اصلاح طلبان باید در مجلس آینده جوانگرایی کنند
گروه سیاسی: به طور قطع شرط ثبات کشور در ایجاد همبستگی و مشارکت آحاد مردم در انتخابات محتلف است. اواخر سال 94 انتخابات مجلس به عنوان یکی از انتخابات مهم کشور برگزار خواهد شد. در این مسیر و طی چندین ماه گذشته احزاب و ائتلاف ها در بخش ها و فضاهای مختلف در حال شکل گرفتن هستند تا بتوانند حضور پررنگی در انتخابات مجلس داشته باشند و گزینه های منتخب خود را به عنوان نماینده شهرشان راهی بهارستان کنند. در این خصوص گفتگویی با فتح الله معین عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان یکی از نماینده‌های ائتلاف اصلاح طلبان در شورای شهر انجام دادیم.

دنیای اقتصاد: آقای معین به عنوان نماینده طیف اصلاح طلبان اصفهان در شورای شهر هستید. برنامه جناح شما برای کسب حداکثری کرسی های بهارستان در انتخابات آینده مجلس چیست؟
پیشینه اصلاح طلبان در جامعه این است که اعتقاد جدی به جلب مشارکت آحاد جامعه در اداره کشور دارند و از این رو مطابق اهداف و اصول جمهوری اسلامی ایران یکی از جنبه های عقلانی را، اداره جامعه
می دانند و معتقدند برای اداره جامعه 70 میلیونی باید تمام تدابیر و عقل ها را به کار گرفت و زمینه مشارکت را ایجاد کرد. چرا که کشور در منطقه ای قرار دارد که امروز شاهد آشوب های بسیاری است و شرط ثبات در چنین محیطی، ایجاد همبستگی و جلب مشارکت آحاد مردم است و مردم باید در تعیین سرنوست و اداره جامعه خود سهیم باشند.
به گفته امام خمینی (ره) مجلس چکیده فضایل جامعه است و ما تلاش می کنیم این اندیشه امام راحل را با انتخاب افراد با تدبیر محقق کنیم.

دنیای اقتصاد: به اعتقاد شما افراد شایسته برای ورود به کرسی های مجلس چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟
افرادی که وارد مجلس می شوند باید سابقه خدمت رسانی به مردم داشته و مورد اقبال عمومی باشند و احزاب به خصوص اصلاح طلبان تلاش می کنند با معرفی نمایندگانی با چنین ویژگی هایی، به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات کمک کنند چرا که نیاز حیاتی جامعه امروز داشتن مجلسی قوی و با تدبیر است.
در این راستا اصلاح طلبان از مدت ها قبل در صدد بازسازی تشکیلات خود بوده همچنین با حفظ هویت تشکیلاتی همه گروه ها و احزاب که مربوط به اصلاح طلبان هستند همکاری و مشارکت کرده و برای معرفی یک لیست و کاندیداهای واحد برای تمام حوزه های انتخاباتی تا حد توان تلاش می کنند.
البته امیدواریم تمام مسئولان و ارگان های دخیل در انتخابات این امر را تسهیل کنند تا تمام تفکرات جامعه از جمله اصلاح طلبان وارد این دوره انتخابات گردند.

دنیای اقتصاد: به نظر می رسد حالا که سال های تحریم و فشارهای اقتصادی را پشت سر گذاشتیم انتظار عمومی مردم رونق روزافزون در حوزه اقتصاد و توسعه صنعت های جدید مثل گردشگری است. آیا طیف اصلاح طلبان این نیاز به بازنگری را در تفکرات خود احساس می کند و اساسا افراد و برنامه های اقتصادی اصلاح طلبان در اصفهان چه جایگاهی دارد؟
دو دولت گذشته با خط مشی اقتصادی که اعمال کرد نشان داد که تنها افزایش درآمد جامعه بخصوص درآمد ارزی به تنهایی و بدون تدبیر و تفکر مناسب نمی تواند و باید مشکلات جامعه را در بخش های مختلف حل کرد.
میزان درآمد ارزی کشور با نفت 100 دلار در دو دولت گذشته معادل کل فروش سال های قبل بود و این رقم می توانست ایران را دچار تحول کند. اما بخش عمده ای از این منابع به دلیل واردات بی رویه و اتخاذ سیاست های اقتصادی نامناسب، سرمایه ها را از گردونه خارج کرد، نرخ بیکاری را افزایش داد و شغل هایی را جزو مشاغل حساب کرد که مولد کالا و خدمت جامعه امروز نبودند و مشکلاتی از این دست برای جامعه ایجاد کرد. در حالی که با یک مدیریت مناسب، این منابع ارزی و اعتبارات می توانست در مسیری درست هدایت شود اما هیچ کدام از این ها محقق نشد و این نشان می دهد که جامعه بیش از نیاز به این منابع به تفکر و تدبر نیاز دارد. رشد نرخ تورم تنها اقدام دولت گذشته بود. تزریق پول و بالا بردن پایه پولی بدون توجه جدی به تولید و ... نشان داد که باید نیازهای جامعه تبیین و در یک فضای مناسب به بحث گذاشته شود و در این راستا انتخاب افراد برای نمایندگی مجلس باید به جهت این نیازها باشد به طور قطع عمده و مهمترین نیاز کشور نیاز اقتصادی است. البته بررسی وضعیت فعلی، نشان دادن آمارها و نقاط ضعف و قوت می تواند مردم را به سمت یک انتخاب شایسته هدایت کند و هر چه فضای انتخاباتی بسته تر باشد مشکلات بیشتر می شود.

دنیای اقتصاد: یکی از خصوصیات اصلاح طلبان به خصوص در انتخابات دولت یازدهم، بازگشت این طیف به بدنه مدیریت سال های دهه ۶۰ بود و کمتر تمایل به استفاده جوان ترها داشت. فکر نمی کنید در انتخابات آتی مجلس اصلاح طلبان نیاز به جوانگرایی دارند
به طور قطع این نیاز احساس می شود و قدیمی ها باید صحن مدیریتی و اجرایی کشور را ترک کنند چرا که به مرز بازنشستگی رسیده اند و مطابق قوانین باید عرصه مدیریت کشور را ترک کنند. شاید خلاء و شکافی که طی 8 سال فعالیت دولت نهم و دهم در سیستم اجرایی کشور اتفاق افتاد باعث شد طیف خاصی صحنه گردان امور اجرایی کشور باشند و نتیجه امر این شد که با تغییر کابینه، برای اداره جامعه به سراغ نیروهایی بروند که قبل از این 8 سال عهده دار مسئولیت ها بودند. این تا حدی طبیعی بود و امیدواریم که در انتخابات آتی مجلس به سمت جوانگرایی برویم و با توجه به تحولات جامعه شاهد تغییراتی در بدنه مجلس و دولت باشیم.