قایق‌ها دوباره جان می‌گیرند؟
دنیای اقتصاد، زیتون سیدزاده- خراسان رضوی مدت‌هاست بر سدها و آب‌های خود شور و نشاط پاروزنانش را نمی‌بیند. پاروزنانی که در روزهای ضعف و حیرانی هیأت قایقرانی استان، رفته رفته تلاشی از سوی مسئولان برای کمک به وضعیت خود نمی‌دیدند و کارشان به جایی رسید که پس از سال‌ها حضور بر قایق‌های خود در لیگ کشور، امسال تنها جای خالی خود را در لیگ باقی‌گذاشته‌اند. مدیریت‌هایی با رنگ و بوی بی‌مسئولیتی که ضربه خود را بر پیکر این ورزش جذاب زده است روزبه‌روز بیشتر بین قایقرانان استان و آب‌های این خطّه فاصله انداخت و استانی که قدرت اول کانوپولوی بانوان محسوب می‌شود رفته رفته ورزشکاران این رشته‌اش پس از یک دهه فعالیت یا خانه‌نشین شدند و یا مأیوس از یاری هیأت استان، ندای گلایه‌های خود را به گوش رسانه‌ها رساندند.
قایق‌های خاکی، ورزشکاران مأیوس
قایقرانان استان معتقدند ماجرای نزول و افت این رشته در استان به تغییرات پیاپی مدیریتی و سپس ریاست سابق هیأت قایقرانی خراسان رضوی برمی‌گردد. کسی که با آمدنش نتوانست از پس مشکلات مالی که بیشتر هیأت‌های ورزشی با آن روبه‌رو هستند بربیاید و با تغییرات برنامه‌های ورزشکاران آرام و بی‌صدا وضعیت این ورزش بدتر و بدتر شد. در سد طُرق، ۱۵ قایق کایاک در حال خاک خوردن در کانکسی در این مجموعه هستند؛ قایق‌هایی که از فدراسیون به طُرق انتقال داده شده‌اند اما استفاده‌ای از آنان نمی‌شود. ورزشکارانی که پیش از آن با هواپیما به مسابقات اعزام می‌شدند مینی‌بوس را وسیله‌ جابه‌جایی خود می‌دیدند و تمامی امکانات پیش رویشان تحلیل رفت و تمرینات روز درمیان یا متوقف شد و یا به پایین‌ترین سطح کیفی خود رسید. مطالبات ورزشکاران، بخش دیگر مشکلاتشان با هیأت قایقرانی استان بود؛ تاجایی‌که امروز بسیاری از پاروزنان مطرح استان نزدیک به سه سال است که حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. برخی حرف و حدیث‌ها با خود خبر از پرداخت مطالبات ورزشکاران از سوی «ده‌باشی»، رئیس خوشنام گذشته به رئیس پس از خود را حکایت می‌کند؛ پولی که البته هیچ‌گاه به‌طور کامل به دست قایقرانان استان نرسیده است و شاید در کوران بی‌پولی هیأت قایقرانی با تصمیمات اشتباه و ناکارآمدی، صرف مخارج دیگری شده است.

هیأت در انتظار رئیسی قدرتمند
تغییر ریاست سابق هیأت نیز با انتخاب سرپرست چندان نتوانست به حال و روز بیمار قایقرانی خراسان کمک کند، سرپرست هیأت سعی داشت با حضورش یک منبع درآمد برای هیأت قایقرانی ایجاد کند که متاسفانه همکاری مناسبی صورت نگرفت. او حتی توانست مکانی را برای تمرین فراهم کند اما زمان آن که شش صبح درنظر گرفته شده بود، برای قایقرانان مناسب نبود و در وضعیتی کلی هرچند کمی در ابتدا وضعیت ورزشکاران بهتر به‌نظر می‌رسید، اما در واقع روزهای خوب قایقرانی استان در گرو تصمیم قاطع اداره کل تربیت‌بدنی برای بازسازی قرص و محکم هیأت قایقرانی استان بود؛ امری که حالا پس از احیای چندین هیأت ورزشی استان، نوبت خود را به قایقرانی داده است تا با هم‌اندیشی بیشتر و تدبیر مدیران دوباره سرپا بایستد، هرچند کمی دیر؛ درست زمانی‌که قایقرانی خراسان نیمه‌جان شده است.

و سرانجام مجمع
در هفته‌ای که گذشت سرانجام پس از دو سال، مجمع انتخاب رئیس هیأت قایقرانی خراسان رضوی با حضور رئیس فدراسیون قایقرانی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی و اعضای مجمع این هیأت برگزار شد. علیرضا ارزانی، وجیهه رادمند، علیرضا صفرنژاد و جلال قسمتی خراسانی چهار نامزد احراز ریاست هیأت قایقرانی خراسان رضوی بودند که رادمند به نفع ارزانی و صفرنژاد به نفع قسمتی پیش از رأی‌گیری از این رقابت کناره‌گیری کردند.از ۱۷ عضو مجمع انتخابی، تمامی اعضا شامل نمایندگان داوران، مربیان، ورزشکاران در دو بخش خانم‌ها و آقایان، نمایندگان آموزش و پرورش، آستان قدس رضوی، باشگاه چالیدره، هیأت مشهد، هیأت فریمان، هیأت قوچان و هیأت طرقبه و شاندیز در جلسه حاضر بودند. در پایان رأی‌گیری، علیرضا ارزانی ۱۲ رأی و جلال قسمتی ۵ رأی کسب کردند که به این ترتیب ارزانی که در این مدت سرپرستی هیأت قایقرانی را نیز برعهده داشت به مدت چهار سال ریاست هیأت را برعهده گرفت. علیرضا ارزانی با اشاره به کمبودهای این هیأت در مدت سرپرستی و عدم‌حضور در لیگ کشور، افزایش فعالیت، رسیدگی به امور اداری، استعدادیابی، قهرمان‌پروری، جذب اسپانسر و شرکت در مسابقات لیگ کشوری را از برنامه‌های آینده خود دانست و در تشریح برنامه‌های خود ایجاد تعامل با آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها، فعال‌سازی شهرستان‌ها و توجه به امکانات موردنیاز قهرمانان و ورزشکاران را از اهداف هیأت در دوره چهارساله خود عنوان و ابراز امیدواری کرد که با حمایت اداره کل ورزش و جوانان بتوان دوباره شاهد حضور خوبی در مسابقات کشوری و بین‌المللی بود.

وعده شیرین اداره کل ورزش و جوانان
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این مجمع عنوان کرد: دوره سرپرستی این هیأت مقداری طولانی شد و باعث به‌وجود آمدن حواشی شد. مدیریت در زمان سرپرستی کار بسیار دشواری دارد و نمی‌توان توقع زیادی از سرپرست داشته باشیم تا در مدت کوتاهی کاری انجام دهد و برنامه خاصی داشته باشد و به همین دلیل بلاتکلیف است، البته نمی‌توان در این مدت کسی را مقصر دانست، اداره کل این قول را می‌دهد که از این رشته در استان با توجه به ظرفیت‌ها حمایت مناسب داشته باشد. در همین خصوص حتما استخری به این رشته اختصاص می‌دهیم. همچنین با توجه به دستور استاندار سد چالیدره برای تمرین ورزشکاران اختصاص خواهد یافت تا از دیگر ظرفیت‌های استان در این جهت استفاده ‌کنیم.