پلمب 500 دستگاه غیراستاندارد در مجموعه‎های تفریحی

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- مدیرکل استاندارد خراسان رضوی به مناسبت هفته استاندارد میزبان اهالی رسانه بود تا علاوه بر ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل، به سؤالات خبرنگاران درباره وضعیت استاندارد مجموعه‎های تفریحی استان، شهربازی‎ها، آسانسورها، واحدهای تولیدی و صنعتی، جایگاه‎های CNG و ... پاسخ دهد.علیرضا جمیع در این نشست با اشاره به اینکه ۶۰ مجموعه تفریحی سرپوشیده، روباز و پارک آبی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۹ مجموعه در مشهد و ۳۱ مجموعه در سایر شهرستان‎های استان است، گفت: ۳۷۸ مورد از دستگاه‎های این مجموعه‎های تفریحی دارای گواهینامه بازرسی است و به لحاظ استاندارد مشکلی برای فعالیت ندارند و ۵۰۰ مورد از وسایل و تجهیزات این مجموعه‎ها فاقد شرایط استاندارد هستند و پلمب شده‎اند که از این تعداد ۱۸۶ مورد مربوط به مشهد بوده است. وی با بیان اینکه تعدادی از این تجهیزات ممکن است با رفع مشکل، استاندارد شده و از پلمب خارج شده باشند، افزود: اما در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد آن‎ها در اختیار نداریم؛ در سال جاری ۱۱۵۶ فقره بازرسی از تجهیزات مجموعه‎های تفریحی استان انجام شده که این رقم نشان می‌دهد برخی تجهیزات بیش از یک بار مورد بازرسی قرار گرفته‎اند. مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اینکه استانداردهای اجباری این مجموعه‎‌ها برای تجهیزات و دستگاه‏های آن‎ها صادر می‎شود، تصریح کرد: در مجموع از چهار مجموعه آبی موجود در استان، سه مجموعه دارای استاندارد هستند و تمام وسایل و تجهیزات آن‎ها گواهینامه بازرسی دارند. جمیع در خصوص استاندارد بودن وسایل بازی در شهربازی‌ها نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد دستگاه‎ها و وسایل بازی شهربازی‌ها در مشهد مشکل کیفیتی ندارد و اگر مشکلی داشته‌، پلمب شده‌اند اما در شهرستان‏ها این درصد پایین است و گاهی به دلیل اینکه برای مالک صرفه اقتصادی ندارد، برای رفع مشکل و استانداردسازی آن‌ها اقدام نمی‌‎کند.

ضرورت بازرسی ادواری آسانسورها

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با تأکید بر لزوم بازرسی ادواری آسانسور‌ها، خاطرنشان کرد: استاندارد آسانسورها از سال ۸۲ اجباری شده اما بسیاری از آسانسورهای منازل مسکونی قبل از آن نصب شده‎اند که حدود ۵۰ درصد این آسانسورها غیراستاندارد هستند و باید به صورت ادواری بازرسی شوند. جمیع با بیان اینکه حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد آسانسورهایی که بعد از سال ۸۲ نصب شده‎اند، استاندارد هستند و تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‎ها مشکل دارند، تأکید کرد: با این حال بازرسی و کنترل آسانسورها باید به صورت ادواری و سالیانه انجام شود.مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اینکه سالیانه حدود ۳۰۰۰ گواهی بازرسی آسانسور توسط اداره کل استاندارد صادر می‎شود، عنوان کرد: در استان ۱۳ شرکت بازرسی آسانسور فعالیت می‎کنند که این شرکت‎ها نباید هیچ رابطه‎ای با شرکت‎های سازنده آسانسور داشته باشند. جمیع در پاسخ به سؤالی در خصوص استاندارد بودن پله‎برقی‎ها در سطح استان، افزود: پله‎برقی‎ها هنوز مشمول استاندارد اجباری نیستند و اجباری بودن این استاندارد توسط شورای عالی استاندارد تعیین می‎شود و برای این امر هم مسائل مختلفی از جمله وجود استاندارد ملی، وجود آزمایشگاهی برای صحت عملکرد و وجود شرکت‎های بازرسی تأیید صلاحیت شده کافی برای نظارت در نظر گرفته خواهد شد.

دستور قطع گاز سه جایگاه CNG

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به کنترل و بازرسی از ۱۹۲ جایگاه سوخت CNG استان، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون برای سه جایگاه سوخت CNG دستور قطع گاز صادر شده که این سه جایگاه در شهرستان‎های استان واقع هستند و مراحل اداری قطع گاز آن‎ها در حال انجام است. جمیع به کنترل تولیدات ۲۱۰۰ واحد صنعتی از حدود ۶۰۰۰ واحد صنعتی موجود در خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: این ۲۱۰۰ واحد، کارخانجاتی را شامل می‎شود که مشمول استاندارد اجباری هستند و کالای تولیدی آن‎ها با سلامت و ایمنی مردم در ارتباط است. مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد برای واحدهای تولیدی و خدماتی صادر و ۷۷۶ پروانه هم تمدید شده است، گفت: در همین مدت ۱۶۰ پروانه هم به دلیل عدم کیفیت یا عدم فعالیت ابطال شده است. جمیع ادامه داد: در سال جاری ۲۸۶۶ فقره بازرسی از واحدهای تولیدی و ۴۵۹۷ فقره بازرسی هم از مراکز عرضه انجام شده و همچنین ۹۸۴۹ مورد نمونه‌برداری از مراکز تولیدی و ۳۱۱ مورد نمونه‌برداری هم از مراکز عرضه صورت گرفته است؛ تاکنون ۲۲۵۶ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری معتبر و ۳۰۲ پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی معتبر در استان صادر شده است.

تذکر به 1100 واحد تولیدی متخلف

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۱۱۰۰ اخطار و تذکر به واحدهای تولیدی متخلف داده شده است، اظهار کرد: موضوع استاندارد دینامیک و پویاست و به همین دلیل پروانه‎های کاربرد علامت استاندارد مدت زمان مشخصی دارد و بازرسی و کنترل‎ها باید به صورت مرتب انجام شود؛ استانداردها نمی‎توانند دائمی باشند. جمیع با اشاره به اینکه سال گذشته پروانه کاربرد علامت استاندارد برای ۲۳۰۰ واحد تولیدی صدور و تمدید شده است، یادآور شد: خراسان رضوی ۱۰ درصد پروانه‎ها و آزمایشگاه‎های همکار کشور را در اختیار دارد.مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۵۸ آزمایشگاه در خراسان رضوی به عنوان همکار اداره کل استاندارد تأیید صلاحیت شده‎اند که این رقم معادل ۱۵ درصد آزمایشگاه‌های کشور را شامل می‎شود، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون پروانه پنج آزمایشگاه تعلیق شده و برای ۱۷ آزمایشگاه نیز پروانه صادر شده است. جمیع این نکته را هم یادآور شد: شهروندان برای تشخیص استاندارد بودن یک کالا می‎توانند کد ۱۰ رقمی که زیر علامت استاندارد آن کالا درج شده است را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و استعلام بگیرند؛ در صورتی که این کد زیر علامت استاندارد یا روی کالا درج نشده باشد، این کالا مشکوک است؛ همچنین این کد برای کالاهای دارای استانداردهای تشویقی ۹ رقم است و یکی از حروف الفبا را نیز در خود دارد. مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در خصوص برخورد با متخلفانی که علامت استاندارد را جعل کرده‎اند، گفت: در این زمینه برخوردها شدید است و هیچ گونه اغماضی صورت نخواهد گرفت و متخلفان به سه ماه تا دو سال حبس محکوم خواهند شد.۲۲ مهر ماه مصادف با ۱۴ اکتبر روز جهانی استاندارد است و در کشور ما ۲۳ تا ۲۹ مهر به عنوان هفته استاندارد نامگذاری شده است.

پلمب 500 دستگاه غیراستاندارد در مجموعه‎های تفریحی