مدرن‌سازی صنعت خودروی ایران به کمک فرانسوی‌ها
پس از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران درپی توافق هسته‌ای، این کشور به سرعت گام‌هایی را برای مدرن‌سازی صنعت خودروی خود برداشته است. پژو قراردادی را امضا کرده است که به موجب آن در اواخر سال 2017 دوباره به ایران باز می‌گردد. با این قرارداد این خودروساز فرانسوی یکی از نخستین‌ خودروسازانی است که از مزیت لغو تحریم‌های ایران بهره‌مند می‌شود.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، براساس بخشی از این قرارداد، پژو به‌منظور بهبود تجهیزات کارخانه ایران‌خودرو طی پنج سال مبلغ ۴۳۹ میلیون دلار در این کارخانه سرمایه‌گذاری می‌کند. تا اواخر سال آینده ایران‌خودرو قادر خواهد بود سالانه ۱۰۰ هزار مدل پژو ۲۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۰۸ تولید کند و در نهایت ظرفیت این کارخانه دو برابر خواهد شد. شراکت ایران‌خودرو و پژو به سال ۱۹۶۲ باز می‌گردد. پیش از رفع تحریم‌ها ایران‌خودرو ۵۱ درصد از سهام این شرکت و پژو ۴۹ درصد سهام را در اختیار داشت. اکنون شراکت این دو خودروساز به‌صورت ۵۰-۵۰ است. کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو، می‌گوید: «امیدواریم که روابط بسیار طولانی داشته باشیم. ما حضوری بنیادی در این کشور خواهیم داشت.» این توافق برای تاوارس یک پیروزی به شمار می‌رود. او از سال ۲۰۱۴ که هدایت پژو را به عهده گرفته، در انتظار بازگشت به بازار ایران بوده است. او با انعقاد این قرارداد همچنین از رئیس قبلی و رقیب فعلی خود، کارلوس گوسن، پیش افتاده است. گوسن، مدیرعامل رنو، همچنان درحال مذاکره برای خرید پارس خودرو است و هنوز موفق به عقد قرارداد نشده است. شرکت رنو اعلام کرده است:«رنو فعالیت‌های خود را در ایران به سطح قابل توجهی افزایش خواهد داد و آماده خواهد بود به همراه دو شریک خود مدل‌های جدیدی در بازار این کشور عرضه کند.»

پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این کشور بعد از فرانسه بزرگ‌ترین بازار پژو به شمار می‌رفت، به‌طوری که فروش سالانه پژو در ایران حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو بود. پژو در سال ۲۰۱۲ مجبور به ترک بازار ایران شد؛ زیرا در آن زمان جنرال موتورز مالک بخشی از سهام این شرکت بود. اما اکنون جنرال موتوز سهام خود در پژو را فروخته و دیگر شریک پژو محسوب نمی‌شود. براساس تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده است، شرکت‌های آمریکایی اجازه فعالیت اقتصادی در ایران ندارند. تاوارس در این مورد گفت: «پژو علاقه‌ای به ترک ایران نداشت. ما هر دو قربانی تحریم‌های بین‌المللی شدیم.» پژو برآورد می‌کند که حدود ۳ میلیون خودرویی که در جاده‌های ایران تردد می‌کنند دارای لوگوی این شرکت هستند و این برند هم‌اینک ۳۰ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار دارد. تاوارس می‌گوید پژو به خودروهایی که در غیاب این شرکت در ایران تولید شده‌اند، خدمات فنی ارائه می‌کند و به‌منظور ارتقای کیفیت این خودروها برای آنها قطعه فراهم می‌کند. درحال حاضر ایران‌خودرو یک بازیگر اصلی در صنعت خودروی ایران و مناطق پیرامون این کشور به شمار می‌رود. این خودروساز علاوه بر خودروهایی که تحت قرارداد با رنو و مرسدس بنز تولید می‌کند، مدل‌های مخصوص به خود را هم تولید می‌کند. براساس گزارش سالانه ایران‌خودرو در سال ۲۰۱۰، این شرکت در آن سال ۵/ ۴۹ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار داشت و ۷۶۵ هزار و ۴۶۸ دستگاه خودرو به فروش رساند. درنتیجه اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران، بسیاری از خودروسازان خارجی این کشور را ترک کردند و از سال ۲۰۱۳ تولید و واردات خودرو محدود شد. در این میان، خودروسازان داخلی و چینی جای خالی خودروسازان غربی را در بزرگ‌ترین بازار خودروی منطقه پر کردند. در بازار ایران سالانه حدود ۲/ ۱ میلیون خودروی جدید به‌فروش می‌رسد.

شرکت فیات‌کرایسلر که در کشور هلند به ثبت رسیده است؛ اما در آبرن هیلز واقع در میشیگان آمریکا فعالیت می‌کند، احتمالا دیگر خودروسازی خواهد بود که مجوز تولید در ایران و فروش خودرو در این کشور را به دست خواهد آورد. سرجو مارکیونه، مدیرعامل فیات‌کرایسلر، در مراسم شامی که به مناسبت حضور رئیس‌جمهوری ایران در رم تدارک دیده شده بود، شرکت کرد. ولفگانگ برنهارد، رئیس واحد کامیون‌سازی شرکت دایملر، می‌گوید:«در ایران تقاضای فراوانی برای خودروهای تجاری به ویژه کامیون وجود دارد.» چندی پیش این خودروساز آلمانی اعلام کرد با دو شریک ایرانی یعنی خودرو دیزل و گروه ماموت، قرارداد امضا کرده است و به بازار ایران باز می‌گردد. شرکت دایملر در سال ۲۰۱۰ ایران را ترک کرد. جنرال موتورز و فورد موتور، دو خودروساز بزرگ آمریکا، با تحریم‌های باقی مانده در آمریکا مواجه هستند و اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای تولید خودرو در ایران ندارند، با این وجود جنرال موتورز و فورد موتور به دقت اقدامات دیپلماتیک در واشنگتن را رصد می‌کنند. اما تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به‌طور کامل برطرف نشود، بعید به‌نظر می‌رسد این دو خودروساز به این کشور خودرو صادر کنند و یا در این کشور خودرو تولید کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند پس از رفع تحریم‌ها در بازار ایران تقاضای فراوانی برای خودروهای جدید وجود خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان طبقه متوسط بزرگ ایران حامی صنعت خودرو این کشور است.