فن آوری  فولادمبارکه  بسیار پیشرفته است

به گزارش دنیای اقتصاد، چن درانگ ( Chen Derong ) قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل، پنجمین فولادساز بزرگ دنیا، در دیدار با مدیرعامل و معاونان شرکت فولادمبارکه و بازدید از خطوط تولید این شرکت گفت: بائو استیل یکی از بزرگترین شرکت های فولادسازی چین است و ما امروز به عنوان نماینده این شرکت به فولادمبارکه آمدیم تا از نزدیک با بزرگترین فولادساز ایران نیزآشنا شویم. با صحبت هایی که با مدیران شرکت فولادمبارکه شد برآن هستیم تا فرصت های همکاری بین بائواستیل و این شرکت را بیشتر بررسی کنیم، چراکه با حضور در فولادمبارکه به این نتیجه رسیدیم که فولادمبارکه به عنوان یک فولادساز از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته ای استفاده می کند.

وی در تشریح دیدگاه خود قبل و بعد از بازدید فولادمبارکه گفت: صادقانه بخواهم بگویم، قبل از بازدید، اطلاعات دقیق از صنعت فولاد ایران نداشتیم اما می دانستیم که صنعت ایران در دهه های اخیر رشد خیلی زیادی داشته است و به خاطر همین، از این فرصت خیلی مناسب استفاده کردیم تا با حضور در شرکتهای فولادساز ایران شرایط سرمایه گذاری و همکاری شرکتهای چینی و شرکتهای ایرانی را بررسی کنیم. وی با اشاره به آینده نگری در صنعت فولاد و وضعیت فولادمبارکه در آینده گفت: باید بگویم که فولادمبارکه بزرگترین شرکت فولادسازی ایران است و سهم بزرگی از فولاد ایران را در دست دارد، همچنین از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته است و آنچه ما در این بازدید متوجه شدیم این بود که صنایع فولادسازی ایران و چین مشترکات بسیاری دارند و از همین رو فکر می کنم که آینده درخشانی در انتظار فولادمبارکه است.

بنا بر این گزارش و به نقل روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیران بائواستیل در دیدار با رییس هیأت عامل ایمیدرو خواهان همکاری با ایران در صنعت فولاد و بخش اکتشاف معادن شدند و تصریح کردند: با توجه به امکاناتی که بائو استیل در بخش فولاد، معادن، اسکله، حوزه مالی و آی تی دارد، می توان همکاری های وسیعی بین ایران و چین ایجادکرد و توسعه داد. چِن زایگن (Chen Zaigen) با اشاره به عزم مقامات ایران و چین برای بسط همکاری های اقتصادی، اظهار داشت: کارخانه هایی که در چین راه اندازی کرده ایم از استاندارد بالای زیست محیطی برخوردارند و حتی از برخی شرکت های اروپایی و امریکایی نیز پیشرفته تر است. وی از دستور کار شرکت های بزرگ چینی برای توسعه همکاری با ایران، به عنوان برنامه دولت چین یاد کرد و ادامه داد: این شرکت از شرایط نقدینگی بالایی برخوردار است به طوری که گردش مالی سالانه بائو استیل به ۱۳۰ میلیارد دلار می رسد.

این مقام بائو استیل درباره ظرفیت تولید فولاد چین گفت: کل تولید فولاد در کشور ما به ۸۰۰ میلیون تن می رسد که حدود ۷۰۰ میلیون تن آن در داخل کشور مصرف و تنها ۱۰۰ میلیون تن یا معادل۱۴درصد آن روانه بازارهای صادراتی می شود. به گفته وی کشورهای اروپایی و امریکا، پرونده هایی برای (ارزان فروشی) صادرکنندگان فولاد چینی باز کرده اند این در شرایطی است که کشور ژاپن حدود ۳۰درصد از تولیدات خود را صادر می کند. رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این نشست گفت: تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابیم و برای تأمین مواد اولیه آن برنامه وسیعی در بخش اکتشاف آغاز کرده ایم. مهدی کرباسیان افزود: پیش بینی ما این است که با ادامه فعالیت های اکتشافی، تا یکسال آینده میزان ذخایر سنگ آهن ایران بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. وی افزود: در کنار ذخایر معدنی، وجود ذخایر گاز و دسترسی به آب های آزاد و همچنین نیروی کار متخصص، شرایط مناسبی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با شرکت های خارجی داریم. شرکت بائو استیل در سال ۲۰۱۴ با تولید ۴۳ میلیون تن فولاد خام در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت اما در سال ۲۰۱۵ با ۹ میلیون تن کاهش تولید، به جایگاه پنجم جهانی رسید. این شرکت پیش بینی کرده تا پایان سال جاری میلادی، به ظرفیت تولید ۸۰ میلیون تنی دست پیدا می کند در حالی که تا سال ۲۰۱۵ از ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تنی برخوردار بود.