بودجه استقبال از بهار را صرف پیرایش شهر از آلودگی‌های بصری کنیم
ایسنا- یک پیشکسوت گرافیک مشهد با بیان اینکه آلودگی‌های بصری و آشفتگی‌های مبلمان شهری نتیجه رعایت نکردن استانداردهای گرافیک محیطی است، گفت: زمانی که گرافیک محیطی که رسالت آن اطلاع ‌رسانی است در شهر به ایفای نقش می‌پردازد، در این صورت قطعا بایستی هماهنگی بین این نوع گرافیک و ساخت و سازهای شهری ایجاد شود.

سیاوش میهن‌دوست در خصوص آلودگی‌های بصری موجود در شهرها و ضرورتهای وجود یک مبلمان شهری مطلوب اظهار کرد: انسان بخشی از زندگی روزمره خود را در فضاها و محیط‌های گوناگون می‌گذراند، شهرها و روستاها در حال گسترش هستند و قطعا نیازهای انسان باعث می‌شود محیط‌‌ها به گونه‌ای دیگر تعریف شده و شکل گیرند.

این پیشکسوت گرافیک افزود: عواملی که در فضا و محیط تاثیرگذار بوده مانند المان‌های شهری، رنگ‌، فرم‌، نورپردازی‌ها و به طور کلی بحث روان‌شناسی و نیز نوع متریال‌های به کار رفته، عواملی هستند که در شکل‌گیری گرافیک محیطی و زیبایی شهر و نیز فضای اطراف آن تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: قطعا مواردی که در هستی وجود دارد نیز دارای ترکیب‌بندی خاصی بوده و هنگامی که به طبیعت مراجعه می‌کنیم، رنگ گل‌ها، طبیعت و کوه‌ها هماهنگی خاصی دارند که با آرامش همراه بوده، بنابراین اگر بخواهیم دخل و تصرفی در طبیعت و نیز ساخت و سازهای اطراف خود داشته باشیم، بایستی سعی کنیم رنگ‌ها و فرم‌ها با یکدیگر مطابق باشند تا سازماندهی مطلوبی ایجاد شود و انسان از زندگی در این فضا لذت ببرد.
میهن‌دوست ادامه داد: در حال حاضر با سازمان‌هایی روبه‌رو هستیم که به طور تخصصی در امر شهرسازی اظهار نظر کرده و به تعریف استانداردهایی می‌پردازند اما متاسفانه شهروندان و کارشناسان را با نگرانی روبه‌رو می‌کنند، زیرا بین سازمان‌ها و نهادهایی که متولی امر شهرسازی هستند و نیز سازمان‌هایی که وظیفه ساخت و ساز را برعهده دارند و همچنین متخصصینی که در حیطه گرافیک محیطی فعالیت می‌کنند، هماهنگی وجود ندارد و به همین دلیل، شاهد اتفاقی هستیم که در کشور رخ داده و همگی از آن رنج می‌برند.

هویت از بین رفته شهر
این گرافیست مشهدی اظهار کرد: در ساخت و سازهای شهری هیچ هماهنگی و انسجامی وجود ندارد و هر کس با هر سلیقه‌ای به ساخت و ساز روی می‌آورد و می‌توان گفت که در شهرها هویت، از بین رفته چرا که در گذشته هر شهر مشخصه‌های ثابتی داشت، اما می‌توان به این نکته اشاره نمود که در گرافیک محیطی سازمان‌ها و نهادهایی که به شکل تصویری و گرافیکی قصد دارند در ارتبا ط با موضوعی پیام‌رسانی در جامعه انجام دهند، با هر مدل و سلیقه تابلویی را در سطح شهر نصب می‌کنند و در مقابل از سوی نهاد نظارتی هم این موضوع بصورت تخصصی مدیریت و کنترل نمی شود. میهن‌دوست اضافه کرد: بایستی در زمینه معماری و شهرسازی به یک استاندارد برسیم و سازمان‌ها و نهادهای نظارتی مانند شهرداری با مراقبت کافی بتوانند کاری کنند که این استانداردها رعایت شود.

این پیشکسوت گرافیک عنوان کرد: چند سالی است به مناسبت ایام نوروز و به بهانه استقبال از بهار با بودجه‌های سنگین که آن هم به اندازه و به موقع به دست عوامل اجرایی و هنرمندان نمی رسد ماکت‌های سه بعدی با متریالهای موقتی ساخته می‌شود و با سرعت در جای جای سطح شهر نصب می‌گردد و برای یک مدت کوتاه قابل استفاده بوده و سپس تاریخ مصرف آنها به اتمام می‌‌رسد و جالب است که به موقع هم جمع‌آوری نمی‌شود!
وی اضافه کرد:در صورتی که اگر همین هزینه‌ها به طور اصولی برای پیرایش شهر از آلودگیهای بصری و زیبا سازی شهر صرف شود شاهد یک شهر زیبا و آرامش بخش خواهیم بود.

میهن‌دوست اظهار کرد: در این بین نصب پارچه‌ها و بنرهای مناسبتی که تعداد آنها هم کم نیست در جای جای شهر و بدون رعایت هیچگونه استاندارد و ضابطه‌ای مزید بر علت می‌شود و شهرها را از ریخت و قیافه می‌اندازد.
میهن‌دوست گفت: بایستی کارگروه فنی متشکل از متولیان امر شهرسازی و متخصصان گرافیک محیطی و مبلمان شهری ایجاد شود و وظیفه کنترل کیفیت و نظارت بر عملکرد سایر سازمان‌ها را بر عهده بگیرند، به گونه‌ای که هر کس می‌خواهد فعالیت کوچکی دراین زمینه در سطح شهر انجام دهد با مجوز به این امر ورود پیدا کند که در این صورت است که هر چیزی با نظم خاصی در سر جای خود قرار می‌گیرد. وی ادامه داد:

در مشهد به عنوان پایتخت معنوی آنقدر آلودگی بصری و ناهماهنگی وجود دارد که گاهی فراموش می‌کنیم در یک شهر مذهبی حضور داریم، حتی عنصر اصلی این شهر که همان حرم مطهر رضوی است در بین این آلودگی‌های بصری گم شده و ساخت و سازهای اطراف حرم خودش از مهمترین آلودگی‌های بصری به شمار می‌رود، چرا که نه نمادهای معماری اسلامی در آن رعایت شده و نه حرمت حرم مطهر رضوی نگه داشته می‌شود و این مکان مقدس در بین پروژه‌های اطراف حرم گم شده وهر کس و هر نهادی به سلیقه خود پروژه‌ای را در اطراف حرم بنا نهاده و تنها نگاه اقتصادی و درآمدزایی مدنظر بوده و هست.