آزادسازی منابع درونی با رویکرد اقتصاد مقاومتی
دنیای اقتصاد، رها بخشایش- نخستین همایش ملی «اقتصاد آموزش و پرورش با رویکرد اقتصاد مقاومتی» با حضور اندیشمندان اقتصاد و اهالی تعلیم و تربیت در مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد که پیام وزیر آموزش و پرورش آغازگر این همایش بود. در بخشی از پیام علی‌اصغر فانی به این همایش آمده است: «برگزاری این همایش در 24 خرداد که یادآور پیروزی اندیشه تدبیر و امید با مشی اعتدال و رویکرد همگرایی در جهت بهبود، اصلاح و اعتلای رویه‌های حاکمیتی است، تحسین‌برانگیز است؛ این همایش که در راستای تحقق بند 21 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی به ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی است، فرصت بی‌نظیر و چندگانه برای تمرکز پژوهشگران حوزه اقتصاد و عرصه تعلیم و تربیت نسبت به اقتصاد آموزش و پرورش فراهم آورده است. تاکید بر اقتصاد مقاومتی به عنوان یک عامل درون‌زا در آموزش و پرورش متضمن توسعه مشارکت همگانی، تمرکززدایی و بهره‌وری است. در دولت تدبیر و امید با توجه به حضور صاحبان اندیشه و تجربه، توانمندی‌های بالقوه برای هدایت همگانی در جهت تحقق زمینه‌های اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی عمومی وجود دارد؛ البته به سبب طیف گسترده مخاطبان، علاوه بر اینکه آموزش و پرورش نقش موثری در فرهنگ‌سازی اقتصاد سالم و پویا دارد، به دلیل وجود مشارکت‌های متنوع در آموزش و پرورش با اتخاذ رویکردها و رویه‌های علمی و مدل‌های اقتصادی کارا و اثربخش می‌توان به کاهش و حذف بسیاری از کاستی‌ها در آن مبادرت ورزید. اکنون که با اهتمام دست‌اندرکاران این همایش فرصت گفت‌وگو و تبادل اندیشه‌های علمی فراهم شده، امید است زمینه رهیافت‌های علمی و عملی در جهت پویاسازی بیشتر اقتصاد آموزش و پرورش را شاهد باشیم.»

ضرورت تحقق ظرفیت‎های اقتصادی آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این همایش با بیان اینکه این همایش دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، گفت: اولین هدف، جامعه‌پذیر کردن دانش‌آموزان جهت تشویق و ترغیب رفتارهای عقلایی اقتصادی است.
سید جواد حسینی آموزش و پرورش را «جعبه سیاه» جامعه دانست و اظهار کرد: امروز همگان اعتقاد دارند یکی از استلزامات توسعه، پرورش رفتارهای عقلایی و اقتصادی در جامعه است و چه مرجعی بیشتر از آموزش و پرورش این رسالت را بر عهده دارد؟
مدیرکل آموزش و پرورش استان تحقق ظرفیت‌های عظیم اقتصادی آموزش و پرورش را دیگر هدف اصلی این همایش برشمرد و تصریح کرد: معتقدم آموزش و پرورش لشکر بزرگ اقتصادی اما زاغه‌نشین است که باید از زاغه‌نشینی خارج شود. وی با تاکید بر اینکه ظرفیت اقتصادی آموزش و پرورش در هیچ دستگاهی حتی وزارت نفت هم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای تحقق ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش که راهبرد دولت تدبیر و امید نیز هست، نیاز به منابع داریم.
حسینی با اشاره به اینکه اعتبارات آموزش و پرورش از سه منبع تامین می‌شود، عنوان کرد: اولین منبع، منابع دولتی است؛ تامین اعتبارات برای ارتقاء کیفیت به منظور توسعه همه جانبه یک ضرورت انکارناپذیر است که دولت‌ها باید به آن اهتمام ورزند و دولت یازدهم با تمام معذوریت‌ها و محدودیت‌ها این نگاه را داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان دومین منبع تامین اعتبارات آموزش و پرورش را مشارکت برون‌سازمانی دانست و گفت: سومین منبع نیز «توسعه از درون» است؛ به عبارت دیگر آزادسازی ظرفیت‎های آموزش و پرورش با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با نگاه بهر‌ه‌وری.
حسینی بر فعالیت دائمی دبیرخانه این همایش تأکید و ابراز امیدواری کرد: با به‌کارگیری نتایج این همایش شاهد شکوفایی رفتارهای عقلانی اقتصادی در جامعه و تحقق بهینه ظرفیت‌های آموزش و پرورش به منظور ارتقاء کیفیت آموزش باشیم.

لزوم برون‌سپاری فعالیت‌ها
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این همایش حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی را امتداد یک راه دانست و خاطرنشان کرد: این دو مسیر بسیار به هم وابسته است و هماهنگی و هم‌افزایی آن‎ها اهمیت بسیاری دارد.
محمد کافی ادامه داد: همانگونه که اداره آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم و خیران وبدون تنوع‌بخشی به منابع مشکل است، حوزه آموزش عالی نیز با همین مشکل مواجه است. وی با بیان اینکه پرداختن به حوزه خدمات ما را از دیگر اهداف خود دور می‎کند و مانع پرداختن به پژوهش است، تصریح کرد: به این نتیجه رسیدیم در دانشگاه تا حد امکان حوزه خدماتی را به بخش خصوصی بسپاریم اما این امر ساده نیست.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه شاید دانشگاه در برون‌سپاری وظایف سابقه‌ای ۲۰ ساله داشته باشد، افزود: اما اگر برون‌سپاری بدون مطالعه و نظارت باشد، با شکست مواجه می‌شود؛ انتظار می‌رود اقدامات حوزه آموزشی مبنای علمی داشته باشد.
فریبا احمدی‎مقدم، بازرس ویژه صندوق ذخیره فرهنگیان کشور نیز در بخشی از این همایش به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: یکی از راهکارهای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت‌های درونی است که صندوق ذخیره فرهنگیان محلی برای تحقق این امر است.

ارسال 105 مقاله به همایش
دبیر علمی این همایش نیز تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه را ۱۰۵ مقاله اعلام و عنوان کرد: از این تعداد ۱۹ مقاله در قالب سخنرانی و ۲۴ مقاله نیز در قالب پوستر ارائه می‌شود.
ابراهیمی سالاری با اشاره به برگزاری چهار کارگروه با عناوین «برون‌سپاری و مشارکت بخش خصوصی»، «توسعه درون دستگاهی و افزایش بهره‌وری»، «بخش دولتی و انجمن‌های مردم نهاد» و «اقتصاد مقاومتی» در این همایش، تصریح کرد: میزگردی نیز با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های اقتصاد مقاومتی در پویاسازی آموزش و پرورش» برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است در حاشیه این همایش نمایشگاه «ایده‌ها و تجارب پیرامون موضوع اقتصاد مقاومتی» برپا شد.

فعالیت دائمی دبیرخانه همایش
دبیر ستاد برنامه‌ریزی نخستین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری همایش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه این همایش همزمان با سالگرد پیروزی دولت تدبیر و امید و با مشی اعتدال و اصلاح در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش حدود 650 نفر از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، مدیران کل ادارات نوسازی، خیران مدرسه‌ساز صاحبان مقالات و آثار پذیرفته شده و ... حضور دارند.
سید نعمت عبدی با اشاره به اینکه اهداف همایش در راستای تحقق بند ۲۱ اقتصاد مقاومتی مبنی بر تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در محیط‌های علمی و آموزشی و تبدیل آن به گفتمان رایج ملی است، افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش خراسان در دولت تدبیر و امید در مواجهه با مسائل پیرامونی خود رویکرد و رویه علمی را برگزیده است؛ بر این اساس با توجه به اهداف ۱۰گانه‌ای که برای تحقق این بند ترسیم کرد، هفت محور اعلام و این هفت محور به چهار کارگروه منتهی شد که به طور مشخص زمینه راهبردهای عملی این کارگروه‌ها می‌تواند با توجه به پتانسیلی که در آموزش و پرورش وجود دارد، جنبه عملی به خود بگیرد.
مشاور طرح و برنامه مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه دبیرخانه همایش به صورت دائمی کار خود را ادامه می‌دهد، بیان کرد: این چهار کارگروه یافته‌های علمی این مقالات را استخراج کرده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی، ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات استان قرار می‌دهند. آموزش و پرورش استان نیز به عنوان دبیرخانه این روند را رصد می‌کند و بخشی از آن نیز که کارکرد وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها و نهادهای کشوری را می‌طلبد، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.