بازار جهانی را هدف گرفته‌ام
لی لا رضایی ایمان حجت یکی از چهره‌های جدی موسیقی است که بیشتر سعی می‌کند در متن حضور داشته باشد و از حاشیه دور. این نوازنده به همراه برادرش امید حجت از هنرمندان مشهور موسیقی پاپ به شمار می‌آیند که تاکنون توانسته‌اند آثار قابل‌تاملی را تولید کنند. ایمان حجت چندی پیش توانست با قطعه «وای اگه نباشی» که در سایت‌های فارسی زبان «سراب» نام داشت در سطح جهانی بدرخشد و از سوی song writing که یکی از مسابقات مهم بین‌المللی عرصه آهنگسازی، اجرا و تنظیم است درجه افتخار بهترین آهنگساز را دریافت کند. با این هنرمند به بهانه کارهای تازه‌اش به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


مدت زیادی است که دیگر مثل سابق فعالیت نمی‌کنید و فقط نام شما در اینسرت آلبوم‌ها در زمینه میکس و مستر دیده می‌شود. چرا فعالیت آهنگسازی و تنظیم را کنار گذاشته اید؟
شاید دلیلش کارهای بسیار زیادی باشد که این روزها انجامشان می‌دهم. من سال‌های بسیاری را صرف موسیقی کردم و به همین دلیل هم به لحاظ سنی، هم به لحاظ زمانی و ... جلوتر هستم از خیلی‌ها.
پشیمان نیستید که این همه زمان را در جای دیگری غیر از آهنگسازی و تنظیم و ... گذرانده‌اید؟
من عاشق موسیقی هستم. در طول روز یا دارم موسیقی گوش می‌کنم یا کار می‌کنم. آنقدر این کار را ادامه می‌دهم که گاهی همسرم از دستم شاکی می‌شود. یا دارم ایراد کارهایم را می‌گیرم تا آلبومی که آماده کرده‌ام، آلبوم
آبرومندی شود.
چطور شد که یکباره از بخش نرم افزاری موسیقی (آهنگسازی و تنظیم) به این سمت (استودیو و ... ) کشیده شدید؟
من ابتدا نوازندگی را دنبال کردم و از سال ۱۳۷۲ بود که آهنگسازی را شروع کردم. در همان سال بود که آلبومی را برای انتشار آماده کردم که متاسفانه هرگز مجوز انتشار نگرفت. آن آلبوم را کنار گذاشتم که اتفاقا آلبوم بی‌کلامی بودو بعداز آن بود که به سمت موسیقی باکلام رفتم. به موازات آن نیز آهنگسازی برای تلویزیون در سریال‌ها، انیمیشن‌ها و ... را آغاز کردم. اولین آلبوم رسمی من در سال ۱۳۷۶ منتشر شد و بعد از آن دیگر برای خودم کاری نکردم؛ چون هنوز به آن نتیجه مطلوب نرسیده‌ام که بخواهم مهر نهایی روی آن بزنم.
در چه صورت و با چه المان‌هایی مهر نهایی روی کارتان می‌زنید؟
آن چیزی که می‌خواستیم نشد. من خواننده حرفه‌ای و ماهر نیستم. فقط یک سبک در خواندن داشتم؛ اما نهایتا همه چیز در یک آلبوم روی موسیقی می‌چرخد تا صدای خواننده!
ضمن اینکه به کمک همین صدا و موسیقی مخاطب شناسی و مخاطب‌سنجی می‌کنم تا ببینم جامعه چه می‌طلبد و پیرو آن کار انجام دهم.
دنبال کردن سلیقه مردم، شما و هر آهنگساز دیگری را به ورطه بی‌سلیقگی و موسیقی مصرفی تنزل می‌دهد. این طور نیست؟
اشتباه نکنیم. من نمی‌گویم دنبال آنچه هستم که مردم می‌خواهند. دوست دارم حرفم را طوری بزنم که مردم متوجه شوند و طبق آن سبک خودم را نیز ارائه کنم.
موفق شدید حرفتان را به بهترین شکل ممکن با سبکتان بزنید؟
تاکنون که موفق شده‌ام و از این به بعد هم اگر مانعی پیش نیاید و آلبوم جدیدم مجوز بگیرد، شاهد خواهید بود که چه اتفاقی می‌افتد. به جرات می‌توانم بگویم که یکی از ترک‌های این آلبوم به قدری مورد توجه قرار می‌گیرد که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند. من دنبال فرمولی ویژه هستم و بازار جهانی را هدف گرفته‌ام. شاید این آلبوم بتواند کاملا جهانی شود.
شعار جهانی شدن می‌دهید؟ شما هم می‌خواهید موسیقی ایران را جهانی کنید؟
شعار نمی‌دهم. در مورد موسیقی ایران هم حرف نمی‌زنم. آنقدر روی این آلبوم کار کرده‌ام که می‌توانم الان این ادعا را بکنم. شاید بیش از چهار سال روی این آلبوم کار کرده‌ام و از ابتدا تا انتهای آن را خودم انجام داده‌ام. از ترانه گرفته تا ملودی و تنظیم و میکس و مستر!
این کار به یکنواختی آلبومتان منجر نمی‌شود؟
به خاطر کندوکاوی است که قبلا انجام داده‌ام. می‌دانید که این‌کار بیشتر جواب می‌دهدو اصلا اعتقاد ندارم که کارم یکنواخت می‌شود. در تمام کارهای برتر دنیا این اتفاق می‌افتد. مثلا کسی که موزیک می‌نویسد کلام آن را نیز خودش می‌نویسد. من با انجام چنین کاری به نقطه خاصی رسیده و خواهم رسید که مطئنا یکنواختی نیست.
قطعا آلبومتان ویژکی‌های منحصر به خود را خواهد داشت که با اطمینان می‌گویید، یکنواخت نیست. این ویژگی‌ها چه چیزهایی هستند؟
سادگی، زیبایی و ریتم. می‌توانم صد در صد تضمین کنم که این آلبوم را از بچه‌های ۴-۳ ساله گوش خواهند کرد تا افراد ۶۰ ساله!
برای اینکه به چنین جایگاهی برسید، چه تدابیری انجام دادید؟
کارهای بسیاری انجام داده‌ام و تمام تلاشم این بوده که آلبومم از بازار این طرف منتشر نشود. این آلبوم کاری نیست که از اینجا منتشر شود، بلکه ویژگی‌های جهانی دارد و حرف برای گفتن بسیار! نمی‌دانم چقدر موفق به انجام آن کار خواهم شد.
یعنی با شرکت‌های لس‌‌آنجلسی کار می‌کنید؟
به هیچ وجه. این کار برای من کار بزرگی است. منظورم از آن طرف، همکاری با شرکت‌های بازارهای جهانی است. من با شرکت‌های لس‌‌آنجلسی کار نمی‌کنم؛ بلکه قصدم کار کردن با شرکت‌های جهانی است. مثلا فیلم آقای اصغر فرهادی، رفت در بازار جهانی شرکت کرد که دیده شد و جایزه گرفت.
آنچه در ایران به عنوان موسیقی پذیرفته می‌شود، موسیقی با صدای خوب خواننده است.
من فکر می‌کنم مردم پذیرفته باشند چون من خودم را محک زده‌ام. ادعا می‌کنم که طی این سال‌ها یکی از بهترین قطعات را به گوش مردم می‌رسانم.
من ۱۰ سال پیش نیز با چنین چیزی مواجه شدم. قطعه‌ای ساختم برای امید که در فیلم بازی پنهان بخواند. او قبول نمی‌کرد آن را بخواند چون از آن خوشش نیامده بود، اما خواند و حالا بعداز ۱۰ سال همین چند وقت پیش از رادیو با ما تماس گرفتند و گفتند که این قطعه، قطعه برتر این ۱۰ سال اخیر شده است. روی این آلبوم و مخصوصا روی یکی از قطعاتش ادعا می‌کنم که یکی از بهترین‌ها خواهد بود.
چرا دیگر موسیقی فیلم را مانند گذشته دنبال نمی‌کنید؟
موسیقی فیلم به نظر من کار سنگینی بوده و مواردی که به آن پرداخته می‌شود، نیز موارد ضعیفی است. موسیقی که من مد نظر دارم موسیقی قابل‌اجرایی نیست. موسیقی تلویزیون هم که به سمت ارزان شدن می‌رود. خیلی از این افراد پول می‌دهند و در سریال‌ها می‌خوانند. من به این عرصه آمده‌ام تا کار موسیقی انجام بدهم نه تجارت!
اگر تجارت کنم شخصیتم تغییر می‌کند و در آن راستا پیش می‌رود. من دوست ندارم و نمی‌خواهم وجهه ام زیر سوال برود. اگر هنرمان گزینش اش این باشد که فاجعه است و دیگر نمی‌توان روی آن حساب کرد.
برای همین است که عطای بازار موسیقی را به لقایش بخشیده اید؟
بزرگ‌ترین دلیلش این است که درگیری من در استودیو بیش از حد است. من بیش از حد سرم شلوغ است و مجبور شدم این مدت به خوانندگانی که برای ضبط کارهای خود به استودیو می‌آیند سرویس بدهم. به همین دلیل از کار خودم دور مانده‌ام.
این که با افراد زیادی کار می‌کنید خیلی به کارتان لطمه نمی‌زند؟
به زودی راگا را گزینشی خواهیم کرد. مشتری‌های استودیو راگا این به بعد گزینش می‌شوند و فقط کارهای خاصی در آن ضبط خواهد شد. چون بیشتر کارهایی که دارد اینجا ضبط می‌شود تنظیم‌هایی ضعیف دارند و دوست ندارم موسیقی ضعیف ادامه داشته باشد. برند راگا از این پس باید برای برندهای معروف باشد. من برای بهترین‌ها هم کار می‌کنم و با بهترین‌ها نیز پیش از این کار کرده‌ام. هنوز هم کیفیتی مثل کیفیت آلبوم یکی بود یکی نبود رضا صادقی پیدا نمی‌کنید. بعداز آن نیز آلبوم احسان و محسن یگانه بود که با کیفیت خوبی آنها را زدم. خوشحالم که تلاشم بی‌نتیجه نمانده است. سه سال پشت سر هم در مجله ترانه ماه عنوان بهترین مهندسی صدا و استودیو را از آن خود کردیم. برای سال چهارم نیز این اتفاق افتاد. تجربه و زمان زیادی روی کارم گذاشته ام که دارم نتیجه آن را می‌بینم. همچنین مطالعاتم در زمینه موسیقی در این راه بسیار کارساز بود و توانست کمک بسیاری به من بکند.
پیش آمده که کاری در استودیو شما ضبط شود و شدیدا دلتان بخواهد در مورد آن نظر بدهید و به بچه‌ها کمک کنید؟
بله بسیار زیاد! ولی سعی می‌کنم کلا نظر ندهم. چون یاد گرفته‌ام وقتی صدابردارم فقط صدابردار باشم. یا وقتی میکس و مستر انجام می‌دهم فقط میکس و مستر کنم! دوست دارم فقط تخصصی کار کنم. اگر ببینم کسی پذیرای این مطلب باشد که من نظر بدهم، حتما نظرم را به او ارائه می‌دهم. بسیاری از موسیقی که اینجا کار می‌شود، خیلی بهتر از قبل شده و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، اما من همیشه مشتری‌های خود را دارم.
در انتخاب یک اثر چه چیزهایی را معیار قرار می‌دهید؟
معیار‌های انتخاب من معیارهایی عمیق است. مثلا در انتخاب یک شعر، عمق نگاه یک شاعر را در نظر می‌گیرم. انتخاب ترانه نگاه سطحی شاعر را می‌طلبد.
با مردم چگونه ارتباط برقرار می‌کنید؟
به جایی رسیده‌ام که هر چه یاد گرفته‌ام را به بوته عمل نشانده‌ام. مدتی از مردم دور شدم و بعداز آن نیز به دنبال این بودم که چگونه به مردم نزدیک شوم. دیدم هیچ راهی نیست جزیک کلید! این کلید هم بدین صورت است که اول از هر چیز، با زبان خود مردم با آنها حرف بزنیم. با قطعه‌ای با آنها که می‌سازیم با آنها حرف بزنیم و آرام آرام موسیقی‌ای را که خودمان دلمان می‌خواهد را بپذیرند. مردم موسیقی پیچیده را نمی‌پذیرند. مگر این که با سادگی کلام خودشان به آنها نزدیک شویم.
الان چطور؟ توانسته‌اید این نزدیکی را به وجود آورید؟
مطمئنم که با آن یک تراک خاص کلید دستم است و به مردم نزدیک‌تر شده‌ام. حتی می‌توانم بگویم که بیش از اندازه به آنها نزدیک‌ شده‌ام و آرام آرام می‌روم که به آنها نزدیک‌تر شوم.
فکر می‌کنید آنها کارهای شما را دنبال می‌کنند؟
بله به‌خصوص در خارج از کشور خیلی دنبال می‌کنند. در حالی که قطعاتی که من اجرا کرده‌ام همگی به زبان فارسی بوده‌اند.
شما که هدفتان جهانی کار کردن است؛ چرا به زبان انگلیسی کار نمی‌کنید؟
چون من فارسی زبانم. باید به زبان فارسی خودم با مردم ارتباط برقرار کنم. البته به من بارها ایراد گرفته‌اند که جرا به زبان انگلیسی کار نمی‌کنم که آنها نیز بفهمند. می‌خواهم بگویم مگر من وقتی موسیقی عرب را گوش می‌کنم کلام آن فارسی است؟ یا وقتی موسیقی فرانسه گوش می‌کنم مگر کلام فارسی دارد؟ ۹۰ درصد یک قطعه موسیقی واقعا به موسیقی آن مرتبط است و ۱۰ درصد مابقی به کلام برمی‌گردد. موسیقی باید به قدری قوی باشد که بتواند با مردم در هر زبان و گویشی ارتباط برقرار کند. من زمانی که عاشقم با زبان عشق موسیقی می‌سازم و همه آن را می‌فهمند. این حس عاشقی را همه می‌فهمند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. همین برای من مهم است.
فعالیت کاری شما در استودیو با آنچه که در آهنگسازی دارید تداخل پیدا می‌کند؟
نمی‌توانم بگویم تاکنون تداخل پیدا نکرده و از این پس نیز تداخل نخواهد داشت. همیشه تداخل دارد ولی بیشتر می‌توانم بگویم که فشار کاری اذیتم می‌کند. فقط همین!
استودیو راگا حرف‌های بسیاری برای اهالی موسیقی دارد. چشم‌انداز این استودیو به آینده چیست؟
خوشحالم که سه سال پشت سر هم توانستیم استودیوی برتر به شمار بیاییم و همه ما را منتخب اعلام کنند. برای سال چهارم نیز سورپرایزهایی دارم که از این میان می‌توان به آلبوم‌های رضا صادقی، احسان خواجه امیری، خشایار اعتمادی، محسن یگانه و ... اشاره کرد که از کیفیت‌های بسیار خوبی برخوردارند. در کنار اینها نیز آلبوم خودم خواهد بود که روی آن برنامه‌ریزی جهانی کرده‌ام. به احتمال بسیار زیاد این آلبوم در فصل پاییز منتشر و به بازار خواهد آمد.