بازی برد – برد اروپا و آسیا در صنعت خودرو

غول‌های خودرو‌سازی در طول بیش از صد سال ساخت خودرو توانسته‌اند با استفاده از ایده‌های خلاقانه و فناوری‌هایی که با تحقیق و آزمایش زیاد به‌دست آورده‌اند جایگاه مشخصی در این صنعت برای خود دست و پا کنند. با حضور شرکت‌های نوظهور در کشورهای در حال توسعه آنها به‌تدریج به‌عنوان رقبای جدیدی خود را مطرح کردند و مانع از فعالیت گسترده خودرو‌سازان بزرگ شدند. برخی از خودرو‌سازان پا را فراتر از تولیدات داخلی گذاشته و در مقیاس جهانی تولیدات خود را صادر کردند. رقابت میان خودرو سازان اروپایی، آسیایی و آمریکایی باعث شده است تا جنگ خودرویی میان این قطب‌ها ایجاد شود و آنها در پی یافتن بازارهای جدید به هر نقطه‌ای از دنیا سرک بکشند. اما خودرو سازان اروپایی به علت مزیت‌هایی که دارند همواره توانسته‌اند یک گام جلوتر از رقبای خود در داخل کشورهای در حال توسعه حرکت کنند. غول‌های دنیای ماشین‌‌ها به دلیل محبوبیت برند و شرایطی که دارند این امکان برایشان فراهم شده است تا هر میزان سرمایه که نیاز داشته باشند را در مدت زمان کوتاه برای طرح‌های توسعه‌ای خود به خط تولید تزریق کنند و همچنین به علت سایر جذابیت‌ها در جذب افراد نخبه که در کشورهای کمتر توسعه یافته تربیت شده‌اند، می‌توانند موفق تر عمل کنند.

از سوی دیگر کشورهای در حال توسعه به دلیل نداشتن زیر ساخت‌های لازم با مشکلات عدیده‌ای در جذب سرمایه و به‌کارگیری نیروی متخصص روبه‌رو‌ هستند و در نهایت فناوری‌های روز در این خودروها به سختی به‌دست می‌آید و در نتیجه قدرت رقابت‌پذیری کمتری خواهند داشت. غول‌های خودرو‌سازی در کنار تمام مزیت‌هایی که دارند در ورود به کشورهای در حال توسعه با مشکلات و موانع زیادی روبه‌رو هستند، از این جهت آنها تلاش می‌کنند در قالب همکاری با خودرو سازان منطقه‌ای وارد کشورها شوند. برای این خودرو سازان مطرح، کشورهایی با اقتصاد در حال رشد جذاب تر است و آنها تلاش می‌کنند تا از این طریق بازارهای جدیدی برای فروش بیشتر در دسترس داشته باشند. خودروسازانی که در کشورهای در حال توسعه فعالیت می‌کنند اگرچه خودروهای با کیفیت پایین و در برخی نقاط با ایمنی صفر می‌سازند اما پتانسیل‌های زیادی برای فروش محصولات تولیدی خود در اختیار دارند که در دسترس نمایندگان آنها در این کشورها قرار ندارد. زنجیره تامین قطعات و فروش خودرو از مزیت‌هایی است که غول‌های خودرو‌سازی را به همکاری و امضای توافقنامه با تولیدکنندگان داخلی خودروها ترغیب می‌کند. غول‌ها به دنبال فروش و صادرات و درآمد بیشتر هستند و خودرو سازان داخلی نیز علاوه براین شرایط محبوبیت برند و رقابت بیشتر با رقبای داخلی برایشان اهمیت خواهد داشت.

البته برخی از برندها در کشورهای در حال توسعه با شناخت نقاط ضعف خود در جذب متخصصان و فناوری‌های لازم تلاش کرده‌اند تا بر این مشکل غلبه کنند. به‌عنوان مثال تاتا در هندوستان، آیالا گروپ در فیلیپین و شرکتی در ترکیه از جمله مواردی هستند که تلاش‌هایی دراین زمینه انجام داده‌اند. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با ارائه طرح‌های مختلف منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند و از طرف دیگر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی با برگزاری دوره‌های خاص تلاش می‌کنند مدیران شرکت‌های چند ملیتی خود را از میان افراد همین کشورها تربیت کنند. غول‌ها بر اساس چشم انداز‌های خود به خوبی بازارهای پویا و فعال دنیا را رصد می‌کنند و در هر جایی که احتمال موفقیت بیشتر و شرایط فراهم تر باشد با قدرت زیادی وارد می‌شوند.

ساختار بازاری که غول‌های خودرو‌سازی در آن رشد کرده با بازار کشورهای در حال توسعه متفاوت است. غول‌های خودرو‌سازی محصولاتی گران قیمت با ویژگی‌های خاص و رقابتی در سطح دنیا می‌سازند اما تولید‌کنندگان داخلی در کشورهای در حال توسعه محصولاتی ارزان قیمت با ویژگی‌های ساده تر را عرضه می‌کنند. رویکردی که غول‌ها در ورود به کشورهای کمتر توسعه یافته دارند تولید خودروهای ارزان‌قیمت با ویژگی‌های جهانی است، نیروی کار ارزان قیمت و مواد اولیه در دسترس روی قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم می‌گذارد. به دلیل نبود اطلاعات کافی در رابطه با ذائقه افراد در دنیای ماشین‌ها، سرمایه‌گذاری در این کشورها با ریسک بالایی همراه است. با وجود تمام چالش‌ها و مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها اخبار واصله نشان می‌دهد غول‌های خودرو‌سازی به سمت کشورهایی در آمریکای جنوبی و آسیای شرق می‌روند تا با تزریق فناوری به خودرو سازان محلی و با استفاده از مزیت‌ها و پتانسیل‌های در دسترس امپراتوری خود را گسترش دهند.

خودرو‌سازی بخش‌های متعددی دارد و برخی کشورها مانند چین در بحث قطعه‌سازی پتانسیل بسیار بالایی دارد و در قالب همکاری با غول‌هایی مانند بی ام و بازی برد بردی را در دنیای ماشین‌ها با ژرمن‌ها آغاز کرده‌اند که با تولید قطعات با کیفیت و ارزان قیمت تحولی در این صنعت ایجاد کنند. با مطرح شدن خودروهای برقی ملزومات این خودروها به دلیل جدید بودن فرصت مناسبی را برای کشورهای در حال توسعه فراهم می‌کند تا از همان ابتدا این کشورها در بخش قطعه‌سازی آنها فعال شده و به ترویج این حوزه جدید از دنیای ماشین‌ها کمک کنند.