شرایط جدید برای وام خانه اولی‌ها

تسهیل شرایط بازپرداخت وام از بانک عامل بخش مسکن برای متقاضیان خانه اولی از اول تیرماه، گروه تازه‌ای از متقاضیان بالقوه مسکن مصرفی را برای ورود به بنگاه‌های مسکن آماده کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، خرداد سال گذشته، بانک عامل بخش مسکن با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مخصوص ارائه تسهیلات به زوج‌های جوان خانه اولی، با هدف خانه دار کردن این گروه از متقاضیان ۱۰۰ درصد مصرفی بازار مسکن، ثبت نام برای وام ۸۰ میلیونی مسکن در شهر تهران را آغاز کرد. این وام که در قالب تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم مسکن برای مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به میزان ۶۰ میلیون و سایر مراکز شهری ۴۰ میلیون تومان تعریف شد، در حالی افزایش قدرت خرید مسکن برای زوج‌های جوان خانه اولی را هدف قرار داد که بخش قابل‌توجهی از این خانوارها به یک دلیل عمده از ورود به این صندوق و دریافت تسهیلات آن‌جا ماندند.

سال گذشته پرداخت حداقل ۷۰ هزار فقره تسهیلات از محل این صندوق از طرف بانک مسکن تدارک دیده شد که پس از یک‌سال، تنها ۴۶ هزار زوج خانه اولی برای دریافت وام از این صندوق، ثبت نام کردند و عملا ۲۵ هزار ظرفیت ثبت نام برای دریافت وام خالی ماند. مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از حداقل ظرفیت تعیین شده در سال اول راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به بالا بودن میزان سود و رقم اقساط ماهانه این تسهیلات نسبت به درآمد بخش قابل‌توجهی از خانوارهای جوان خانه اولی برمی‌گشت که موجب شد بخشی از آنها عملا ورود به این صندوق و استفاده از تسهیلات آن را فعلا در حد توان مالی خود ندانسته و کماکان در واحدهای اجاره‌ای سکونت کنند. اولین گروه از متقاضیانی که خرداد سال گذشته برای دریافت تسهیلات ۸۰ میلیونی از محل صندوق پس‌انداز یکم مسکن اقدام کردند خرداد امسال پس از گذشت یک‌سال از سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی در بانک عامل بخش مسکن، وام خود را دریافت کردند. این تسهیلات که سال گذشته با نرخ سود ۱۳ درصد و با مدت زمان بازپرداخت ۱۲ سال، برای متقاضیان تعریف شده بود، در حالی از تیرماه با کاهش دو درصدی نرخ سود -کاهش سود تسهیلات از ۱۳ به ۱۱ درصد - مواجه شد که این کاهش در نهایت به نفع کاهش ۹ تا ۱۰ درصدی مبلغ قسط ماهانه این تسهیلات تمام شد.

مبلغ قسط ماهانه تسهیلات ۸۰ میلیونی صندوق پس‌انداز مسکن یکم مختص زوج‌های جوان خانه اولی مطابق با دستورالعملی که سال گذشته به شعب بانک مسکن ابلاغ شد، بر مبنای فرمول ساده معادل ۱ میلیون و۱۰۰ هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که چنانچه متقاضیان برای بازپرداخت اقساط خود روش پلکانی دوره‌ای را انتخاب می‌کردند مبلغ اقساط در سال اول - سال ۹۵- معادل ۹۶۰ هزار تومان محاسبه می‌شد. با کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات این صندوق از ابتدای تیرماه، همانطور که گفته شد قسط ماهانه تسهیلات ۸۰ میلیونی با استفاده از فرمول ساده بازپرداخت به ۱ میلیون تومان و در فرمول بازپرداخت پلکانی دوره‌ای به ۸۷۳ هزار تومان یعنی معادل ۹ درصد کاهش یافت. همین میزان کاهش در فرمول‌های بازپرداخت ساده و پلکانی سایر تسهیلات این صندوق -تسهیلات ۶۰ و ۴۰ میلیون تومانی - مختص مراکز استان‌ها و سایر شهرها هم اعمال خواهد شد تا از این طریق متقاضیان مصرفی مسکن و مشمولان دریافت وام از صندوق پس‌انداز مسکن یکم بتوانند با پرداخت اقساط ماهانه کمتر تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند.

به این ترتیب مبلغ قسط ماهانه سایر تسهیلات این صندوق هم برای مشمولان سایر شهرها علاوه‌بر تهران معادل ۹ تا ۱۰ درصد کاهش یافت. این در حالی است که با دو برابر شدن مبلغ تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم مسکن در سال ۹۵ به ۱۶۰، ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان، ۹ درصد کاهش اقساط ماهانه، عدد بیشتری را در بر خواهد گرفت؛ طوری‌که اقساط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تسهیلات ۱۶۰ میلیونی برای متقاضیان پایتخت از رقم ۲ میلیون و۲۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون تومان در روش محاسبه بازپرداخت ساده کاهش یافت. این در حالی است که اقساط پلکانی دوره‌ای این تسهیلات هم از رقم ۱ میلیون و۹۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار تومان در سال اول بازپرداخت - ۹۶ - می‌رسد.

آغاز رونق با تقاضای مصرفی

کارشناسان مسکن معتقدند: کاهش دو درصدی نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم علاوه‌بر آنکه موجب تحریک تقاضای بالقوه در گروهی از متقاضیان خانه اولی می‌شود که تا پیش از این به‌دلیل فاصله نرخ سود و مبالغ اقساط ماهانه توان مالی کافی برای دریافت وام نداشتند، باعث تکمیل ظرفیت وام دهی این صندوق با متقاضیان ۱۰۰درصد مصرفی خواهد شد. پیامد این موضوع در آستانه ورود بازار مسکن به فاز رونق می‌تواند در شکل افزایش تقاضای واقعی برای خرید آپارتمان‌های مصرفی بروز کند که این موضوع باعث رونق بازار ملک از سمت تقاضای مصرفی و نه سوداگرانه خواهد شد. پیش از این اقدام بانک مسکن برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن خانه اولی‌ها، کاهش نرخ سپرده‌های بانکی و احتمال قریب الوقوع خروج سرمایه‌ها از بازار پول به سمت بازار خرید مسکن، نگرانی‌هایی را بابت تحریک بازار مسکن از ناحیه تقاضاهای سوداگرانه ایجاد کرده بود. بانک عامل بخش مسکن با این اقدام مکمل هم‌اکنون بخش دیگری از متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ را وارد بنگاه‌های مسکن خواهد کرد که اولین پیامد آن تسریع حرکت بازار مسکن به سمت رونق از ناحیه تقاضای ۱۰۰ درصد مصرفی خواهد شد.به این ترتیب، این دسته از متقاضیان مصرفی که تاکنون به‌دلیل فاصله زیاد نرخ سود و اقساط ماهانه تسهیلات عملا از دریافت وام ۸۰ میلیونی انصراف داده بودند با خروج سپرده‌های خود از بانک، این مبالغ را به بازار مسکن وارد می‌کنند و به این ترتیب، بازار مسکن قبل از آنکه از ناحیه تقاضاهای سوداگرانه هدف قرار بگیرد از سمت تقاضای مصرفی وارد فاز رونق خواهد شد. این در حالی است که به‌دلیل نبود ظرفیت برای افزایش قابل توجه قیمت مسکن همزمان با بروز رونق در بازار ملک، عملا انگیزه سوداگران و سفته بازان برای ورود به بازار تقاضای مسکن در حالت حداقلی قرار دارد.