اجرای پروژه های فولاد مبارکه با هدف حفظ محیط زیست ، خلق ارزش افزوده و بهره مندی ازتکنولوژی جدید

در آیین افتتاح پروژه های فولاد مبارکه، دکتر کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، راه اندازی این پروژه ها را در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: جای تقدیر و تشکر دارد که با تلاش کارکنان و متخصصین فولاد مبارکه و شرکتهای پیمانکاری شاهد بهره برداری از این سه پروژه در شرکت فولاد مبارکه هستیم.

ایشان با ابراز خشنودی از عملکرد فولاد مبارکه طی سالهای گذشته و اجرای پروژه های مهمی که به مرحله بهره برداری رسیده است، گفت: این شرکت جایگاه ویژه خودش را در حوزه توسعه کشور حفظ کرده است . دکتر کرباسیان افزود: بحث اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید مقام معظم رهبری و همچنین ریاست جمهور و هیات دولت است ، به عنوان یکی از سیاستهای اساسی در برنامه ششم قرار خواهد گرفت و افتخار بزرگی است که شرکت فولاد مبارکه جدا از بحث زیست محیطی که همواره در اجرای پروژه هایش مدنظر داشته و جزء تأکیدات دولت و سازمان ایمیدرو نیز بوده ، توجه به ارزش افزوده را مد نظر دارد و با استفاده از ضایعات، محصولی تولید می کند که ارزش افزوده بالایی را ایجاد نموده که این دقیقاً همان اقتصاد مقاومتی یعنی استفاده از ضایعات و حفظ محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ملی است.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در اجرای پروژه های فولاد مبارکه از دیگر مواردی بود که رییس هیات عامل سازمان نوسازی معادن و صنایع معدنی در ادامه به آن اشاره نمود و گفت: باید به مدیران و متخصصین فولاد مبارکه و پیمانکار اجرای پروژه آب دمین تبریک گفت زیرا در استفاده از تکنولوژی روز دنیا، صرفه جویی آب و تأمین تجهیزات این پروژه و جلوگیری از واردات این تجهیزات به داخل کشور اقدام نموده اند. ایشان تصریح نمود: درصورت خروج از رکود و فعالسازی کارگاه های تولیدی و رونق صنعت ساخت و ساز، ظرفیت تولید فولاد در کشور به ۲۴ میلیون تن می رسد. مهدی کرباسیان با اشاره به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در سال ۱۴۰۴ ، افزود: صادارت انواع محصولات فولادی در سه ماه امسال بیش از ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است و کارخانجات فولادی باید با افزایش بهره وری، کیفیت، استفاده از تکنولوژِی روز دنیا و توجه به پژوهش، قیمت تمام شده خود را کاهش دهند تا بتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی اکتشافات معادن با بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر در کشور آغاز شده است، گفت: از سه ماهه اول امسال تا به حال بیش از هفت میلیارد دلار صادارت معدنی و صنایع معدنی در کشور داشته ایم که این میزان با اکتشافات جدید و حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر می شود. وی افزود: با اکتشافات وسیعی که انجام شده و معدنهای خوبی که داریم و این معادن در حقیقت نمود اقتصاد مقاومتی هستند می توانند شروع خوبی برای تولید، توسعه و اشتغال باشند و با این ظرفیتها مطمئناً به ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید. ایشان با تأکید بر صرفه جویی آب خاطر نشان کرد: ممکن است که بگویند که صنعت آب زیادی مصرف می کند، که چنین چیزی صحیح نیست و بخش صنعت کشور تنها دو درصد از میزان آب موجود در کشور را مصرف می کند با این وجود از طرح های کاهش و صرفه جویی در مصرف آب در بخش صنعت حمایت می کنیم چون آب یکی از چالشهای اساسی است و باید همه در جهت صرفه جویی و کاهش مصرف آن تلاش نمایند. دکتر کرباسیان در پایان فولاد مبارکه را با توجه به تولید ۵۰ درصد فولاد کشور به عنوان محور توسعه و اقتصاد ملی نام برد .