وقایع سال 2015 نشان داد که داعش با هر گروه تروریستی دیگری در دنیا متفاوت است، چون به‌رغم مبارزات گسترده‌ای که علیه آن صورت می‌گیرد، تاکنون توانایی خاصی در تولید نفت برای تامین مالی هزینه‌های خود و استعداد ویژه‌ای در به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی نشان داده است. هشدارهایی که به تازگی در مورد این گروه تروریستی به گوش می‌رسد این است که منبع آینده حملات داعش تروریست‌های خارجی این گروه در سوریه و عراق خواهند بود که ممکن است به کشورهای اصلی خود برگردند و دست به اقدامات تروریستی بزنند. این منبع بی‌سابقه از تروریست‌های خارجی نشان‌دهنده این است که احتمال وقوع حملات بیشتری مشابه آنچه در پاریس اتفاق افتاد در سال 2016 وجود دارد. علاوه بر این، تروریست‌هایی که توسط داعش آموزش دیده‌اند، دست خالی به کشورهای خود برنمی‌گردند.
خطر حمله با تسلیحات شیمیایی که غیرنظامیان را چه در خاورمیانه و چه در اروپا هدف قرار می‌دهد، وجود خواهد داشت. در کنار اینها، بر اساس آنچه در سال ۲۰۱۵ به‌طور گسترده گزارش شد، احتمال اینکه داعش نیروی هوایی مخصوص خود را تشکیل دهد نیز وجود دارد. داعش اولین اقدامات تشکیل نیروی هوایی را با آموزش دادن خلبانان نظامی انجام داده است. قدرت‌های غربی، مانند ایالات متحده آمریکا به دلیل هراس از درگیر شدن در یک جنگ تمام و کمال زمینی دیگر مانند عراق و افغانستان که هزینه‌های هنگفتی برای این کشور به همراه داشت، از انجام اقدامات تهاجمی بیشتر علیه داعش امتناع می‌ورزند. از سوی دیگر، تیراندازی‌ مرگبار در سن برناردینو کالیفرنیا نگرانی‌هایی را در مورد افزایش آن چه نفرت مسلمانان نسبت به آمریکا عنوان می‌شود، برانگیخته است. این موضوع حتی باعث شد دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا پیشنهاد غیرمنطقی ممنوعیت ورود مهاجرین مسلمان را با این ادعا که «بخش عمده‌ای» از جمعیت مسلمانان از آمریکا تنفر دارند، مطرح کند. اما واقعیت این است که طبق داده‌های مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) بیشتر مسلمانان دنیا از داعش متنفرند و نگاه مثبت‌تری نسبت به آمریکا دارند.

در کشور اندونزی که ۵/ ۱۲ درصد جمعیت مسلمانان جهان را در خود جای داده، ۶۲ درصد کل جمعیت عقیده مثبتی نسبت به ایالات متحده دارند، در حالی که تنها ۵۰ درصد آلمانی‌ها چنین دیدگاهی دارند. در نیجریه که پنجمین کشور پرجمعیت مسلمان است، این رقم ۷۶ درصد است. طبق این بررسی، در ترکیه رای مثبت به آمریکا در سال گذشته ۱۰ درصد (از ۱۹ درصد به ۲۹ درصد) افزایش یافته است. به هر حال، این تصویر در خاورمیانه متفاوت است. بیشتر اردنی‌ها، فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها دیدگاه نامطلوبی نسبت به آمریکا دارند. حملات تروریستی اخیر در پاریس، بیروت، بغداد، مالی و نیز سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا، نگرانی‌های امنیتی در سراسر دنیا را افزایش داده است. تحقیقات مرکز پیو نشان می‌دهد مسلمانان در کشورهای مختلف عمدتا با داعش مخالفند. داده‌هایی که در اوایل سال ۲۰۱۵ در ۱۱ کشور که عمده جمعیت آنها مسلمان هستند جمع‌آوری شده، نشان می‌دهد از نیجریه تا اردن و اندونزی مردم دیدگاه‌های منفی نسبت به داعش ابراز کرده‌اند. تنها استثنایی که وجود دارد پاکستان است که اکثریت مردم آن عقیده صریحی در این مورد ابراز نکرده‌اند (نمودار).

بر خلاف جنگ عراق در یک دهه پیش، کمپین هوایی آمریکا در این کشور و نیز در سوریه، مورد حمایت اکثریت مردم در کشورهای مهم خاورمیانه است. با وجود حمایت گسترده از عملیات نظامی آمریکا علیه داعش، بیشتر مردم دنیا با روش‌های بازجویی خشن که آمریکا علیه مظنونین تروریست پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در پیش می‌گیرد، مخالفند. تنها ۳۵ درصد معتقدند این اقدامات توجیه‌پذیر بوده است. این در حالی است که مردم آمریکا با این موضوع مخالفند و تقریبا از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر (۵۸ درصد) این بازجویی‌های خشونت‌آمیز را توجیه‌پذیر می‌دانند. به هر حال، به عقیده بروس هافمن، متخصص امور بین‌الملل، هر چقدر برای کاهش قدرت داعش تعلل بیشتری صورت گیرد، احتمال اینکه در آینده جنگی با مقیاس بزرگ‌تر علیه این گروه درگیرد، بیشتر و نتیجه چنین جنگی تلفات بیشتر خواهد بود.