مربی نباید با گرفتن حکم رها شود

ستار خویی متولد سال ۱۳۵۶ اراک، سال ۱۳۶۷ ورزش رزمی را با رشته کاراته شروع کرد و از سال ۸۵ به صورت رسمی در فدراسیون ورزش‌های رزمی به عنوان مربی بدنساز در تیم‌های ملی به فعالیت پرداخت.او که در کمیته داوران، مربیان و آموزش فدراسیون ورزش‌های رزمی تا سال ۹۳ فعالیت داشت، درسال ۸۵ در دوره عالی بدنسازی در کمیته ملی المپیک شرکت کرد و دارای حکم مربیگری فدراسیون کاراته ، ووشو و فدراسیون ورزش‌های رزمی است. خویی همچنین قهرمانی لیگ ووشو در لیگ کاراته سبک‌های مختلف رزمی را به دست آورده و هشت دوره به عنوان مربی تیم استان مرکزی در مسابقات مختلف رزمی سرمربی بوده است. این ورزشکار و مربی حرفه ای ، در مسابقات جهانی رشته رزمی ساواته که در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در کشورهای ایتالیا، فرانسه و کرواسی برگزار شد، سه دوره به عنوان داور حضور داشته است. او از سال ۸۹ تاکنون به عنوان مسؤول تربیت بدنی بانک توسعه تعاون مشغول به فعالیت است.

***

چه شد که سر از بانک توسعه تعاون درآوردید؟

من لیسانس مدیریت دارم و به هرحال باید جدا از ورزش کار دیگری هم برای کسب درآمد انجام می‌دادم. به همین دلیل از سال ۸۵ در بانک توسعه تعاون استخدام و مشغول به کار شدم.

سطح کیفی مسابقات امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سطح کیفی مسابقات را باید از شرکت کنندگان پرسید، اما هر سال سعی می‌کنیم نقاط ضعفمان را بر طرف کنیم. در مورد کیفیت برگزاری این المپیاد سعی شده همکارانی که از نقاط مختلف کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند، از لحاظ اسکان ، تغذیه، پوشاک و به طور کلی کیفیت برگزاری مسابقات در سطح مطلوب باشند.

در مورد نحوه انتخاب و گزینش داوران، تیم پزشکی و... نظرتان چیست؟

هر سال در هر استانی که مسابقات را برگزاری می‌کنیم با اداره کل ورزش و جوانان استان همکاری می‌کنیم و از آن‌ها کمک می‌گیریم. تیم داوری در هر رشته را هم با کمک هیات مربوطه انتخاب می‌کنیم و با آنها قرارداد می‌بندیم. علاوه براین، از داوران درجه یک فدراسیون در رشته‌های مختلف با نظر کمیته داوران آن رشته و نظر هیات داوران استان مربوطه نیز استفاده می‌کنیم.

به نظر شما نحوه گزینش داوران منطقی و عادلانه است؟

مسؤول کمیته داوران در هر رشته ورزشی، هیات استان است که آنها هم بهترین داورانشان را می‌آورند. البته ما هم دستی بر آتش داریم و اگر حس کنیم داور ضعیف است، حتما ورود کرده و سعی می‌کنیم داور ضعیف را به مسابقات نیاوریم. همچنین تلاش می‌کنیم اگر داور مشکلی داشته باشد از مسابقات خارجش کنیم.

برای راه یافتن به رقابت‌های المپیاد چه معیارهایی در بانک وجود دارد و چه فرایندی صورت می‌گیرد؟

هر سال سه ماه قبل از برگزاری مسابقات نامه هایی به استان‌ها ارسال می‌شود تا استان‌های مربوطه و استان هایی که خواهان شرکت در المپیاد هستند، اردوهای آماده سازی شان را تشکیل دهند. آنها هم آماده سازی ورزشکاران را شروع کرده و تیم اصلی شان را انتخاب می‌کنند. پس از آن دیدارهای تدارکاتی برگزار می‌شود تا ورزشکاران خود را به سطح آمادگی مطلوب برای شرکت در مسابقات برسانند. به اعتقاد من هفته ای حداقل ۴ جلسه فعالیت ورزشی برای کارمندان مناسب است که همکاران ما در استان‌های مربوطه این کار را انجام می‌دهند.

به نظر شما مربیان چگونه می‌توانند به این سطح دانش برسند؟

خب، مربیان باید با تحقیق ، مطالعه و تمرین به روز باشند و خودشان را به سطح دانش روز دنیا برسانند. در این رابطه فدراسیون‌های مربوطه باید کلاس‌های علمی متعددی در زمینه‌های مختلف دانش مربیگری برای گروه‌های مختلف ورزشی برگزار کنند. در واقع مربی نباید با گرفتن حکم مربیگری رها نشود. باید کلاس‌های حین خدمت داشته باشند، آموزش ببیند و ارتقا داده شوند. این مساله البته در مورد داوران هم صدق می‌کند. داوران هم برای برگزاری هرچه بهتر و کیفی تر مسابقات باید آماده باشند و خود را در سطح جهانی به روز نگهدارند. به هرحال هدف هر فدراسیونی برگزاری خوب یک مسابقه است. بخش مهم برگزاری یک مسابقه نیز برعهده داوران است و هر فدراسیون و هیات ورزشی باید داوران ورزیده و مجرب داشته باشند.