غول‌های غربی در پرواز
اکونومیست در گزارشی وضع صنعت هوانوردی ایران را پس از حصول توافق هسته‌ای بررسی کرد و ضمن اشاره به اینکه اکنون فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی به‌دست آمده می‌نویسد، توافق به دست آمده ممکن است به مذاق سرمایه‌گذاران خوش آمده باشد اما راه طولانی در پیش دارند تا بتوانند در ایران کسب‌وکار داشته باشند .البته فعالان اقتصادی و نهادهای مالی می‌دانند که نباید در کوتاه‌مدت امید داشته باشند تا نتایج توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را مشاهده کنند. رسیدن به نتیجه دلخواه و سودآور به گذشت زمان و صبر نیازمند است.

در میان صادرکنندگان آمریکایی به ایران تنها یک بخش است که شایسته اعطای امتیازات بیشتر است و آن بخش صنعت هوایی است .برای دهه‌ها خطوط هوایی ایران مجبور بود برای تهیه قطعات مورد نیاز خود به بازار سیاه روی بیاورد و برای تعمیر هواپیماها مجبور به استفاده از این قطعات بودند. بر این اساس، صنعت هوانوردی ایران به واسطه تحمل چندین دهه تحریم اقتصادی بیش از سایر حوزه‌ها دارای بستر مناسب سرمایه‌گذاری است. «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته با فروش قطعات یدکی هواپیماهایی که حدود 30 سال پیش به ایران فروخته شده بودند، موافقت کرد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد از سال 2000 (1379) 28 مورد سوانح هوایی برای پروازهای مسافربری ایران روی داده است که در آن بیش از 500 نفر جان خود را از دست داده‌اند. میانگین عمر هواپیماهای مسافربری ایران به 26 سال می‌رسد این در حالی است که میانگین عمر مفید هواپیماهای مسافربری در امارات از 7 سال تجاوز نمی‌کند.

در بخش دیگری از گزارش تحلیلی اکونومیست آمده است: تحریم‌های ایران موجب فرسودگی ناوگان هوایی این کشور شده است و آمریکا به بهانه نگرانی از استفاده هواپیماهای جدید در امور نظامی، مستقیما جان مردم بی‌گناه ایران را هدف قرار داده است. اما اوضاع پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و کشورهای عضو 1+5 کمی متفاوت شده است و این شرکت‌های غربی هستند که برای ورود مجدد به ایران بی‌تابی می‌کنند. علاوه‌بر شرکت هواپیماسازی بوئینگ که خواستار فروش محصولات خود به ایران است، شرکت‌های متعدد دیگری که تامین‌کننده قطعات یدکی هواپیماها یا تجهیزات هوایی هستند نیز می‌دانند در‌صورت ورود به صنعت هوانوردی ایران، با رونق اقتصادی مواجه خواهند شد.

اکونومیست ضمن اشاره به اینکه خطوط هوایی ایران و تولیدکنندگان هواپیماهای غربی از عادی شدن تدریجی روند روابط ایران و غرب استقبال می‌کنند، در این باره می‌نویسد: «هر دو طرف رویکردی عملگرایانه دارند. ایران می‌گوید در طول یک دهه آینده به بیش از 400 فروند هواپیما نیازمند خواهد بود که 100 فروند آن با پرچم ایران پرواز خواهند کرد. «فرهاد پرورش» رئیس ایران ایر احتمال خرید تازه‌ترین مدل هواپیماهای 747 و 748 را رد نکرده بود و در این میان بوئینگ نیز در تلاش برای یافتن مشتری است.

در پایان این گزارش آمده است که سال گذشته وقتی تحریم‌های ایران کاهش یافت، ایران برای تعمیر هواپیماهای خود دست به خرید قطعات و لوازم یدکی زد. آمریکا اکنون اجازه فروش هواپیمای مسافربر، قطعات و خدمات به ایران را دارد. این کار نه تنها باعث می‌شود که وضعیت جا‌به‌جایی مسافران در ایران بهبود یابد بلکه برای تولیدکنندگان هواپیماسازی غرب، میلیارد‌ها درآمد تولید می‌‌کند مثل شرکت هواپیمایی بوئینگ. همچنین به تامین‌کنندگان لوازم یدکی و صاحبان خطوط هوایی، بخش فناوری اطلاعات، طراحان داخلی هواپیما و غیره میلیارد‌ها پول به ارمغان می‌آورد.