و اندونزی، بررسی فرصت های تجاری مشترک بهترین پیش زمینه برای توسعه ارتباطات تجاری، اقتصادی و فرهنگی دو طرف است. از این رو سفیر اندونزی و نماینده سازمان توسعه تجارت خارجی این کشور در ایران، هفته گذشته به اصفهان آمدند تا در همایش آشنایی با نمایشگاه تجاری اکسپوی اندونزی، به معرفی این نمایشگاه پرداخته و شرکت های ایرانی را برای مشارکت در این رویداد ترغیب کنند. این گردهمایی در شرایطی تشکیل شد که به گفته "رودی رجب"، نایب رییس بخش خاورمیانه اتاق بازرگانی اندونزی، بیش از ۵۰ تفاهم نامه همکاری با ایران به امضا رسیده که به تدریج در حال اجرا است و بیشتر آن ها به موضوعات سرمایه گذاری، همکاری های بانکی، انرژی و تجارت مربوط می شود. پیش از این جلسه، اتاق بازرگانی ایران، ۲۹ تیرماه میزبان تعداد زیادی از اعضای اتاق بازرگانی ایران، رایزنان بازرگانی و اقتصادی ایران در اندونزی، همچنین نمایندگانی از شرکت های مختلف و سازمان خدمات مالی اندونزی بود. متعاقب این جلسه بود که گردهمایی مشترکی در سالن همایش های نمایشگاه بین المللی استان اصفهان برگزار شد تا سفیر کشور اندونزی، نماینده سازمان توسعه تجارت خارجی اندونزی و نیز تعدادی از کارشناسان اقتصادی این سفارت و به بررسی فرصت های تجاری مشترک و نیز معرفی نمایشگاه اکسپوی اندونزی بپردازند.

اقدام ویژه اصفهان در نمایشگاه های اندونزی

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در این جلسه گفت: بدون شک برگزاری نمایشگاه های اختصاصی در کشورهای مقصد بازرگانان کشور اندونزی، یکی از راه های افزایش مبادلات تجاری این کشور خواهد بود. رسول محققیان، نمایشگاه را نقطه شروع یک تجارت دانست و اظهار داشت: نمایشگاه اکسپوی اندونزی سی و یکمین دوره برگزاری خود را پیش رو دارد و ابتکار معرفی این نمایشگاه در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان و شیراز، فرصت اطلاع رسانی بیشتر و مفیدتر برای حضور ایرانیان در این رویداد را فراهم می سازد. وی در این نشست از سفیر اندونزی و نماینده سازمان توسعه تجارت خارجی این کشور برای برگزاری نمایشگاه های اختصاصی در محل نمایشگاه بزرگ اصفهان که فاز اول آن تا سال ۲۰۱۸ به بهره برداری می رسد، دعوت به عمل آورد.

وی همچنین اضافه کرد: شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در ۵ سال اخیر فعالیت های نمایشگاهی متعددی را در کشور اندونزی آغاز کرده است. به عنوان نمونه این شرکت برگزار کننده پاویون جمهوری اسلامی در نمایشگاه Big۵ جاکارتاست و همچنین در حال بررسی برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه سیال جاکارتا به سر می برد. محققیان خاطرنشان کرد: با مذاکراتی که تاکنون میان شرکت نمایشگاه های اصفهان و مسوولان اکسپوزیوم اندونزی صورت گرفته است، برگزاری پاویون جمهوری اسلامی در نمایشگاه سیال اندونزی تا سال ۲۰۱۸ محقق خواهد شد.

احیای مجدد آمار صادرات به اندونزی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: صادرات کشورهای مختلف به اندونزی در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۸۵ میلیارد دلار بود که سهم ایران در این بین بسیار ناچیز است. همچنین حجم صادرات ایران به اندونزی در سال ۹۱ به یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار می رسید که متأسفانه این رقم در سال ۹۴ به عدد ۸۱ میلیون دلار کاهش یافت. محمد مجیری با بیان اینکه در سال های اخیر به سبب تحریم های ناعادلانه علیه ایران حجم صادرات ایران به اندونزی کاهش یافته، گفت: بعد از دوران برجام و برداشته شدن تحریم ها انتظار می رود که میزان صادرات به اندونزی به ارقام سال ۹۱ برگردد و حتی از آن نیز بالاتر رود. به گفته وی کشور اندونزی بازار و شریک تجاری خوبی برای محصولات ایرانی از قبیل محصولات نساجی و فرش اصفهان به شمار می رود و همچنین در زمینه گردشگری نیز زمینه همکاری بسیار خوبی میان اصفهان و اندونزی وجود دارد. مجیری با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰۰ واحد صنعتی و معدنی در استان اصفهان، تأکید کرد: ارتباطات دو کشور با افزایش حضور بازرگانان و تسهیل در صدور روادید تجار، رشد بیشتری خواهد یافت. همچنین افزایش خطوط هوایی و برگزاری نمایشگاه ها بین دو کشور نیز به این ارتباطات قوت می بخشد.

پیش به سوی تبادل توریسم

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: بازگرداندن بازارهای از دست رفته، کار بسیار سختی است اما با توجه به ویژگی های مشترک بین دو کشور ایران و اندونزی، احیای این فرصت ها امکان پذیر به نظر می رسد. مصطفی روناسی گفت: با توجه به حضور هیأت های تجاری از بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی در ایران در چند ماه اخیر، منتظر ورود هیأت های تجاری از کشور اندونزی هستیم. به گفته وی تعدد واحدهای صنعتی در استان اصفهان در زمینه های فولاد، سنگ، نساجی و پتروشیمی فرصت های همکاری زیادی بین اصفهان و اندونزی ایجاد کرده است. همچنین محصولاتی مانند نفت ایران و کائوچوی اندونزی از دیگر موارد مهم همکاری قلمداد می شود. روناسی ادامه داد: در زمینه گردشگری نیز توانمندی های قابل توجهی برای ارتباطات دو کشور وجود دارد که با عقد قرارداد خواهر خواندگی، می توان در تبادل توریسم موفق تر عمل کرد. وی به عنوان نماینده اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست، در خصوص پذیرش هیأت های تجاری از کشور اندونزی و نیز اعزام هیأت های تجاری از ایران به اندونزی اعلام آمادگی کرد.

خبرهای خوش اندونزیایی ها

سفیر اندونزی در این نشست اظهار کرد: در ماه جاری اندونزی مقادیر قابل توجهی LPG از ایران وارد می کند که قرارداد این مبادله در ماه ژوئن بسته شده و شاهد گویایی برای روند رو به رشد مبادلات بین دو کشور محسوب می شود. "اوکتاویانو علم الدین" افزود: اندونزی آماده سرمایه گذاری در بخش های مختلف نفت و گاز ایران است و در هفته آینده یک شرکت اندونزیایی با شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه جدیدی به منظور بهره برداری از نفت ایران به امضا خواهد رساند. وی اعلام کرد: محصولات غذایی و نوشیدنی های اندونزی از جمله مواردی است که می تواند موضوع مبادله کالا با ایران باشد. به عنوان نمونه محصولاتی چون نودل و مرغ کاری با ذائقه ایرانی هماهنگ است. علم الدین، تأکید کرد: مزیت محصولات اندونزی در پایین بودن قیمت آن هاست و بسیاری از محصولات نساجی و لباس که از کشورهای تایلند، سنگاپور و مالزی به ایران وارد می شود، تولید کشور اندونزی است.

وی افزود: برای مشارکت کنندگان نمایشگاه اکسپو، امکانات و خدمات ویژه ای در نظر گرفته ایم که از آن جمله می توان به اقامت رایگان مشارکت کنندگان اشاره کرد. همچنین مشارکت کنندگان نمایشگاه این فرصت را دارند که از مشاوره های کاربردی در زمینه یافتن شرکای تجاری جدید بهره مند شوند. گفتنی است نمایشگاه اکسپوی اندونزی مهر ماه امسال برگزار می شود. در این نشست از فعالان صنعت ساخت و ساز جهت حضور در بزرگترین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان اندونزی که همزمان با هفته ساخت و ساز اندونزی (۱۹ الی ۲۱ آبان ۹۵) در جاکارتا برگزار می شود نیز دعوت به عمل آمد.